Scopul elaborarii acestui proiect este eliminarea aplicarii disproportionate a sanctiunilor prevazute de reglementarile in vigoare in cazul neemiterii bonurilor fiscale si a neutilizarii caselor de marcat fiscale.
Astfel, au fost introduse o serie de prevederi care permit aplicarea graduala a sanctiunilor. In plus, o modificare importanta este aceea ca activitatea firmelor va fi suspendata doar incepand cu cea de a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni. Suspendarea activitatii va putea fi facuta pentru o perioada de 30 de zile fata de o perioada de 1-3 luni prevazuta in actuala reglementare.
Sanctiunile graduale prevazute de proiectul de act normativ sunt:
- daca diferenta constatata este de pana 1% inclusiv dar nu mai mult de 100 lei inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu avertisment;
- daca diferenta constatata este mai mare de 1% dar nu mai mult de 100 lei inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei;
- daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mica de 1% inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 15.000 lei;
- daca diferenta constatata este cuprinsa intre 100 lei si 1.000 lei inclusiv, dar este mai mare de 1% din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei, si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni;
- daca diferenta este mai mare de 1.000 lei , dar este mai mica de 1% inclusiv, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 25.000;
- daca diferenta constatata este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 1%, din valoarea inregistrata in casa de marcat pana la ora controlului, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 25.000 lei la 30.000 lei, si cu suspendarea pentru 30 de zile a activitatii operatorului economic pentru unitatea de vanzare la care s-a constatat contraventia, incepand cu cea de-a doua abatere constatata intr-un interval de 24 de luni;
- se reglementeaza modalitatea de stabilire a diferentei precum si a ponderii valorice din diferentele neinregistrate fiscal, in cazul in care faptele au fost savarsite anterior controlului.
De asemenea, proiectul de lege propune definirea sumelor incasate in plus, sub forma de bacsis, in vederea evidentierii acestui tip de venit pe bonul fiscal, cu scopul delimitarii clare a acestuia de veniturile incasate de operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct catre populatie. De asemenea, aceste sume vor fi fiscalizate, conform prevederilor Codului fiscal.
Astfel se elimina posibilitatea aparitiei unor interpretari eronate cu privire la provenienta sumelor incasate cu titlu de bacsis. Conform proiectului de act normativ publicat pentru dezbatere publica, ``prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici (....) precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii .`` Totodata, va fi interzis ca operatorii economici sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordarea bacsisului.
Impozitarea propusa vizeaza:
- impozitarea bacsisului ca profit al operatorului economic in cazul in care acesta nu se distribuie salariatilor (16% sau 3% in cazul microintreprinderilor);
- necuprinderea bacsisului in sfera TVA;
- impozitarea la nivelul angajatului cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin retinere la sursa, in cazul in care bacsisul se distribuie salariatilor;
- necuprinderea in baza de impozitare a contributiilor sociale si a contributiilor sociale de sanatate - deci netaxarea din acest punct de vedere al contributiilor sociale.
PROIECT privind regulile fiscale si contabile de inregistrare a bacsisului 18 Aug 2019 | 929
MFP scoate din Legea prevenirii incalcarea termenului de utilizare a noilor case de marcat 17 Jul 2019 | 875
Decrete de promulgare semnate de Presedintele Romaniei in data de 12.07.2019. 12 Jul 2019 | 974
Inspectorii ANAF vor intensifica verificarile cu privire la noile case de marcat cu jurnal electronic 15 Apr 2019 | 840
Noul calendar al introducerii caselor de marcat echipate cu jurnal electronic 31 Aug 2017 | 1643
Noi reglementari privind sanctionarea graduala a operatorilor economici care savarsesc fapte in legatura cu casele de marcat fiscale 23 Apr 2015 | 2383
Cine este obligat sa utilizeze casa de marcat fiscala? Sursa: EuroAvocatura.ro
Emiterea facturii cu si fara TVA Sursa: InfoTVA
Dovedirea faptei ce reprezinta abatere disciplinara. Sarcina probei Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - Decizie civila nr. 1343/07.03.2019
Raspunderea salariatului pentru prejudiciul cauzat angajatorului. Probarea vinovatiei salariatului. Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - DECIZIA CIVILA nr. 4820/29.10.2019
Decizia C.C.R. nr. 830/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din OUG 28/1999 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Raspunderea pentru prejudiciile directe si indirecte revine atat paratilor, care au indeplinit functiile de contabil sef/contabil, cat si administratorului societatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Alba Iulia Sectia I Civila, Decizia nr. 363/2017, in sedinta publica din 2 martie 2017