In urma pronuntarii Hotararii din 2008, Irlanda a instituit o procedura de regularizare prin care urmarea sa permita operatorului parcului eolian de la Derrybrien sa se conformeze cerintelor Directivei 85/337.
Cu toate acestea, din moment ce operatorul parcului eolian nu s-a supus acestei proceduri, iar aceasta nici nu a fost initiata din oficiu de autoritatile irlandeze, Comisia a sesizat Curtea cu o a doua actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor. Mai intai, Curtea a examinat obligatiile care revin statelor membre atunci cand un proiect a fost autorizat cu incalcarea obligatiei de evaluare prealabila a efectelor sale asupra mediului, prevazuta de Directiva 85/337.
Curtea a amintit ca statele membre sunt obligate, in temeiul principiului cooperarii loiale, sa adopte toate masurile necesare in scopul de a remedia omisiunea unei evaluari a efectelor asupra mediului.
In special, ele sunt obligate sa efectueze o evaluare cu titlu de regularizare, inclusiv dupa punerea in functiune a unei instalatii. O asemenea evaluare trebuie sa tina seama nu numai de efectele viitoare ale instalatiei in cauza, ci si de efectele asupra mediului care au intervenit de la realizarea sa. Ea poate conduce la modificarea sau la retragerea autorizatiilor acordate cu incalcarea obligatiei de evaluare prealabila.
Or, in pofida reformei legislative care a introdus o procedura de regularizare, Irlanda s-a abtinut sa procedeze la o noua evaluare a efectelor parcului eolian asupra mediului, ceea ce incalca autoritatea Hotararii din 2008. In continuare, Curtea a respins diferitele argumente avansate de Irlanda pentru a se justifica. Pe de o parte, Irlanda nu se poate prevala de dispozitii nationale care limiteaza posibilitatile de declansare a procedurii de regularizare introduse in vederea asigurarii executarii Hotararii din 2008. In acest cadru, Curtea a amintit ca autoritatile nationale erau obligate sa remedieze omisiunea de evaluare a efectelor si ca obligatiile care decurg din Directiva 85/337 se impuneau si operatorului parcului eolian, in masura in care acesta era controlat de Irlanda.
Pe de alta parte, desi autorizatiile pentru construirea parcului eolian de la Derrybrien au devenit definitive, securitatea juridica si increderea legitima ale operatorului parcului eolian in drepturile dobandite nu pot fi invocate de Irlanda pentru a fi exonerata de consecintele care decurg din constatarea obiectiva a nerespectarii Directivei 85/337. In aceasta privinta, Curtea a subliniat ca proiectele a caror autorizare nu mai este supusa unei cai de atac contencioase directe nu pot fi pur si simplu considerate ca fiind legal autorizate in raport cu obligatia de evaluare a efectelor asupra mediului.
Tinand seama de gravitatea si de durata neindeplinirii obligatiilor, intrucat au trecut mai mult de 11 ani de la Hotararea din 2008 fara sa fi fost adoptate masurile necesare pentru a se conforma acesteia, si avand in vedere capacitatea de plata a Irlandei, Curtea a obligat acest stat membru la plata catre Comisia Europeana a unei sume forfetare in cuantum de 5 000 000 de euro, precum si a unei penalitati cu titlu cominatoriu in valoare de 15 000 de euro pe zi, incepand de la pronuntarea hotararii si pana la data executarii Hotararii din 2008.
Hotararea in cauza C-261/18 Comisia Europeana/Irlanda
1 Hotararea din 3 iulie 2008, Comisia/Irlanda, (C-215/06).
2 Directiva 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului (JO 1985, L 175, p. 40, Editie speciala, 15/vol. 1, p. 174).
Datele cu caracter personal pot fi transferate catre o tara terta daca aceasta din urma asigura un nivel adecvat de protectie a acestor date Sursa: EuroAvocatura.ro
[OPINIE] Serviciul de cazare AIRBNB constituie un serviciu al societatii informationale Sursa: EuroAvocatura.ro
Un operator de transport aerian este obligat sa plateasca compensatii pasagerilor pentru o intarziere de trei ore sau mai mare Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul Uniunii nu impune ca o persoana sa desfasoare o activitate salariata intr-un stat membru pentru a beneficia pe teritoriul acestui stat de prestatii familiale pentru copiii sai cu resedinta in alt stat membru Sursa: EuroAvocatura.ro
Operatorul de transport aerian trebuie sa acorde asistenta pasagerilor al caror zbor a fost anulat din cauza unor imprejurari exceptionale Sursa: EuroAvocatura.ro
Operatorii de transport aerian trebuie sa acorde deservire pasagerilor al caror zbor a fost anulat Sursa: EuroAvocatura.ro
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Scopul activitatii de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Insolventa beneficiar Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1737/2019
Hotararea in Cauza D.M.D. impotriva Romaniei, din 03.10.2017 Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar. Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Incalcarea dispozitiilor articolului 28 TCE de catre Italia si Spania, respectiv impunerea de restrictii cantitative la import, aducand astfel atinger Pronuntaţă de: Cazul: Comisia contra Spaniei si Italiei, recurs in nerespectarea obligatiilor, 16 ianuarie 2003