Emiterea facturii cu si fara TVA
Elaborarea unei proceduri interne
In cadrul firmei dvs. trebuie sa fie desemnata in scris, pe baza de decizie interna, una sau mai multe persoane cu atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente facturilor documentelor justificative care se vor emite in fiecare an fiscal pentru inregistrarea veniturilor (facturi, avize de insotire a marfii, monetare si alte documente specifice activitatii).
Emiterea acestor documente justificative se face pe baza unei proceduri interne proprii de alocare a numerelor precizand numarul de la care se emite primul document pentru fiecare exercitiu financiar. Documentele trebuie sa aiba un numar de ordine secvential, alocat in baza uneia sau mai multor serii, stabilit in functie de structura organizatorica a firmei dvs.: gestiuni, puncte de lucru, sucursale.
La emiterea unei facturi, nu uitati urmatoarele detalii esentiale:
1. factura se intocmeste in doua sau mai multe exemplare, pentru livrari de bunuri si prestari de servicii . Daca este cazul, inscrieti pe factura numarul si data avizului de insotire a marfii.
2. factura se intocmeste in limba romana, dar si intr-o limba straina, in functie de optiunea firmei emitente. Baza de impozitare a TVA o puteti inscrie in lei sau in valuta, insa, daca operatiunea este impozabila TVA, suma taxei colectate trebuie inscrisa obligatoriu si in lei.
Revista Romana de TVA
Baza de impozitare in valuta se converteste in lei la cursul de schimb valutar comunicat de BNR sau la cursul utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea realizata.
3. termenul de emitere este pana cel mai tarziu in cea de-a 15-a zi calendaristice a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei (data livrarii bunurilor, data prestarii serviciilor, data acceptarii de catre beneficiar a situatiilor de lucrari, etc.).
O factura trebuie sa le contina obligatoriu urmatoarele informatii impuse prin art. 155, alin. (5) din Codul fiscal:
• numarul de ordine si data emiterii facturii;
• denumirea, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei emitente;
• denumirea, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale reprezentantului fiscal (daca furnizorul sau prestatorul nu este stabilit in Romania si a desemnat un
reprezentant fiscal);
• denumirea, numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale cumparatorului de bunuri sau servicii;
• adresa exacta a locului in care au fost transferate bunurile (pentru livrari intracomunitare de bunuri);
• codul de inregistrare in scopuri de TVA furnizat de client prestatorului pentru serviciile de transport intracomunitar, inclusiv pentru serviciile accesorii ale acestora, cu sau
fara intermediari;
• codul de inregistrare in scopuri de TVA cu care se identifica cumparatorul in celalalt stat membru (pentru livrari intracomunitare);
• codul de inregistrare in scopuri de TVA cu care furnizorul s-a identificat in alt stat membru si sub care a efectuat achizitia intracomunitara in Romania;
• denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate si particularitatile de identificare ale mijloacelor de transport noi, in cadrul livrarilor intracomunitare;
• data livrarii bunurilor, a prestarii serviciilor sau a incasarii avansurilor;
• baza de impozitare a bunurilor si serviciilor, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila;
• pretul unitar, exclusiv taxa;
• rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret;
• pentru operatiile impozabile, inscrierea sumei totale a taxei colectate, exprimata in lei;
• pentru operatiile scutite, supuse masurilor de simplificare, neimpozabile sau neincluse in sfera aplicarii taxei, una dintre mentiunile: "scutit cu drept de deducere", "scutit fara drept de deducere", "taxare inversa", "neimpozabil in Romania", "neinclus in baza de impozitare", baza legala din Directiva a 6-a;
• referiri la alte facturi sau documente emise anterior pentru aceeasi operatiune .
Aceeasi procedura de intocmire a facturilor trebuie respectata si de catre firmele impozabile nestabilite in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania, dar sunt obligate la plata taxei si solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente din Romania , inainte de efectuarea operatiunii pentru:
• livrari de bunuri sau prestari de servicii pe teritoriul Romaniei;
• achizitii sau livrari intracomunitare de bunuri scutite de taxa .
Ce alte informatii trebuie sa mai contina o factura ?
Nu sunt suficiente informatiile impuse Codul fiscal, obligatorii fiind si informatiile impuse prin alte acte normative, altele decat cele cu caracter fiscal.
Ma refer la urmatoarele trei acte normative:
a) Legea nr. 31 din 16 noiembrie 1990, republicata, privind societatile comerciale, prin art. 74, impune suplimentar urmatoarele informatii:
- forma juridica a firmei si numarul din registrul comertului;
- sediul social;
- codul unic de inregistrare;
- mentiunea "societate administrata in sistem dualist" in situatia in care o societate pe actiuni opteaza pentru un sistem dualist de administrare;
- capitalul social daca factura este emisa de o societate cu raspundere limitata;
- capitalul social subscris si varsat daca factura este emisa de o societate pe actiuni sau in comandita pe actiuni;
- oficiul registrului comertului si numarul de inregistrare daca factura este emisa de o sucursala;
ATENTIE!
Daca firma dvs. detine o pagina de internet proprie, informatiile prevazute la alin. (1) si (3) din art. 74 trebuie publicate si pe pagina de internet a societatii.
b) Legea nr. 26 din 5 noiembrie 1990, republicata, privind registrul comertului, care impune:
- codul numeric personal al emitentului (prin art. 29);
- emblema ca semn distinctiv pentru fiecare firma inscrisa in acelasi registru al comertului, pentru acelasi fel de comert (prin art. 30 si art. 43);
c) Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei:
- daca factura este emisa de un grup (prin art. 152):
- denumirea grupului;
- mentiunea "grup de interes economic" sau initialele "G.I.E.";
- sediul grupului;
- codul unic de inregistrare si oficiul registrului comertului in care a fost inmatriculat grupul;
- cand este cazul, mentiunea ,, grupul se afla in lichidare;
- daca factura este emisa de un grup european de interes economic (prin art. 243^3):
- denumirea grupului;
- mentiunea "grup de interes economic" sau initialele "G.E.I.E.";
Nu uitati!
Pentru respectarea actelor normative mentionate, toate elementele enumerate trebuie inscrise atat pe facturi cat si pe alte documente necesare pentru derularea unei activitati economice: oferte, comenzi, tarife, prospecte, scrisori, anunturi, publicatii.
Nu sunt obligate sa emita facturi firmele care realizeaza urmatoarele tipuri de operatiuni:
- transportul persoanelor cu taximetre;
- transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
- livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului;
- livrarile de bunuri si prestarile de servicii consemnate in documente specifice.
Totusi, obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile enumerate anterior intervine in momentul in care beneficiarul solicita factura in mod expres.
ATENTIE!
Firmele care nu au obligatia sa emita factura trebuie sa inregistreze veniturile realizate zilnic pe baza monetarului, a chitantei, a raportului zilnic emis de casa de marcat si a altor documente specifice activitatii desfasurate.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
