Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » [Opinie] Incendiului spontan al unui vehicul stationat intr-un garaj privat de mai mult de 24 de ore intra in sfera notiunii „circulatia vehiculelor”?

[Opinie] Incendiului spontan al unui vehicul stationat intr-un garaj privat de mai mult de 24 de ore intra in sfera notiunii „circulatia vehiculelor”?

  Publicat: 03 Mar 2019       1034 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
(Garage) Una din zonele de tranzactionare, de mici dimensiuni, aflate chiar langa ringul principal de tranzactionare al NYSE.
In luna august 2013, un vehicul care nu mai circulase de 24 de ore, stationat in garajul unei locuinte individuale, a luat foc si a cauzat prejudicii acesteia. Incendiul isi are originea in circuitul electric al vehiculului.

Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Stari, situatii, imprejurari
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Forma a raspunderii juridice care se fundamenteaza pe obligatia celui ce a pagubit pe altul de a repara prejudicial produs.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma a raspunderii juridice care se fundamenteaza pe obligatia celui ce a pagubit pe altul de a repara prejudicial produs.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Concept explicat de legea penala
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma a raspunderii juridice care se fundamenteaza pe obligatia celui ce a pagubit pe altul de a repara prejudicial produs.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.

Raspunderea civila pentru circulatia vehiculului era acoperita printr-o asigurare incheiata cu Linea Directa Aseguradora, S. A. (denumita in continuare ``Linea Directa``). Locuinta era asigurata la Segurcaixa, Sociedad Anonima de Seguros y Reaseguros (denumita in continuare ``Segurcaixa``), iar societatea proprietara a primit despagubiri in cuantum de 44 704,34 euro pentru repararea prejudiciilor materiale cauzate imobilului prin incendiul vehiculului.


In luna martie 2014, Segurcaixa a chemat in judecata Linea Directa in fata Juzgado de Primera Instancia de Vitoria-Gazteiz (Tribunalul de Prima Instanta din Vitoria-Gazteiz, Spania) in vederea obligarii acesteia la rambursarea despagubirii platite, pentru motivul ca accidentul si-a avut originea intr-un eveniment legat de circulatia vehiculelor acoperit de asigurarea auto a vehiculului. Acest tribunal a considerat ca incendiul nu putea fi calificat drept ``eveniment legat de circulatia vehiculelor`` si a respins cererea Segurcaixa.


Sesizata cu o cale de atac formulata de Segurcaixa impotriva acestei hotarari, Audiencia Provincial de Alava (Curtea Provinciala din Alava, Spania) a anulat aceasta decizie si a admis cererea Segurcaixa retinand ca reprezinta un eveniment legat de circulatia vehiculelor ``incendiul unui vehicul stationat in mod nepermanent de catre proprietarul vehiculului mentionat pe un loc de parcare dintr-un garaj, atunci cand este provocat de cauze intrinseci fara imixtiunea unui tert``.


Linea Directa a declarat recurs impotriva acestei hotarari in fata Tribunal Supremo (Curtea Suprema, Spania). Intrucat avea indoieli cu privire la interpretarea care trebuie data notiunii ``circulatia vehiculelor`` continute in Directiva privind asigurarea de raspundere civila auto1, aceasta instanta a decis sa adreseze intrebari Curtii de Justitie.


In concluziile prezentate avocatul general Bot considera ca situatia in discutie intra in sfera notiunii ``circulatia vehiculelor``. El aminteste mai intai ca aceasta notiune constituie o notiune autonoma a dreptului Uniunii, a carei interpretare nu poate fi lasata la aprecierea fiecarui stat membru. Potrivit avocatului general, in stadiul actual al jurisprudentei Curtii, nu este nicio indoiala ca aceasta notiune acopera situatiile in care au fost cauzate prejudicii in timp ce vehiculul era stationat intr-un loc privat prevazut in acest scop.


Cu toate acestea, diferitele cauze cu care a fost sesizata Curtea aveau drept punct comun implicarea unui vehicul care era utilizat sau care tocmai fusese utilizat. Trebuie, asadar, sa se stabileasca daca lipsa utilizarii vehiculului intr-un interval de timp suficient de apropiat de accident poate constitui o cauza de excludere a protectiei acordate de reglementarea Uniunii in materie de raspundere civila pentru circulatia vehiculelor.


Avocatul general estimeaza ca nu este cazul, intrucat legiuitorul Uniunii nu a prevazut limite temporale pentru producerea accidentului, in ceea ce priveste punerea in aplicare a protectiei victimelor de accidente provocate de vehicule, iar jurisprudenta Curtii vizeaza traducerea obiectivului de protectie urmarit constant si intarit de legiuitorul Uniunii, in conditiile in care un vehicul este utilizat sau are vocatie sa fie utilizat in conformitate cu functia sa de mijloc de transport . In plus, o analiza de la caz la caz a duratei de utilizare prealabile a vehiculului ar fi o sursa de insecuritate juridica, contrara acestui obiectiv.


Avocatul general deduce din aceasta ca numai situatiile in care accidentul se produce atunci cand vehiculul serveste sau a servit in alte scopuri decat transportul, de exemplu ca masina de lucru2 sau ca arma sau chiar ca spatiu de locuit, nu se incadreaza in notiunea ``circulatia vehiculelor``. Ramane sa se determine daca trebuie stabilite limite care se refera la originea prejudiciului, si anume mecanismele vehiculului necesare functiei sale de transport .


Avocatul general constata, pe de o parte, ca legiuitorul Uniunii nu a stabilit asemenea conditii . Pe de alta parte, intrucat incendiul a fost provocat de vehicul, in mod spontan, este suficient, in opinia sa, sa se retina implicarea acestuia. El adauga ca, din moment ce acest tip de risc este inerent functiei de transport a vehiculului, nu este necesar sa se caute vreo actiune sau o origine precisa a prejudiciului.


Aceasta interpretare ar fi conforma cu obiectivul de a garanta ca victimele accidentelor provocate de vehicule beneficiaza de un tratament comparabil, oricare ar fi locul de pe teritoriul Uniunii in care s-a produs accidentul .


In aceste conditii, avocatul general considera ca implicarea vehiculului, utilizat in conformitate cu functia sa de mijloc de transport, rezulta din simpla constatare a contributiei sale, indiferent de modalitate, la realizarea accidentului.


Concluziile avocatului general in cauza C-100/18 Linea Directa Aseguradora, S. A./Segurcaixa, Sociedad Anonima de Seguros y Reaseguros


1 Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 2009 privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi (JO 2009, L 263, p. 11).


2 A se vedea Hotararea din 28 noiembrie 2017, Rodrigues de Andrade (C-514/16; a se vedea de asemenea CP nr. 124/17).




Citeşte mai multe despre:    Accident    Incendiu    Garaj



Comentează: [Opinie] Incendiului spontan al unui vehicul stationat intr-un garaj privat de mai mult de 24 de ore intra in sfera notiunii „circulatia vehiculelor”?
Alte Titluri

Telefonul mobil - sursa de tragedii in trafic. Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier
Sursa: Irina Maria Diculescu

Acoperirea prejudiciilor morale si materiale ca urmare a nerespectarii regulilor de sanatate si securitate in munca. Criterii si conditii de acordare a daunelor-interese
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea comitentului (angajatorului) pentru fapta prepusului (salariatului) in cazul accidentelor de munca. Jurisprudenta si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 138/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate unor dispozitii din Legea privind sistemul public de pensii
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Recunoasterea grupei I de munca din grupa a II-a atribuita de angajator
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova Sectia I Civila, Sentinta nr. 391/2017, in sedinta publica din 3 februarie 2017

Simpla enuntare a celor imputate salariatului si a concluziilor comisiei de cercetare disciplinara nu echivaleaza cu descrierea faptei care constituie abatere disciplinara. Lipsa descrierii faptei nu poate fi acoperita prin alte inscrisuri
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti Sectia I CIvila, Decizia civila nr. 882/2017, in sedinta publica din 29 martie 2017

Concedierea pentru atingerea adusa dreptului la imagine al societatii angajatoare
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1772/2017, in sedinta publica din 20 martie 2017

Nu pot fi adaugate, pe cale pretoriana, alte activitati si locuri de munca fata de cele din anexele la Ordinul nr. 50/1990, chiar daca indeplinesc aceleasi conditii de munca posibil vatamatoare
Pronuntaţă de: Tribunalul Dambovita Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 446/2017, in sedinta publica din 15 martie 2017