Consiliul Superior al Magistraturii intelege sa-si asume un program de masuri pe intreaga perioada a mandatului de 6 ani, care sa fie urmarit cu consecventa si realizat in spirit de coeziune intre membrii sai. Dintre obiectivele urmarite, intr-o prima etapa, se impune exprimarea unei pozitii referitoare la independenta sistemului judiciar din perspectiva raspunderii materiale si a independentei financiare.
Independenta justitiei reprezinta o componenta esentiala a statului de drept, in care cele trei puteri - legislativa, executiva si judecatoreasca - trebuie sa fie intr-un permanent echilibru, dat tocmai de egalitatea ce exista din punct de vedere constitutional.
Consiliul subliniaza ca legislatia actuala reglementeaza raspunderea magistratilor sub o tripla forma: disciplinara, penala si civila (materiala), astfel ca nu este necesara adoptarea altor dispozitii legale privind aceste aspecte.
O alta reglementare, care nu isi gaseste corespondentul in forme similare de raspundere a membrilor celorlalte doua puteri in stat, cea legislativa si cea executiva, reprezinta in sine o perturbare a echilibrului dintre acestea, cu grave consecinte pentru buna functionare a societatii.
Sistemul judiciar a dovedit de-a lungul timpului ca are capacitatea de a se autoregla, inclusiv prin sanctionarea sub cele trei forme a magistratilor, fiind, de altfel, si singura dintre cele trei puteri care are reglementata o forma a raspunderii materiale. De aceea, orice initiativa legislativa care sa aiba ca obiect angajarea raspunderii materiale a magistratilor in alte coordonate decat cele deja existente in prezent este inoportuna.
Consiliul Superior al Magistraturii, la randul sau, isi asuma identificarea, solutionarea si sanctionarea cu fermitate a situatiilor de incalcare a legii de catre magistrati.
Referitor la independenta financiara a sistemului judiciar, Consiliul se angajeaza sa intensifice demersurile pentru preluarea bugetului instantelor de la Ministerul Justitiei.
Pana la indeplinirea acestui obiectiv, se impune o stransa colaborare intre ordonatorii principali de credite in vederea administrarii eficiente a instantelor si parchetelor. In acest context, este necesara inclusiv luarea unor masuri unitare privind salarizarea personalului din justitie.
Inechitatile rezultate ca urmare a adoptarii si interpretarii neunitare a legilor de salarizare trebuie inlaturate, in acord cu decizia Curtii Constitutionale nr. 794 din 15.12.2016, astfel incat cei care fac parte din sistemul judiciar sa fie salarizati avandu-se in vedere o valoare de referinta sectoriala unica.
CSM a aprobat normele privind asigurarea de raspundere civila profesionala obligatorie a judecatorilor si procurorilor. 13 Jun 2019 | 1889
150 de functionare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie 28 Mar 2012 | 2206
Intalnire a reprezentantilor CSM cu reprezentantii unor asociatii profesionale ale magistratilor 03 Feb 2012 | 2370
MJLC isi reafirma sustinerea pentru proiectul de Lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor 06 Dec 2011 | 1981
MJLC: Proiecte privind promovarea la ICCJ si extinderea raspunderii disciplinare a magistratilor 11 Nov 2011 | 2803
Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Poate fi obligat Statul Roman la plata cheltuielilor de judecata efectuate de inculpatul achitat pentru ca fapta penala nu exista? Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Procedura in caz de disparitie a dosarelor judiciare si a inscrisurilor judiciare. Art. 538 - 542 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Daune materiale si morale, pentru eroare judiciara. Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia nr. 14 din 5 ianuarie 2006.
Repararea prejudiciilor cauzate prin erori judiciare Pronuntaţă de: Tribunalul Arad, Sentinta civila nr. 2009 din 25.09.2012