Aceasta inovatie a Tratatului de la Lisabona va permite ca cel putin un milion de cetateni din cel putin o treime dintre statele membre sa invite Comisia Europeana sa formuleze initiative legislative in domeniile sale de competenta . Propunerea stabileste cate semnaturi trebuie stranse pentru fiecare tara si sugereaza Comisiei sa analizeze, dupa strangerea a 300 000 de semnaturi din trei state membre, daca initiativa poate fi luata in considerare.Aceasta stabileste un termen de un an pentru strangerea semnaturilor si ofera Comisiei patru luni pentru a analiza initiativa si pentru a decide cum sa procedeze in privinta acesteia.Comisia spera ca Parlamentul si Consiliul sa ajunga la un acord final in privinta ICE inainte de finalul acestui an, astfel incat primele initiative sa poate fi lansate in 2011. a��Sunt un sustinator entuziast al initiativei cetatenilor, deoarece aceasta va introduce in UE o forma complet noua de democratie participativaa��, a declarat MaroA� A�efA�oviA�, vicepresedinte al Comisiei, responsabil de relatii interinstitutionale si administratie.a��Este un adevarat pas inainte in ceea ce priveste viata democratica a Uniunii,un exemplu concret de apropiere a Europei de cetatenii sai.Initiativa ar trebui sa stimuleze o dezbatere aprinsa privind ceea ce facem la Bruxelles,iar Comisia va trebui sa acorde o atentie deosebita solicitarilor formulate prin initiativele cetatenilora��.Vicepresedintele Comisiei, Viviane Reding, comisar pentru cetatenie europeana, a declarat: a��Initiativa cetatenilor poate constitui un element foarte important in ceea ce priveste mijloacele prin care cetatenii se pot face auziti.Salut instituirea unui astfel de instrument, care va demonstra ca UE acorda intr-adevar atentie preocuparilor cetatenilor.In acelasi timp, avem garantiile care sa asigure ca orice initiativa propusa este conforma cu valorile noastre si cu drepturile noastre fundamentalea��. Ce forma va avea initiativa cetatenilor?O initiativa trebuie sa primeasca sprijinul a cel putin un milion de cetateni din cel putin o treime dintre statele membre.In fiecare din aceste state membre, numarul minim necesar de semnaturi ar urma sa fie calculat prin inmultirea numarului de membri ai Parlamentului European din tara respectiva cu un factor de 750.Varsta minima a semnatarilor este varsta la care cetatenii au drept de vot in alegerile pentru Parlamentul European .Initiativele propuse trebuie inregistrate intr-un registru online, pus la dispozitie de catre Comisie - inregistrarea poate fi refuzata daca initiativa este in mod vadit contrara valorilor fundamentale ale UE.Nu exista restrictii privind modalitatile prin care pot fi stranse declaratiile de sustinere, insa autoritatile nationale trebuie sa verifice daca sistemele de colectare online indeplinesc anumite cerinte tehnice si de securitate, iar aceasta verificare trebuie facuta in termen de trei luni.Organizatorii initiativei au la dispozitie un an pentru strangerea semnaturilor necesare.Cum va proceda Comisia cu o astfel de initiativa?Organizatorul trebuie sa solicite Comisiei verificarea admisibilitatii initiativei, odata ce au fost stranse 300 000 de semnaturi din trei state membre.Comisia ar urma sa aiba la dispozitie doua luni pentru a decide daca initiativa este de competenta sa si daca aceasta se incadreaza intr-un domeniu in care legiferarea la nivelul UE este posibila.Testul de admisibilitate nu va influenta decizia Comisiei privind fondul initiativei.Daca initiativa este considerata admisibila si odata ce semnaturile au fost verificate, Comisia ar urma sa aiba la dispozitie patru luni pentru examinarea initiativei ca atare.Aceasta ar trebui sa decida daca prezinta o propunere legislativa, daca aprofundeaza chestiunea, de exemplu prin intermediul unui studiu, sau daca nu ia nicio masura, urmandsa isi explice ulterior rationamentul intr-un document public.GarantiiPropunerea incearca sa asigure ca procedurile pentru lansarea initiativei cetatenilor sunt simple, usor de utilizat si accesibile tuturor si ca acestea nu reprezinta o povara excesiva pentru autoritatile nationale.Este important ca aceasta noua caracteristica a procesului democratic sa fie credibila, sa asigure protectia deplina a datelor cu caracter personal si sa nu permita abuzul sau frauda.Desi nu afecteaza prerogativele Comisiei de a initia legislatie, initiativa cetatenilor va obliga Comisia sa acorde o atentie deosebita solicitarilor formulate de un grup de cetateni.Data fiind importanta initiativei cetatenilor si complexitatea anumitor aspecte ale acesteia, Comisia a lansat o ampla consultare publica odata cu adoptarea unei carti verzi, la 11 noiembrie 2009.Cele 330 de raspunsuri primite au fost luate in considerare la elaborarea propunerii. Comisia a organizat o audiere publica in februarie si a tinut cont si de rezolutia Parlamentului European pe aceasta tema.
Spania nu s-a conformat Directivei privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale 29 Mar 2019 | 868
Proiectul de infiintare a institutiei Parchetului european a fost agreat de 17 state membre, printre care si Romania 12 Mar 2017 | 1719
CE a publicat raportul anual privind monitorizarea aplicarii dreptului Uniunii Europene 23 Oct 2013 | 1709
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 258 din 09.05.2013 10 May 2013 | 1142
CE intareste protectia monedei euro prin masuri de drept penal 05 Feb 2013 | 1611
10 ani de la infiintarea Eurojust 29 Feb 2012 | 2171
Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului Sursa: EuroAvocatura.ro
Comisia Europeana garanteaza dreptul suspectilor de a consulta un avocat si de a informa familia cu privire la arestarea lor Sursa: EuroAvocatura.ro
Procedura de comitologie in Tratatul de la Lisabona Sursa: EuroAvocatura.ro
Curtea de Justitie reafirma existenta principiului nediscriminarii pe motive de varsta, precum si rolul instantei nationale in aplicarea acestuia Sursa: EuroAvocatura.ro
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati