Proiectul de Lege urmareste consolidarea statutului profesiei de grefier, in scopul asigurarii premiselor pentru instituirea Ordinului Grefierilor din Romania - institutie de drept public, cu atributii exclusive de gestionare a carierei personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea, proiect ce urmeaza a fi realizat in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei Legi (art. 108 din Lege).Necesitatea imbunatatirii criteriilor de recrutare, incadrare, salarizare, promovare, transformare a posturilor, evaluare, sanctionare, eliberare din functie precum si gestionarea unitara a carierei profesionale pentru personalul de specialitate al instantelor si parchetelor a impus raportarea grefierilor la un numar de 3 angajatori (Ministerul Justitiei, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie), dat fiind ca numarul de angajatori existent in prezent (34) a generat un sistem rigid, inflexibil si inechitabil, inclusiv din perspectiva normelor care reglementeaza raporturile de munca ale personalului in discutie.Noutatea majora a proiectului in cauza consta in infiintarea categoriei grefierului judiciar, care va avea competente administrative largite si, in acelasi timp, jurisdictionale in unele cauze judiciare in materie necontencioasa.In acest fel, se asigura, deopotriva, indeplinirea unor obiective din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, legate de transferul de atributii de la judecatori la grefieri, cu rezultate in eficientizarea actului de justitie.Proiectul de Lege introduce o institutie noua, managerul de instanta, in scopul de a transfera catre aceasta functie unele atributii administrative indeplinite de presedintele de instanta, care va putea sa-i delege acestuia inclusiv calitatea de ordonator de credite.Nevoia de degrevare a Consiliului Superior al Magistraturii de atributiile secundare rolului sau constitutional, de garant al independentei Justitiei, impune transferul atributiilor specifice de administrare in privinta personalului de specialitate al instantelor si parchetelor catre Ministerul Justitiei, pana la infiintarea Ordinului Grefierilor din Romania, dupa un model european consacrat (ex: Consiliul Functionarilor Judiciari - Portugalia; Consiliul Personalului - Germania). In acest fel, Consiliul Superior al Magistraturii se va putea concentra, in mod deosebit, asupra indeplinirii atributiilor sale legale prevazute de Legea nr.317/2004, in acord cu rolul sau constitutional, prevazut de art.133-134 din Constitutia Romaniei.Pe cale de consecinta, Scoala Nationala de Grefieri va reveni in coordonarea Ministerului Justitiei.Proiectul de lege supus astazi dezbaterii publice este rezultatul eforturilor comune depuse in cadrul grupului de lucru constituit la nivelul Ministerului Justitiei, format cu precadere din reprezentanti ai profesiilor vizate, precum si din reprezentanti ai institutiilor interesate (Consiliul Superior al Magistraturii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Scoala Nationala de Grefieri).Solutiile legislative, care consacra atributiile grefierului judiciar si cele ale grefierului de ancheta cuprinse in proiect, au fost elaborate inclusiv pe baza propunerilor formulate de catre conducerile instantelor si parchetelor, in urma unor consultari derulate la nivelul acestora.Ministerul Justitiei isi exprima convingerea ca proiectul de lege privind statutul personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea va face obiectul analizei la nivelul intregului sistem judiciar, inclusiv din perspectiva alinierii profesiei la standardele europene, cu toate avantajele specifice unei Justitii eficiente, rapide, capabila sa isi implineasca rolul de serviciu public .
ICCJ: Termenul din Legea 50/1991 stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei este unul de recomandare 01 Jul 2021 | 1793
ICCJ: Actele procedurale depuse prin fax sau email dupa terminarea programului instantei sunt depuse in termen 24 Jun 2020 | 2886
Aplicatia de �Dosar electronic� devine operationala si pentru Sectia de contencios administrativ si fiscal a ICCJ 06 Jun 2020 | 1703
ICCJ: Hotararea pronuntata in prima instanta in procesele si cererile care decurg din executarea contractelor administrative se ataca cu recurs 25 May 2020 | 1359
ICCJ: Titular unei intreprinderi individuale poate avea calitatea de functionar public 13 May 2020 | 2516
ICCJ: Veniturile la Fondul pentru mediu nu constituie obligatie fiscala 08 Apr 2020 | 1530
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz Sursa: Dobre Ion
Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare Sursa: Irina Maria Diculescu
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila