CIM-urile corespund unei parti din pretul unei operatiuni cu cardul de plata, retinuta de banca de emitere a cardului. Costul CIM-urilor este imputat comerciantilor in cadrul mai general al comisioanelor care le sunt facturate pentru utilizarea cardurilor de plata de catre institutia financiara care le administreaza operatiunile.Decizia Comisiei se refera numai la CIM-urile aplicabile in cadrul Spatiului Economic European sau al zonei euro in lipsa unor comisioane interbancare stabilite in mod bilateral intre institutii financiare sau in mod colectiv la nivel national.Comisia a retinut ca CIM-urile aveau ca efect stabilirea unui nivel minim al comisioanelor facturate comerciantilor si, pentru acest motiv, constituiau o restrangere a concurentei prin preturi in detrimentul acestora. In plus, Comisia a considerat ca nu se demonstrase ca CIM-urile puteau genera avantaje de eficienta susceptibile sa justifice efectele lor restrictive asupra concurentei.In consecinta, s-a impus organizatiei de plata MasterCard si societatilor care o reprezinta (MasterCard Inc. si filialele acesteia MasterCard Europe si MasterCard International Inc.) sa puna capat incalcarii prin eliminarea oficiala a CIM-urilor in termen de 6 luni. In caz contrar, acestea ar fi sanctionate cu o amenda de 3,5 % din cifra lor de afaceri mondiala consolidata zilnica.Societatile care reprezinta MasterCard au sesizat Tribunalul pentru a obtine anularea deciziei Comisiei. Mai multe institutii financiare au intervenit in sustinerea acestor societati (Banco Santander, SA, Royal Bank of Scotland plc, HSBC Bank plc, Bank of Scotland plc, Lloyds TSB Bank plc, MBNA Europe Bank Ltd). Regatul Unit si doua asociatii de comercianti (British Retail Consortium si EuroCommerce AISBL) au intervenit in sustinerea Comisiei.Prin hotararea sa de astazi Tribunalul respinge aceasta actiune si confirma decizia Comisiei.Astfel, Tribunalul nu accepta argumentatia intemeiata pe necesitatea obiectiva a CIM-urilor pentru functionarea sistemului de plata MasterCard. S-a sustinut in special ca, in lipsa perceperii CIM-urilor, institutiile financiare ar fi determinate sa propuna clientilor lor alte tipuri de carduri de plata sau sa reduca avantajele acordate titularilor de carduri, fapt care ar afecta viabilitatea sistemului MasterCard. Semnaland in special importanta veniturilor si a beneficiilor comerciale, altele decat CIM-urile, pe care institutiile financiare le obtin din activitatea lor de emitere de carduri de plata, Tribunalul apreciaza ca era putin probabil ca, in lipsa unor CIM-uri, o parte considerabila a bancilor sa isi inceteze sau sa isi reduca in mod semnificativ activitatea de emitere a cardurilor MasterCard sau sa modifice conditiile de emitere a acestora intr-o masura care ar fi de natura sa ii determine pe titularii acestor carduri sa prefere alte metode sau carduri de plata .Intrucat CIM-urile nu erau in mod obiectiv necesare pentru functionarea sistemului MasterCard, Comisia era indreptatita sa examineze efectele acestora asupra concurentei in mod autonom, mai degraba decat impreuna cu efectele sistemului MasterCard de care apartineau. Aceasta analiza a efectelor CIM-urilor asupra concurentei este de asemenea sustinuta de Tribunal, intrucat Comisia a putut concluziona in mod legitim ca, in lipsa acestora, comerciantii ar fi fost in masura sa exercite o presiune concurentiala mai mare asupra cuantumului cheltuielilor care le sunt facturate pentru utilizarea cardurilor de plata .In plus, Comisiei i s-a reprosat ca a mentinut calificarea drept decizie a unei asocieri de intreprinderi in privinta CIM-urilor, desi, de la listarea sa la bursa la 25 mai 2006, MasterCard Inc. nu mai este controlata de institutiile financiare care participa la sistemul MasterCard si desi acestea nu au niciun rol in stabilirea cuantumului CIM-urilor. Ca raspuns la aceasta argumentatie, Tribunalul observa ca institutiile financiare au continuat sa exercite in mod colectiv o putere decizionala asupra unor aspecte esentiale ale functionarii organizatiei de plata MasterCard atat la nivel national, cat si la nivel european. Acesta semnaleaza, de asemenea, existenta unei comunitati de interese intre organizatia de plata MasterCard si institutiile financiare in ceea ce priveste stabilirea unor CIM-uri la un nivel ridicat. Din acest fapt Tribunalul deduce ca, in pofida schimbarilor survenite ca urmare a listarii la bursa a MasterCard Inc., organizatia de plata MasterCard a continuat sa fie o forma institutionalizata de coordonare a comportamentului institutiilor financiare participante. In consecinta, Comisia a putut mentine in privinta CIM-urilor, in mod legitim, calificarea drept decizii ale unei asocieri de intreprinderi.In sfarsit, referindu-se la contributia sistemului MasterCard la progresul tehnic si economic - si in special la avantajele obiective pe care cardurile MasterCard le-ar reprezenta pentru titularii lor si pentru comercianti (garantia de plata, rapiditatea decontarii operatiunii, cresterea numarului de operatiuni etc) - societatile care reprezinta MasterCard si anumite institutii financiare sustineau ca Comisia ar fi trebuit sa aplice o exceptare in cazul CIM-urilor. Tribunalul respinge de asemenea aceasta argumentatie, observand in special ca metodele de stabilire a cuantumului CIM-urilor tindeau, pe de o parte, sa supraevalueze costurile suportate de institutiile financiare la momentul emiterii de carduri de plata si, pe de alta parte, sa evalueze in mod insuficient avantajele pe care le obtin comerciantii din aceasta modalitate de plata .
Hotararea in cauza T-111/08 MasterCard, Inc si altii/Comisia1 Decizia C(2007) 6474 final a Comisiei din 19 decembrie 2007 privind o procedura in temeiul articolului 81 [CE] si al articolului 53 din Acordul privind SEE (Cazul COMP/34.579 - MasterCard, Cazul COMP/36.518 - EuroCommerce, Cazul COMP/38.580 - Commercial Cards).
Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio Sursa: EuroAvocatura.ro
Necesitatea examinarii gradului redus de similitudine a marcilor in conflict Sursa: EuroAvocatura.ro
CJUE: Noi instructiuni practice pentru parti. Faza scrisa si orala a procedurii Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul de acces la documentele continute in dosarul unei cereri de autorizare a introducerii pe piata a medicamentelor Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Un semn care evoca marijuana nu poate fi inregistrat Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala Sursa: EuroAvocatura.ro
Confidentialitatea si secretul bancar asupra tranzactiilor incredintate de client.Emiterea si incredintarea unor extrase de cont fara acordul prealabil al clientului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 369 din data de 27.02.2019