Reglementarile propuse in proiectul de act normativ tin cont de recomandarile formulate de expertii misiunii FMI de asistenta tehnica din septembrie 2013 si de expertii Bancii Mondiale, recomandari incluse in Scrisoarea de intentie aprobata prin lege de Parlament si promulgata de presedintele Romaniei.Prin schimbarile aduse modalitatii de calcul a impozitului pe cladiri, Ministerul Finantelor Publice raspunde solicitarilor mediului de afaceri si recomandarilor FMI, care au sustinut introducerea unui sistem de calcul unitar pentru cladirile utilizate in scop nerezidential, de persoanele fizice si de persoanele juridice, si promoveaza un tratament corect pentru mediul de afaceri.Astfel, in forma actuala a proiectului noului Cod fiscal aflata in dezbatere publica, sunt incluse urmatoarele propuneri privind calculul impozitului pe cladire:In cazul cladirilor proprietate a persoanelor fizice:Pentru suprafetele cladirilor folosite in scop rezidential, precum si pentru suprafetele cladirilor-anexa, se mentine sistemul actual de stabilire a impozitul pe cladiri, prin aplicarea unui procent de 0,1% la valoarea impozabila, determinata pe baza suprafetei construite desfasurate, de tipul cladirii, rangul si zona in cadrul localitatii unde este amplasat imobilul.Comparativ cu prevederile incluse in Codul fiscal aflat in vigoare, in proiectul noului Cod fiscal s-a renuntat la aplicarea coeficientului de corectie inclus in sistemul de calcul al impozitului pentru cladiri datorat de persoanele fizice, din doua considerente:Mutarea accentului in ceea ce priveste sistemul de calcul al impozitului pe cladire de pe valoarea de inventar, pe valoarea de piata, element care sta la baza sistemelor fiscale moderne, nu permite aplicarea de astfel de corectii in cazul persoanelor juridice si persoanelor fizice ce detin cladiri folosite in scop nerezidential.Mentinerea coeficientului de calcul doar pentru persoanele fizice, nu si pentru persoanele juridice, avand in vedere schimbarea sistemului de calcul in functie de destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala) si de personalitatea juridica a proprietarului, ar fi generat incalcarea principiului neutralitatii.Pentru suprafetele cladirilor folosite in scop nerezidential, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote asupra valorii impozabile a cladirii, dupa cum urmeaza:
Prin modificarea modalitatii de calcul a impozitului pentru cladirile proprietate a persoanelor fizice, cladiri folosite in scop comercial, se doreste eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu intre persoane fizice si juridice care folosesc o cladire in acelasi scop, respectiv realizarea unei activitati economice.In cazul cladirilor proprietate a persoanelor juridice:In scopul determinarii impozitului pe cladiri la persoane juridice, in noul proiect de Cod fiscal se elimina obligativitatea de inregistrare in contabilitate a valorii rezultate din rapoartele de evaluare ale cladirilor.Astfel, valoarea impozabila va fi, dupa caz:ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
Cota impozitului pe cladiri va fi:
Noul proiect al Codului fiscal mentine valoarea reevaluata la impunerea cladirilor rezidentiale proprietate a persoanelor juridice si nu valoarea impozabila determinata pe baza tipului cladirii, rangului si zonei localitatii, din doua considerente:Pe termen lung, valoarea de piata trebuie generalizata atat la persoanele fizice, cat si la persoanele juridice, in functie de destinatia cladirii;In prezent, persoanele juridice utilizeaza o valoare reevaluata si orice alta metoda de determinare a bazei impozabile ar reprezenta un regres fata de ipoteza anterioara.Referitor la impozitul pe mijloacele de transport si impozitul pe teren, in proiectul noului Cod fiscal, aflat acum in dezbatere publica, se mentin actualele prevederi din Codul fiscal aflat in vigoare, in conditiile in care consiliile locale vor pastra actualele cote de impozite si taxe locale.Aceste propuneri se regasesc in proiectului noului Cod fiscal aflat in dezbatere publica.Dupa cum am anuntat deja, Ministerul Finantelor Publice va continua amplul proces de dezbatere publica asupra proiectelor noului Cod fiscal si al Codului de procedura fiscala.In urmatoarele luni, cele doua proiecte de acte normative vor fi supuse unei ample consultari publice cu reprezentantii mediului de afaceri, mediului academic, structurilor asociative, partenerilor sociali, ai tuturor factorilor interesati. De asemenea, vor continua consultarile interministeriale.
Guvernul Romaniei a adoptat proiectele de lege privind bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale 10 Dec 2015 | 1325
Procedura prin care Consiliile Locale pot stabili nivelul impozitelor si taxelor pentru anul 2016 16 Nov 2015 | 1879
MFP supune dezbaterii publice proiectul Legii noului Cod fiscal si al noului Cod de procedura fiscala 02 Jul 2014 | 1212
Modificarile aduse de OUG 102/2013 ref. impozitul pe cladirile speciale 27 Nov 2013 | 2339
Ordonanta 30/2011 aduce modificari Codului Fiscal in ceea ce priveste impozitele si taxele locale. Studiu de caz 26 Oct 2011 | 4965
Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea
Confiscare extinsa. Infractiune prevazuta in art. 7 alin. (2) din Legea nr. 241/2005 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 129/A din 30 martie 2016
In Danemarca nu se pro-duc automobile. In ianuarie 1999, De Danske Bilimportorer (DBI), o asociatie daneza de importatori de vehicule, a cumparat un a Pronuntaţă de: Cazul: De Danske Bilimportorer c. Skatteministeriet, Told- og Skattestyrelsen , 17 iunie 2003