Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Functia de sef de stat este de natura sa justifice o limitare a exercitiului dreptului de libera circulatie

Functia de sef de stat este de natura sa justifice o limitare a exercitiului dreptului de libera circulatie

  Publicat: 17 Oct 2012       1895 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Stefan al V-lea Lacusta (1508-1540) a fost domn al Moldovei intre 18 septembrie 1538 - decembrie 1540, fiind nepotul lui Stefan cel Mare, dupa fiul sau cel mare, Alexandru casatorit cu Margareta Dragffy, fiica Voievodului Transilvaniei Bartolomeu Dragfi de Beltiug.
La invitatia unei asociatii cu sediul in Slovacia, presedintele Ungariei, domnul Laszlo Solyom, programase sa se deplaseze, la 21 august 2009, in orasul slovac Komarno pentru a participa la ceremonia de inaugurare a unei statui a Sfantului Stefan .

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Depasire a legalitatii,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.

Astfel, data de 20 august este o zi de sarbatoare nationala in Ungaria, la aceasta data fiind comemorat Sfantul Stefan, intemeietorul si primul rege al statului maghiar. Pe de alta parte, data de 21 august este o data considerata sensibila in Slovacia, in masura in care, la 21 august 1968, fortele armate ale unui numar de cinci tari din Pactul de la Varsovia, printre care trupele maghiare, au invadat Republica Socialista Cehoslovaca.

Dupa mai multe schimburi diplomatice intre ambasadele celor doua state membre cu privire la vizita programata a presedintelui Ungariei, Ministerul Afacerilor Externe slovac a comunicat in cele din urma, la 21 august 2009, o nota verbala ambasadorului Ungariei in Republica Slovaca, prin care ii interzicea presedintelui Ungariei sa intre pe teritoriul slovac. Aceasta nota invoca, pentru a justifica interdictia mentionata, Directiva 2004/381 privind libera circulatie in Uniunea Europeana.

Presedintele Solyom, care a fost informat cu privire la continutul notei mentionate in timp ce se deplasa catre Slovacia, a confirmat primirea acesteia la frontiera si a renuntat sa intre pe teritoriul acestui stat membru.

Intrucat a considerat ca intrarea presedintelui sau pe teritoriul slovac nu putea fi refuzata in temeiul directivei, Ungaria a solicitat Comisiei sa introduca la Curtea de Justitie o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Slovaciei. Comisia a apreciat insa ca dreptul Uniunii nu este aplicabil vizitelor efectuate de seful unui stat membru pe teritoriul altui stat membru si ca, in aceste conditii, pretinsa neindeplinire a obligatiilor nu este intemeiata.

Ungaria a decis in continuare sa introduca la Curte, din proprie initiativa, o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Slovaciei2 astfel cum ii permite tratatul3. Comisia a decis sa intervina in procedura in sustinerea Slovaciei.

In hotararea pronuntata Curtea constata ca, intrucat domnul Solyom are cetatenia maghiara, acesta beneficiaza de statutul de cetatean al Uniunii, ceea ce ii confera dreptul de circulatie si de sedere pe teritoriul statelor membre.

Cu toate acestea, Curtea aminteste ca dreptul Uniunii trebuie interpretat in lumina normelor relevante ale dreptului international, intrucat acest drept face parte din ordinea juridica a Uniunii si este obligatoriu pentru institutiile acesteia. In acest context, Curtea arata ca, in temeiul normelor cutumiare ale dreptului international general, precum si al normelor conventiilor multilaterale, seful de stat se bucura in relatiile internationale de un statut special care presupune, printre altele, privilegii si imunitati. Astfel, prezenta unui sef de stat pe teritoriul unui alt stat impune acestuia din urma obligatia de a garanta protectia persoanei care indeplineste aceasta functie, si aceasta independent de calitatea in care are loc sederea sa.

Statutul de sef de stat prezinta, asadar, o specificitate, ce decurge din faptul ca este reglementat de dreptul international, ceea ce face ca, pe plan international, actiunile sale, precum prezenta sa in strainatate, sa intre sub incidenta acestui drept, in special a dreptului relatiilor diplomatice. O astfel de specificitate este de natura sa deosebeasca persoana care se bucura de acest statut de toti ceilalti cetateni ai Uniunii, astfel incat accesul acestei persoane pe teritoriul unui alt stat membru nu este supus acelorasi conditii precum cele aplicabile celorlalti cetateni.

In consecinta, imprejurarea ca un cetatean al Uniunii exercita functia de sef de stat este de natura sa justifice o limitare, intemeiata pe dreptul international, a exercitarii dreptului de circulatie pe care dreptul Uniunii4 il confera acestei persoane . Curtea constata ca dreptul Uniunii nu ii impunea Slovaciei sa garanteze accesul presedintelui Ungariei pe teritoriul sau.

De asemenea, desi Slovacia a invocat in mod gresit Directiva 2004/38 ca temei juridic pentru refuzarea accesului presedintelui Ungariei pe teritoriul sau, aceasta imprejurare nu constituie totusi un abuz de drept in sensul jurisprudentei Curtii.


In aceste conditii, Curtea respinge actiunea formulata de Ungaria in ansamblul sau.

Hotararea in cauza C-364/10 Ungaria/Slovacia

1 Directiva 2004/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind dreptul la libera circulatie si sedere pe teritoriul statelor membre pentru cetatenii Uniunii si membrii familiilor acestora, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 1612/68 si de abrogare a Directivelor 64/221/CEE, 68/360/CEE, 72/194/CEE, 73/148/CEE, 75/34/CEE, 75/35/CEE, 90/364/CEE, 90/365/CEE si 93/96/CEE (JO L 158, p. 77, Editie speciala, 05/vol. 7, p. 56)
2 Aceasta este numai a sasea oara, in istoria integrarii europene, cand un stat membru introduce in mod direct o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva unui alt stat membru. In ceea ce priveste cele cinci cauze anterioare, numai trei au fost solutionate prin pronuntarea unei hotarari (141/78, Franta/Regatul Unit, C-388/95, Belgia/Spania, a se vedea de asemenea CP nr. 36/2000 si C-145/04, Spania/Regatul Unit, a se vedea de asemenea CP nr. 70/06).
3 Articolul 259 TFUE.




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Pactul de la Varsovia    Libera circulatie    Slovacia    Unharia



Comentează: Functia de sef de stat este de natura sa justifice o limitare a exercitiului dreptului de libera circulatie
Alte Titluri

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro

CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate
Sursa: Euroavocatura.ro

CJUE: Statele membre sunt libere sa prevada numai o raspundere patrimoniala impotriva proprietarilor care nu sunt raspunzatori pentru poluarea terenurilor lor
Sursa: Euroavocatura.ro

TUE: Comisia nu poate refuza accesul la memoriile statelor membre in cadrul unei proceduri in fata CJUE
Sursa: Euroavocatura.ro

Aplicabilitatea dispozitiilor Legii nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

O practica comerciala inselatoare fata de consumator este neloiala si, prin urmare, interzisa
Sursa: EuroAvocatura.ro

Orientarea europeana ref. raspunderea magistratiilor
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 387/2018 privind neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din Codul muncii (varsta de pensionare a femeilor)
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016

Plata indemnizatiei concediului de odihna neefectuat
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sectia Civila, Sentinta civila nr. 271 din 17.03.2016

Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016