din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1968 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Discursul Procurorului General al PICCJ la deschiderea anului de formare profesionala 2011-2012 la INM

Discursul Procurorului General al PICCJ la deschiderea anului de formare profesionala 2011-2012 la INM

  Publicat: 04 Oct 2011       3371 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Va felicit pentru reusita dvs. de a fi admisi la Institutul National al Magistraturii!

(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Document publicat de Comisia Europeana pentru a stimula discutia pe o anumita tema la nivel european.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
Descoperire de cont ce apare atunci cand titularul a efectuat prelevari superioare activelor existente sau limitei de credit acordate.
Ansamblu de cunostinte stiintifice si tehnice puse la dispozitia producatorilor agricoli, a fermierilor si a tuturor celor implicati in activitati cu profil agricol pentru a fi implementate in practica.
Coordonarea intre intreprinderi care, fara a ajunge la incheierea de intelegeri formale, au adoptat, in mod constient, o cooperare practica, pentru evitarea riscurilor concurentei.
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

Faptul ca va aflati aici si ca ati promovat acest examen dificil constituie o premisa ca sunteti elita studentilor de la facultatile de drept . Dar pentru a deveni si viitoarea elita a magistraturii va asteapta 2 ani in care va trebui sa va pregatiti profesional pentru viitoarea dvs. cariera, sa va adaptati rapid la noul context juridic si sa va insusiti standarde profesionale inalte.

Sunt sigura ca aveti cunostinte teoretice de actualitate si un potential profesional semnificativ, dar va trebui sa-l completati permanent si cu abilitati practice. O buna pregatire profesionala reprezinta de multe ori singura cale de a solutiona cauzele din ce in ce mai complexe si de a aplica textele de lege astfel incat sa se evite orice solutii eronate.

Cred ca este momentul cel mai potrivit sa repet ceea ce am spus de multe ori: daca ne dorim un corp profesional puternic, profesionist, performant cred ca singura solutie de recrutare a magistratilor ar trebui sa fie prin Institutul National al Magistraturii. De aceea, o astfel de zi, de debut al Institutul National al Magistraturii este extrem de importanta pentru sistem .

Veti invata in cei 2 ani ce inseamna sa fii procuror si sper ca toti cei prezenti astazi aici sa deveniti procurori. Va asigur ca avem suficiente posturi vacante pentru toti si colegii mei va asteapta sa lucram impreuna.

Sunt sigura ca veti invata foarte repede care va sunt drepturile, de aceea mi-as permite sa fac cateva consideratii despre indatoririle si provocarile pe care le veti avea. Am constatat ca, in ultima perioada de timp, magistratii si nu numai, vorbesc din ce in ce mai mult despre independenta, atat in interiorul sistemului, dar si raportat la celelalte autoritati publice sau persoane din exterior. Uneori, uitam ca acest concept e strans legat de responsabilitate. Statutul de independent nu inseamna ca beneficiezi de un permis sa incalci legea sau ca ai dreptul sa faci ce vrei. Independenta te obliga sa iei decizii legale, eficiente si rapide.



Atat din perspectiva procurorului general, dar si din cea de procuror cu functie de executie vreau sa va spun ca, de astazi ati primit cel mai mare dar. Acela de a alege. Fiecare dintre dvs. puteti alege sa aduceti beneficii societatii aparand cetateanul, aplicand corect si rapid legea . Sau puteti alege sa rastalmaciti ori sa ignorati legea, astfel ca ea va deveni doar un document de sertar demodat si irelevant.



O prima provocare pe care o veti avea sunt noile coduri si va trebui sa va insusiti noile dispozitii. Este un efort pe care il vom face impreuna. Am demarat in acest an un amplu program de pregatire profesionala impreuna cu judecatorii, cu asociatiile profesionale, iar la finalul sesiunilor de pregatire vom elabora un ghid de bune practici, in asa fel incat sa evitam interpretarile diferite ale institutiilor nou introduse. Cel putin din perspectiva pregatirii profesionale, cred ca sistemul va fi pregatit sa implementeze noul cod penal si noul Cod de procedura penala, insa cheia reusitei este modul de abordare si mentalitatea. Sa va dau un exemplu. La un seminar de acest fel la care am participat un magistrat a spus in cadrul interventiei sale ca noile coduri sunt proaste. Si am intrebat de ce? Mi-a raspuns. Nu stiu, nu le am citit. Cred ca va este clar: cu o astfel de abordare nu vom putea sa aplicam corect legea si nici sa sustinem ca suntem magistrati independenti.

O alta provocare va fi practica neunitara. De multe ori, ea izvoraste din modul de reglementare al unor dispozitii legale, insa am constatat ca si lipsa de dialog in sistem, lipsa unei pregatiri profesionale ori o pregatire lacunara este sursa acestei practici neunitare, care nu face altceva decat sa scada increderea oamenilor in ceea ce facem. Faceti un exercitiu de imaginatie. Primiti pe cineva in audienta, asa cum fac si eu, si va spune ca s-a judecat pentru un teren, impreuna cu un vecin de-al sau. Desi au invocat acelasi articol din lege, desi terenurile erau invecinate, un vecin a castigat, iar altul a pierdut. Incercati sa explicati petentului ce e practica judiciara, atunci cand el a pierdut, vecinul sau a castigat doar pentru ca a judecat alt complet si va spune ca, intr-o astfel de situatie, ori magistratul a luat mita, ori nu stie carte . Nu mai spun de situatiile in care magistrati din aceeasi instanta sau parchet dau solutii diferite si ne miram cand petentii depun mai multe cereri pentru ca cererea sa sa ajunga la cel care da o anumita solutie, oferindu-i-se astfel posibilitatea sa isi aleaga singur magistratul care sa ii solutioneze cererea si sa crestem artificial volumul de activitate .



Independenta magistratilor nu inseamna sa interpretam legea asa cum vrem si o schimbare nu o vom putea face decat daca vom aplica legea in spiritul ei, fara interpretari personale si vom da solutii rapide si corecte. Sa nu uitam: cu cat cetatenii se adreseaza mai des magistratilor cu atat se asteapta mai mult ca actul de justitie sa fie unul de calitate .



Fiecare solutie, mai devreme sau mai tarziu, ajunge la cunostinta publicului si va caracterizeaza profesional. Calitatea, responsabilitatea si eficienta devin de o importanta cruciala. Fiecare dosar solutionat este o contributie la cresterea increderii in justitie.

Ne-am obisnuit ca la astfel de festivitati sa ne adresam doar viitorilor magistrati si uitam sa ne adresam formatorilor Institutului National al Magistraturii. Am constatat in cadrul evaluarilor interne ca magistratii care au absolvit Institutul National al Magistraturii sunt foarte bine pregatiti cu cunostinte teoretice, cu practica CEDO si cea comunitara. Dar au fost situatii in care colegii nostri, pusi in fata unor activitati practice, nu s-au ridicat la nivelul pe care il asteptam cu totii si de aceea cred ca buna pregatire teoretica trebuie sa fie completata mai mult si cu cea practica, dar si cu cunostinte specifice domeniului in care vor practica. Au fost situatii in care colegi de-ai nostri s-au deplasat pentru cercetari la fata locului sau pentru reconstituiri si nu intotdeauna s-au descurcat fara a fi asistati de alti colegi. Mai mult, sunt magistrati care nu au vazut niciodata cum se efectueaza o expertiza a scrisului ori o expertiza ADN desi, odata ajunsi la instanta dispun, in mod obisnuit, de efectuarea de expertize.

Fiecare magistrat ar trebui sa invete in cadrul formarii initiale metodologiile de investigare a infractiunilor cele mai des intalnite, avand in vedere si ghidurile noastre de bune practici, dupa cum fiecare ar trebui sa invete cum se realizeaza o investigatie financiara. Intranetul Ministerului Public contine toate ghidurile de bune practici in materia investigarii infractiunilor economico - financiare, a coruptiei, a instituirii masurilor asiguratorii, cuprinde accesul la 16 baze de date si toata practica judiciara a Ministerului Public (rechizitoriile pe coruptie, spalare de bani, infractiuni cu violenta). Cred in acelasi timp, ca procurorii care termina Institutul National Al Magistraturii ar trebui sa cunoasca ordinele cu caracter normativ ale procurorului general, iar programa pentru procurori sa aiba in vedere si prioritatile Ministerului Public.

Va asigur de tot sprijinul conducerii Ministerului Public in a realiza aceste activitati practice si invit formatorii Institutului National al Magistraturii sa vina cu auditorii de justitie la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru a asista la prezentari de cazuri, la discutii cu colegii procurori, cu experti sau cu specialisti.

Este extrem de important ce faceti dvs. aici. Prin intermediul dumneavoastra si al standardelor dvs. profesionale va fi evaluata calitatea justitiei din Romania. Credibilitatea si imaginea sistemului juridic depind, in primul rand, de calitatea actelor emise de magistrati. De aceea, formarea profesionala in cadrul Institutului National al Magistraturii este extrem de importanta.

In final, as lansa o provocare pentru tinerii nostrii colegi. Inca nu am descoperit un raspuns la o intrebare care ma framanta de mult si as vrea sa ma ajutati sa gasesc raspunsul. Nu inteleg cum de, uneori, inculpatii se organizeaza atat de simplu si eficace, din pacate. Isi dau cateva telefoane, se intalnesc de cateva ori prin parcari sau la cate un SPA si pun la punct scheme infractionale complicate, complexe, fara a fi nevoie sa faca trening-uri in acest sens si fara sa aiba vreun ghid de bune practici . Eu am gasit un raspuns, dar nu stiu daca este cel bun. Cred ca este nevoie de mai multa solidaritate si de mai mult dialog in interiorul sistemului. De multe ori, uitam ca avem aceleasi preocupari, aceleasi probleme si cred ca uneori exista prea multe orgolii profesionale desi ar trebui sa fim mai uniti. Uitam de multe ori ca apartinem unui sistem durabil, consolidat in timp si indispensabil pentru societate, astfel ca nu ne putem permite sa actionam altfel decat impreuna.

In final, va astept la Ministerul Public ori de cate ori veti dori, iar usa mea va este deschisa asa cum a fost si pentru celelalte generatii.



Citeşte mai multe despre:    PICCJ    IMN

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

In ce conditii se acorda ajutorul de somaj absolventilor promotiei 2020
23 Jul 2020 | 1502

Absolventii institutiilor de invatamant in varsta de minimum 16 ani pot beneficia de o indemnizatie de somaj in cuantum de 250 lei/ luna
13 Jun 2020 | 1101

MEC a aprobat noile programe pentru examenele nationale (Evaluare Nationala 2020 si Bacalaureat 2020)
15 Apr 2020 | 1574

Ministerul Educatiei lanseaza Campania �Meseria face diferenta!�
12 Feb 2020 | 1855

Simularile pentru clasa a VII-a si a XI-a vor fi organizate la nivel judetean, cu subiect unic
16 Jan 2020 | 869

Ministerul Educatiei a aprobat calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2020-2021
05 Sep 2019 | 1300



Articole Juridice

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare
Sursa: MCP Cabinet avocati

Facilitatile acordate angajatorilor care incadreaza persoane aflate in somaj sau in dificultate
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Avantajele incadrarii in munca a tinerilor absolventi
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

Raspunderea patrimoniala a salariatului. Conditiile de operare a retinerilor din salariu.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Decizia civila nr. 2314/2020 din 20.07.2020

La nivelul personalului bugetar, plata sporului de vechime nu este obligatorie in lipsa unor clauze prevazute in Contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 801/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017

Sporul de predare simultana este acordat atat pentru invatamantul primar, cat si gimnazial
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna Sectia Civila, Sentinta civila nr. 117/2017, in sedinta publica din data de 09 februarie 2017

Executarea cu intarziere a obligatiei de plata. Dobanda legala aferenta sumelor datorate salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul C, Sectia I Civila, Sentinta Civila nr. 850 din 18.04.2016