din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2711 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Consiliul Concurentei lanseaza in dezbatere publica cel de-al treilea raport privind situatia concurentei

Consiliul Concurentei lanseaza in dezbatere publica cel de-al treilea raport privind situatia concurentei

  Publicat: 21 Oct 2011       1658 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Consiliul Concurentei lanseaza in dezbatere publica cel de-al treilea raport privind situatia concurentei in unele sectoare ale economiei nationale.

Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Clientul unei banci rammburseaza integral un credit vechi folosind unul nou, de la aceiasi banca sau de la alta in conditii mult mai avantajoase
Clientul unei banci rammburseaza integral un credit vechi folosind unul nou, de la aceiasi banca sau de la alta in conditii mult mai avantajoase
Denumire data monedei unice europene.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Efectuarea de incasari si pe aceasta baza lichidarea obligatiilor de plata prin intermediul conturilor deschise la banci, fara bani in numerar,
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Reprezinta creantele fata de clientii incerti, rau platnici, dubiosi sau aflati in litigiu.
Reprezinta creantele fata de clientii incerti, rau platnici, dubiosi sau aflati in litigiu.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,

Intitulat ``Mediul concurential romanesc - evolutii in sectoare esentiale``, raportul analizeaza trei domenii: bancar, farmaceutic si achizitii publice si, pentru prima data, cuprinde si un capitol dedicat indicatorilor utilizati in evaluarea concurentei din sectoare cheie ale economiei nationale.

In sectorul bancar, raportul analizeaza impactul modificarilor comisionului de rambursare anticipata asupra creditelor, ca urmare a aplicarii OUG nr.50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Analiza arata ca dupa aparitia Ordonantei (iunie 2010 - mai 2011), numarul total al creditelor refinantate s-a dublat comparativ cu perioada anterioara (iunie 2009 - mai 2010). Astfel, in aceasta perioada s-au acordat aproximativ 160 mii de credite de refinantare, comparativ cu 85,5 mii credite de refinantare acordate in perioada iunie 2009 - mai 2010.

Acestora li s-au adaugat clientii care au efectuat, in aceasta perioada, rambursari anticipate ale creditelor, partiale (229 mii clienti) sau totale (altele decat refinantarile), precum si cei care si-au renegociat contractele in conditii mai favorabile. Si volumul cumulat al creditelor de refinantare in lei s-a dublat dupa aplicarea ordonantei (iunie 2010 - mai 2011), ajungand la 2.169 milioane lei, fata de 1.027 milioane lei in perioada iunie 2009 - mai 2010. Volumul creditelor refinantate in valuta, in perioada iunie 2010 - mai 2011, a fost de 338 mil. Euro.

``Scopul urmarit prin introducerea dispozitiilor referitoare la eliminarea sau, dupa caz, reducerea comisionului de rambursare anticipata la toate creditele destinate consumatorilor persoane fizice a fost cresterea corecta a concurentei intre banci, ca urmare a cresterii gradului de mobilitate a clientilor. Putem spune ca ne-am atins tinta. Eliminarea barierelor din calea concurentei in sectorul financiar-bancar ramane o prioritate a Consiliului Concurentei si vom monitoriza activitatea din acest domeniu``, a declarat domnul Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Analiza modului de functionare a sistemului de distributie a medicamentelor din Romania a relevat faptul ca, datorita comercializarii cu precadere a unor medicamente inovative, exista piete cu un numar redus de medicamente.

Pentru pietele pe care exista medicamentele generice cu aceeasi substanta activa ca si medicamentul original, a rezultat faptul ca, desi exista diferente semnificative de pret, de pana la 250%, nu numai ca medicamentele generice nu au reusit sa penetreze piata, dar vanzarile celor mai ieftine medicamente generice reprezinta sub 1% din valoarea totala a pietei. Mai mult, exista piete pe care medicamentele generice sunt prezente de cel putin 5 ani si medicamentul inovativ detine inca o cota semnificativa de piata .

In ceea ce priveste programele nationale de sanatate, avand in vedere cresterea cheltuielilor cu medicamentele decontate in cadrul acestora, Consiliul Concurentei a recomandat introducerea unui sistem de referentiere a preturilor, cel putin in cazurile in care exista mai multe medicamente cu aceeasi substanta activa. Propunerea Consiliului Concurentei a fost preluata de Ministerul Sanatatii si inclusa in Ordinul nr. 1275/2011 (privind aprobarea listelor si preturilor de decontare ale medicamentelor care se acorda bolnavilor in cadrul programelor nationale de sanatate si a metodologiei de calcul al acestora). ``Prin introducerea acestei masuri am urmarit atat stimularea concurentei prin pret de la nivel de producator pana la nivel de farmacie, cat si reducerea cheltuielilor statului cu medicamentele decontate in cadrul programelor nationale. In acelasi timp, introducerea unui sistem de referentiere a preturilor poate duce la promovarea medicamentelor generice, pe masura ce acestea intra pe piata`` a mai declarat presedintele Consiliului Concurentei.

Mai mult, autoritatea de concurenta considera oportuna o mai buna reglementare a cadrului legal privind promovarea medicamentelor. Pentru a evita influentarea prescrierii anumitor medicamente in detrimentul altora in functie de ``cadourile`` primite de la companiile producatoare, Consiliul Concurentei a recomandat deja Ministerului Sanatatii sa defineasca sintagmele cadouri, avantaje in bani sau in natura care au o ``valoare simbolica`` si ``care nu sunt costisitoare``, prevazute de Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii. Avand in vedere importanta medicamentelor generice, acestea ar trebui sa ajunga pe piata fara intarzieri inutile sau nejustificate. Prin urmare, avand in vedere constatarile cu privire la nivelul redus de penetrare a pietei de catre medicamentele generice, Consiliul Concurentei va continua sa acorde o atentie deosebita acestui subiect in activitatea sa viitoare pentru a se asigura ca intrarea genericelor nu este in niciun fel afectata de posibile practici anticoncurentiale.

Analiza achizitiilor publice pentru patru produse (motorina, ulei, cartofi si hartie de xerox) a evidentiat faptul ca, in general, preturile din contractele incheiate cu autoritati publice sunt mai mari decat cele facturate altor clienti . Exceptie fac contractele incheiate prin licitatii online, unde preturile pentru autoritati sunt mai reduse decat preturile pentru alti clienti .

Practicarea, in unele cazuri, a unor preturi mult mai mari pentru autoritatile contractante fata de alte contracte rezultate din licitatii poate ridica suspiciuni legate de trucarea licitatiilor pe verticala (autoritate contractanta - furnizor) si orizontala (companii participante la licitatii).

Ca urmare, Consiliul Concurentei sustine colaborarea activa a tuturor institutiilor cu atributii in domeniul achizitiilor publice, atat pentru eliminarea unor posibile disfunctionalitati, precum si pentru sanctionarea cu severitate a oricaror incercari de trucare a licitatiilor.

Un obiectiv important pentru Consiliul Concurentei il constituie dezvoltarea de metodologii si indicatori cu continut economic pe baza carora sa poata fi evaluat nivelul concurentei din anumite piete si sectoare economice. Anul acesta, indicatorii au fost eleborati, in premiera, pentru trei domenii (bancar, farmaceutic si constructii de drumuri), urmand a fi aplicati si in alte cazuri aflate in analiza autoritatii de concurenta .

``In perioada urmatoare, intentionam sa organizam o dezbatere publica pentru completarea si dezvoltarea acestor prime seturi de indicatori, care ne sunt utili in monitorizarea pietelor si identificarea eventualelor probleme de concurenta``, a mai spus domnul Bogdan Chiritoiu. Consiliul Concurentei a lansat prima editie a Rapotului privind situatia concurentei in sectoare cheie ale economiei in octombrie 2009.



Citeşte mai multe despre:    Consiliul Concurentei    Monopol    Practici anticoncurentiale

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala
27 Mar 2021 | 1153

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1090

CONSILIUL CONCURENTEI avertizeaza companiile sa nu abuzeze de pozitia dominanta pe care o au
14 Mar 2020 | 788

Consiliul Concurentei a sanctionat compania farmaceutica Roche Romania SRL pentru abuz de pozitie dominanta pe piata unor produse oncologice din Romania
23 Jan 2020 | 1096

Consiliul Concurentei a pus in dezbatere Ghidul privind conformarea cu regulile de concurenta de catre asociatiile de companii
29 Oct 2019 | 1046

Consiliul Concurentei a lansat "Monitorul Preturilor Produselor Alimentare"
15 Oct 2019 | 1085



Articole Juridice

Framingul constituie punere la dispozitia unui public nou a acestei opere
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

Tribunalul UE: Instrumentele financiare derivate tranzactionate la bursa si instrumentele financiare derivate extrabursiere fac parte din piete distincte
Sursa: Euroavocatura.ro

Jurisprudenţă

Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019

RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal