Un litigiu are loc intre un pasager si operatorul de transport aerian Germanwings, in legatura cu o cerere de acordare a unei compensatii pentru intarzierea suferita in cadrul unui zbor asigurat de acesta din urma.
Domnul Wolfgang Pauels a efectuat, la Germanwings, o rezervare pentru un zbor cu plecare din Dublin (Irlanda) si cu destinatia DA�sseldorf (Germania). Acest zbor a fost efectuat cu o intarziere la sosire de trei ore si 28 de minute.
Germanwings a refuzat sa admita cererea de acordare a unei compensatii formulata de domnul Pauels pentru motivul ca intarzierea zborului in discutie era cauzata de deteriorarea unei anvelope a unei aeronave de catre un surub aflat pe pista de decolare sau de aterizare, imprejurare care trebuie calificata drept exceptionala in sensul Regulamentului Uniunii privind drepturile pasagerilor1 si care o exonereaza de obligatia sa de compensare prevazuta de acelasi regulament.
Landgericht KA�ln (Tribunalul Regional din KA�ln, Germania) care a fost sesizat cu solutionarea cauzei a decis sa adreseze Curtii de Justitie o intrebare preliminara pentru a se stabili daca deteriorarea unei anvelope a unei aeronave din cauza unui surub aflat pe pista de decolare sau de aterizare (deteriorare cauzata de un corp strain) constituie in mod efectiv o imprejurare exceptionala.
Prin hotararea pronuntata Curtea arata ca operatorul de transport aerian nu este obligat sa acorde compensatii pasagerilor in cazul in care poate face dovada ca anularea sau intarzierea la sosire a zborului egala cu sau mai mare de trei ore este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor rezonabile, iar in cazul aparitiei unor astfel de imprejurari, ca a luat masurile adaptate situatiei, utilizand toate mijloacele umane sau materiale si mijloacele financiare de care dispunea, pentru a evita ca acestea sa conduca la anularea sau la intarzierea prelungita a zborului in cauza, fara a i se putea impune sa accepte sacrificii care nu puteau fi asumate in raport cu capacitatile intreprinderii sale in momentul relevant.
Astfel, aminteste Curtea, pot fi calificate drept imprejurari exceptionale, in sensul Regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni, evenimentele care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian vizat si scapa de sub controlul efectiv al acestuia.
Curtea apreciaza ca, desi operatorii de transport aerian se confrunta in mod obisnuit cu deteriorarea anvelopelor aeronavelor, defectiunea unei anvelope care isi are originea exclusiva in coliziunea cu un obiect strain prezent pe pista aeroportului nu poate fi considerata inerenta, prin natura sau prin originea sa, exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian in cauza. In plus, aceasta imprejurare scapa de sub controlul sau efectiv. In consecinta, ea constituie o imprejurare exceptionala in sensul Regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni.
Cu toate acestea, pentru a se exonera de obligatia de compensare in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor, ii revine de asemenea operatorului de transport aerian sarcina sa demonstreze ca a utilizat toate mijloacele umane sau materiale si mijloacele financiare de care dispunea pentru a evita ca inlocuirea anvelopei deteriorate din cauza unui obiect strain prezent pe pista unui aeroport sa conduca la intarzierea prelungita a zborului in cauza. In aceasta privinta si referitor mai exact la deteriorarea anvelopelor, Curtea arata ca operatorii de transport aerian sunt in masura sa dispuna in toate aeroporturile pe care le deservesc de contracte de inlocuire a anvelopelor care le asigura un tratament prioritar.
Hotararea in cauza C-501/17 Germanwings/Wolfgang Pauels
1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO 2004, L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218, rectificare in JO 2016, L 94, p. 17).
Supravegherea video la locul de munca: intre necesitate si respectarea drepturilor angajatilor Sursa: MCP avocati
Neachitarea integrala a drepturilor salariale. Probleme practice si solutii juridice. Sursa: MCP avocati
CCR. Noul mod de calcul al despagubirilor pentru imobilele confiscate abuziv, pronuntand o decizie favorabila persoanelor care solicita compensatii Sursa: MCP avocati
Hartuirea la locul de munca. Criterii de identificare si masuri legale Sursa: MCP avocati
Perioada de proba. Incetarea contractului individual de munca dupa modificarea functiei Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati Pronuntaţă de: Tribunalul Arges
Angajatorul are dreptul de a-si organiza activitatea insa aceasta nu inseamna ca prin reorganizare se poate modifica contractul individual de munca al salariatului Pronuntaţă de: Decizia civila nr.569/04.10.2017 a Curtii de Apel Galati
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Validarea deciziilor acordarea de despagubiri privind acordarea de despagubiri pentru bunurile abandonate in Bulgaria de catre persoanele refugiat in baza Tratatului dintre Romania Bulgaria Pronuntaţă de: Decizia nr. 420/27 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati