Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Pasagerii zborurilor au dreptul la despagubiri in cazul pirderii legaturilor

Pasagerii zborurilor au dreptul la despagubiri in cazul pirderii legaturilor

  Publicat: 26 Feb 2013       2360 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Pasagerii zborurilor au dreptul Pasagerii unui zbor cu legatura directa trebuie sa fie despagubiti in cazul in care zborul lor ajunge la destinatia finala cu o intarziere egala sau mai mare de trei ore
la despagubiri in cazul pirderii legaturilor

(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa constând in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, pâna la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Denumire data monedei unice europene.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Sunt operatorii din sectorul agroalimentar care pot dona alimente aflate aproape de expirarea datei-limita de consum din cadrul fiecarei etape a lantului de aprovizionare cu alimente, mai exact:
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa constând in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, pâna la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

Faptul ca intarzierea zborului initial nu a depasit pragurile impuse de dreptul Uniunii nu are incidenta asupra dreptului la compensatie

Regulamentul in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor1 le acorda, in principiu, acestora asistenta in timpul intarzierii zborului lor. Pe de alta parte, in Hotararea Sturgeon2 Curtea de Justitie a apreciat ca pasagerii al caror zbor a fost intarziat pot de asemenea sa fie despagubiti, chiar daca acest drept nu este acordat expres de regulament decat in cazul in care zborurile sunt anulate, iar pasagerii ajung la destinatia finala dupa trei ore sau mai mult fata de sosirea prevazuta. O astfel de compensatie forfetara, intr-un cuantum cuprins intre 250 de euro si 600 de euro in functie de distanta de zbor, este determinata de ultima destinatie unde pasagerul urmeaza sa soseasca dupa ora prevazuta.

Doamna Folkerts avea o rezervare pentru un zbor din Bremen (Germania) la Asuncion (Paraguay), via Paris (Franta) si Sao Paulo (Brazilia). Zborul din Bremen cu destinatia Paris, efectuat de compania Air France, a avut o intarziere la plecare, iar avionul a decolat cu o intarziere de circa doua ore si jumatate fata de ora de plecare prevazuta. In consecinta, doamna Folkerts a pierdut zborul de legatura la Paris spre Sao Paulo, asigurat tot de Air France, care a transferat astfel aceasta rezervare la un zbor ulterior pentru aceeasi destinatie. Ca urmare a sosirii sale cu intarziere la Sao Paulo, doamna Folkerts a pierdut zborul de legatura spre Asuncion prevazut initial si a ajuns la aceasta destinatie cu o intarziere de 11 ore fata de ora de sosire prevazuta. Intrucat Air France a fost obligata sa plateasca doamnei Folkerts daune interese, inclusiv, printre altele, o suma de 600 de euro in temeiul regulamentului, aceasta companie a formulat o cale de atac in fata Bundesgerichtshof (Curtea Federala de Justitie germana). Aceasta instanta solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca pasagerul aerian poate fi despagubit in cazul in care zborul sau a avut, la plecare, o intarziere mai mica de trei ore, dar a ajuns la destinatia finala cu o intarziere egala sau mai mare de trei ore fata de ora de sosire prevazuta initial.

In hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste mai intai faptul ca regulamentul are ca obiect acordarea unor drepturi minime pasagerilor aerieni atunci cand acestia din urma sunt confruntati cu trei tipuri de situatii distincte: in cazul in care li se refuza imbarcarea impotriva vointei lor, in cazul in care zborul este anulat si, in sfarsit, in cazul in care zborul este intarziat.

In continuare, Curtea face trimitere la jurisprudenta sa potrivit careia pasagerii zborurilor intarziate care sunt afectati de o intarziere prelungita - si anume cu o durata egala sau mai mare de trei ore - dispun de un drept la compensatie, la fel ca pasagerii al caror zbor initial a fost anulat si carora operatorul de transport aerian nu este in masura sa le propuna o redirectionare in conditiile prevazute de regulament, dat fiind ca sunt afectati de o pierdere de timp ireversibila si, prin urmare, de o neplacere similare (Hotararea Sturgeon, Nelson3). Avand in vedere ca, in ceea ce priveste zborurile intarziate, aceasta neplacere se materializeaza la sosirea la destinatia finala, intarzierea trebuie sa se aprecieze in raport cu ora de sosire prevazuta la aceasta destinatie, si anume destinatia ultimului zbor .

Prin urmare, in cazul unui zbor cu legatura directa, compensatia forfetara trebuie sa fie apreciata in functie de intarzierea constatata in raport cu ora de sosire prevazuta la destinatia finala, inteleasa ca destinatie a ultimului zbor efectuat de pasagerul in cauza.

O solutie contrara ar constitui o diferenta de tratament nejustificata, in masura in care ar presupune ca pasagerii zborurilor care au o intarziere la sosirea la destinatia finala de trei ore sau mai mult fata de ora de sosire prevazuta sa fie tratati diferit dupa cum intarzierea zborului lor in raport cu ora de plecare prevazuta a depasit sau nu a depasit limitele prevazute de regulament, in conditiile in care neplacerea care le-a fost cauzata printr-o pierdere de timp ireversibila este identica.

Curtea precizeaza in aceasta privinta ca compensatia forfetara la care are dreptul pasagerul in temeiul regulamentului, in cazul in care zborul sau ajunge la destinatia finala cu o intarziere egala sau mai mare de trei ore fata de ora de sosire prevazuta, nu este conditionata de respectarea conditiilor care dau nastere dreptului la masuri de asistenta si de deservire, acestea impunandu-se in cazul intarzierii zborului la plecare.

In ceea ce priveste consecintele financiare pentru operatorii de transport aerian, Curtea arata ca astfel de consecinte pot fi atenuate, mai intai, in cazul in care operatorul de transport aerian poate face dovada ca intarzierea prelungita este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile, cu alte cuvinte, imprejurari care scapa de sub controlul efectiv al operatorului de transport aerian (Hotararea Wallentin-Hermann4). In continuare, obligatiile achitate in temeiul regulamentului nu aduc atingere dreptului operatorilor de transport de a pretinde compensatii de la orice persoana care a cauzat intarzierea, inclusiv de la parti terte (Hotararea Nelson si altii). In sfarsit, cuantumul compensatiei, stabilit la 250 de euro, la 400 de euro si la 600 de euro in functie de distanta zborurilor respective, mai poate fi redus cu 50 %, conform regulamentului, atunci cand intarzierea este, in cazul unui zbor de peste 3 500 de kilometri, mai mica de patru ore. Curtea aminteste de asemenea ca obiectivul de protectie a consumatorilor si, asadar, a pasagerilor aerieni, poate justifica consecinte economice negative, chiar considerabile, pentru anumiti operatori economici .

In consecinta, Curtea raspunde ca pasagerul unui zbor cu legatura directa trebuie despagubit in cazul in care a avut, la plecare, o intarziere inferioara pragurilor stabilite de regulament, dar a ajuns la destinatia finala cu o intarziere egala sau mai mare de trei ore fata de ora de sosire prevazuta. Astfel, aceasta compensatie nu este conditionata de existenta unei intarzieri la plecare.


Hotararea in cauza C-11/11 Air France SA/Heinz-Gerke Folkerts si Luz-Tereza Folkerts

1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO L 46, p. 1, Editie specia la, 07/vol. 12, p. 218).
2 Hotararea Curtii pronuntata la 19 noiembrie 2009 in cauzele conexate C-402/07 si C-432/07, Sturgeon/Condor Flugdienst GmbH si BA¶ck si altii/Air France SA; a se vedea de asemenea CP



Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Zboruri aeriene    Pasageri

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei