din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4136 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea nr. 51/2006 privind serviciilor comunitare de utilitati publice

Legea nr. 51/2006 privind serviciilor comunitare de utilitati publice

  Publicat: 16 Mar 2009       55652 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr. 51/2006 privind serviciilor comunitare de utilitati publice.
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 254 din 21/03/2006

1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Principala forma a evidentei economice. Contabilitatea inregistreaza, urmareste si controleaza numai acele laturi ale activitatii care pot fi exprimate valoric cu ajutorul etalonului banesc (rareori etaloane cantitative).
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Metoda de conducere care consta in atribuirea temporara unui subordonat, de catre o persoana de conducere, a uneia din sarcinile sale de serviciu, insotita de autoritatea si responsabilitatea corespunzatoare.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor contra patrimoniului,
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Contract incheiat intre un cumparator si un vanzator, prin care primul accepta sa cumpere, de la cel de-al doilea, o cantitate determinata dintr-un produs, la un pret dat, intr-o anumita perioada.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Force majeure) Clauza intr-un contract care exonereaza de raspunderea contractuala acea parte la contract care nu si-a putut indeplini, partial sau integral,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).

(5) Furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice fara licenta atrage raspunderea administrativa sau contraventionala, dupa caz, a celor vinovati si indreptateste autoritatea de reglementare competenta sau autoritatile administratiei publice locale sa ceara instantei judecatoresti constatarea nulitatii hotararii de dare in administrare, respectiv a hotararii de atribuire a contractului de delegare a gestiunii, dupa caz.
(6) Operatorii serviciilor de utilitati publice infiintati de autoritatile administratiei publice locale sau de asociatiile de dezvoltare comunitara, indiferent de statutul juridic, precum si operatorii avand statut de societati comerciale cu capital majoritar public au calitatea de autoritati contractante si au obligatia aplicarii prevederilor legislatiei in vigoare cu privire la achizitiile publice de bunuri, servicii sau lucrari.
(7) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de utilitati publice au obligatia de a se supune controlului si de a se conforma masurilor stabilite cu ocazia activitatii de control, precum si de a pune la dispozitia imputernicitilor autoritatilor administratiei publice locale sau ai autoritatilor de reglementare competente toate datele si informatiile solicitate.

Art. 34
(1) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de utilitati publice subordonati autoritatilor administratiei publice locale, avand statut de societati comerciale cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizati, in conditiile legii, cu conditia pastrarii obiectului de activitate minimum 5 ani de la data privatizarii.
(2) Hotararea privind privatizarea si alegerea metodei de privatizare apartin consiliului local, consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz, in functie de subordonarea operatorului.
(3) Privatizarea se organizeaza si se deruleaza in conformitate cu procedurile legale in vigoare, pe baza unui caiet de sarcini. Concomitent cu privatizarea operatorilor din subordine, autoritatile administratiei publice locale vor proceda si la renegocierea contractului de delegare a gestiunii pe baza caruia noul operator va furniza/presta serviciul.

Art. 35
(1) Societatile comerciale furnizoare/prestatoare de servicii de utilitati publice, detinatoare de licente corespunzatoare, pot participa, in conditiile legii, in calitate de operatori, la procedurile concurentiale organizate pe raza altor unitati administrativ-teritoriale pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor.
(2) In cazul furnizarii/prestarii mai multor tipuri de servicii in aceeasi localitate sau a aceluiasi serviciu in mai multe localitati, operatorul va tine o evidenta separata a activitatilor desfasurate, cu contabilitate distincta pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare in parte, dupa caz, astfel incat activitatile sale din diferite sectoare si localitati sa fie usor de evaluat, monitorizat si controlat.

Art. 36
(1) Raporturile juridice dintre operatorii si utilizatorii serviciilor de utilitati publice sunt raporturi juridice de natura contractuala si sunt supuse normelor de drept privat.
(2) Operatorii serviciilor de utilitati publice au fata de utilizatori urmatoarele obligatii principale:
a) sa asigure furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice, conform prevederilor contractuale si cu respectarea prescriptiilor, normelor si normativelor tehnice in vigoare;
b) sa ia masuri imediate pentru remedierea unor defectiuni, deranjamente sau avarii aparute in functionarea sistemelor de utilitati publice si sa limiteze durata interventiilor;
c) sa asigure montarea, functionarea si verificarea metrologica a echipamentelor de masurare a consumului la bransamentul utilizatorului, in conformitate cu normele tehnice in vigoare;
d) sa plateasca despagubiri persoanelor fizice sau juridice pentru prejudiciile provocate din culpa, inclusiv pentru restrictiile impuse detinatorilor de terenuri in perimetrul zonelor de protectie instituite, conform prevederilor legale;
e) sa plateasca despagubiri pentru intreruperea nejustificata a furnizarii/prestarii serviciilor si sa acorde bonificatii utilizatorilor in cazul furnizarii/prestarii serviciilor sub parametrii de calitate si cantitate prevazuti in contractele de furnizare/prestare;
f) sa plateasca chirii pentru folosirea temporara a terenurilor si sa aduca terenurile si obiectivele afectate de lucrarile de interventie sau de investitii in starea anterioara inceperii acestor lucrari;
g) sa serveasca utilizatorii din aria de acoperire, in conditiile programelor de reabilitare, extindere si modernizare aprobate;
h) sa respecte indicatorii de performanta si calitate stabiliti prin contractul de delegare a gestiunii sau prin hotararea autoritatii administratiei publice locale de dare in administrare;
i) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale, respectiv autoritatilor de reglementare competente, informatiile solicitate si sa asigure accesul la documentatiile si la actele individuale pe baza carora furnizeaza/presteaza serviciul de utilitati publice, in conditiile legii;
j) sa incheie contracte de asigurare pentru infrastructura necesara desfasurarii activitatilor in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Operatorii serviciilor de utilitati publice sunt in drept sa suspende sau sa limiteze furnizarea/prestarea serviciilor catre utilizatori, fara plata vreunei penalizari, cu un preaviz de 5 zile, in urmatoarele cazuri:
a) depasirea termenului legal pentru achitarea facturilor stabilite potrivit prevederilor art. 42 alin. (11);
b) neachitarea notelor de plata pentru recuperarea daunelor, stabilite printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, provocate de distrugerea sau deteriorarea unor constructii ori instalatii aferente infrastructurii edilitar-urbane a localitatilor, aflate in administrarea lor;
c) utilizarea neautorizata, fara aviz de racordare, acord de furnizare sau contract de furnizare/prestare a serviciilor de utilitati publice;
d) impiedicarea delegatului imputernicit al operatorului de a controla instalatiile de utilizare, de a monta, verifica, inlocui sau citi aparatele de masurare-inregistrare sau de a remedia defectiunile la instalatiile administrate de furnizor, cand acestea se afla pe proprietatea utilizatorului;
e) bransarea ori racordarea fara acordul operatorului la retele publice sau la instalatiile altui utilizator ori schimbarea, fara acordul operatorului, in cadrul unor lucrari de reparatii capitale, reconstruiri, modificari, modernizari sau extinderi, a caracteristicilor tehnice si/sau a parametrilor instalatiilor de utilizare.
(4) In cazuri de forta majora, astfel cum acestea sunt definite in contractul de furnizare/prestare a serviciului de utilitati publice, prevederile alin. (3) se pot aplica cu un preaviz sub limita celor 5 zile.

Art. 37
(1) Interventiile pentru efectuarea lucrarilor de retehnologizare, intretinere si reparatii la constructiile sau instalatiile aferente sistemelor de utilitati publice, stabilite prin programele anuale convenite cu autoritatile administratiei publice locale, care impun intreruperea furnizarii/prestarii serviciilor, se aduc la cunostinta utilizatorilor cu cel putin 10 zile inainte de data programata.
(2) Pentru prevenirea sau remedierea unor avarii, operatorii de servicii de utilitati publice sunt in drept sa intrerupa furnizarea/prestarea serviciilor, fara plata vreunei penalizari si fara preaviz, dar nu mai mult de 24 de ore.
(3) In cazul in care interventiile operatorilor, necesare pentru prevenirea producerii unor avarii sau pentru remedierea unor avarii, depasesc 24 de ore, acestea se efectueaza in maximum 72 de ore si se aduc la cunostinta autoritatilor administratiei publice locale, utilizatorilor, detinatorilor de terenuri sau proprietarilor bunurilor afectate; pe perioada interventiilor respective, operatorii sunt in drept sa intrerupa furnizarea/prestarea serviciilor, cu plata penalizarilor prevazute in contracte .
(4) Ocuparea temporara a unor terenuri pentru lucrari de interventie, infiintare, extindere, retehnologizare, reparatii si revizii planificate la sistemele de utilitati publice, care se executa intr-o perioada mai mare de 72 de ore, se va face pe baza acordului prealabil al detinatorilor de terenuri si cu plata despagubirilor cuvenite, stabilite potrivit reglementarilor legale in vigoare. Daca cu ocazia executarii lucrarilor se produc pagube proprietarilor din vecinatatea sistemelor de utilitati publice, operatorii au obligatia sa plateasca despagubiri acestora, in conditiile legii.
(5) Operatorii serviciilor de utilitati publice nu raspund fata de utilizatori pentru intreruperea furnizarii/prestarii serviciilor sau pentru calitatea acestora, in cazuri de forta majora.

Sectiunea 2 - Acordarea licentelor



Art. 38
(1) Acordarea licentelor pentru furnizarea/prestarea serviciilor de utilitati publice intra in sfera de competenta a autoritatilor de reglementare competente, dupa cum urmeaza:
a) A.N.R.S.C pentru serviciile mentionate la art. 13 alin. (2) lit. a)-f);
b) A.N.R.E pentru activitatea prevazuta la art. 13 alin. (4);
c) A.R.R pentru serviciul prevazut la art. 13 alin. (5).
(2) Acordarea licentelor de traseu, in cazul serviciului de transport public local, se face de catre comisiile constituite in acest scop, la nivelul autoritatilor administratiei publice.
(3) Detinerea licentei este obligatorie, indiferent de modalitatea de gestiune a serviciilor adoptata la nivelul autoritatilor administratiei publice locale, precum si de statutul juridic, forma de organizare, natura capitalului, tipul de proprietate ori tara de origine din Uniunea Europeana ale operatorilor.





Afişează Legea nr. 51/2006 privind serviciilor comunitare de utilitati publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice