Astfel, in luna noiembrie 2009, prin semnarea unui acord de arbitraj, cele doua state in cauza s-au angajat sa supuna acest diferend deciziei unui tribunal de arbitraj international constituit in acest scop. La momentul semnarii tratatului de aderare a Croatiei in anul 2011, acordul de arbitraj era incheiat, dar procedura de arbitraj nu incepuse inca. Tribunalul arbitral a fost instituit in cursul anului 2012. In fata tribunalului arbitral, procedura scrisa a inceput in luna februarie 2013, iar sedinta de audiere a pledoariilor a fost organizata in luna iunie 2014. Cu toate acestea, in cursul procedurii de arbitraj, ca urmare a unei proceduri ex parte intre arbitrul numit de Republica Slovenia si agentul acestui stat, Croatia a solicitat, mai intai, tribunalului arbitral suspendarea acestei proceduri si, ulterior, a comunicat Sloveniei si tribunalului decizia sa de a denunta acordul de arbitraj. Croatia nu a mai participat la procedura de arbitraj.
Dupa modificarea compunerii sale, tribunalul arbitral si-a continuat lucrarile si a pronuntat, la 29 iunie 2017, o decizie de arbitraj avand ca obiect delimitarea frontierelor terestra si maritima a celor doua state in cauza. Intrucat Croatia a contestat decizia de arbitraj si a refuzat sa se supuna acesteia, Slovenia a initiat o procedura in constatarea neindeplinirii obligatiilor in conformitate cu articolul 259 TFUE. Slovenia a sesizat mai intai Comisia, iar apoi, in lipsa unui aviz motivat din partea acesteia, Curtea de Justitie . Slovenia considera in special ca, prin incalcarea angajamentului asumat in cursul procesului de aderare la Uniune de a respecta decizia de arbitraj care urma sa fie pronuntata, frontiera determinata prin aceasta, precum si celelalte obligatii ce rezultau din aceasta decizie, Croatia refuza sa respecte valoarea statului de drept, precum si principiile cooperarii loiale si res iudicata. Slovenia apreciaza de asemenea ca Croatia o impiedica sa isi exercite pe deplin suveranitatea asupra intregului sau teritoriu terestru si maritim. Astfel, acest stat ar incalca obligatia de cooperare loiala si ar pune in pericol realizarea obiectivelor Uniunii.
In sfarsit, Slovenia sustine ca Croatia o impiedica sa aplice dreptul derivat al Uniunii, in special in domeniul politicii comune in domeniul pescuitului, al controlului frontierelor si al amenajarii spatiului maritim. Croatia, in schimb, considera ca Curtea de Justitie nu este competenta sa se pronunte cu privire la aceasta cauza si ca, in orice caz, actiunea formulata de Slovenia este inadmisibila. Curtea de Justitie a decis sa examineze chestiunea competentei sale si pe cea a admisibilitatii acestei actiuni, in mod separat, inainte de a se pronunta, daca este cazul, cu privire la fondul cauzei.
Prin intermediul concluziilor sale, avocatul general Priit PikamA¤e propune Curtii sa se declare necompetenta sa examineze actiunea formulata de Slovenia. Mai intai, avocatul general aminteste ca actiunea in constatarea neindepliniri obligatiilor urmareste constatarea si incetarea comportamentului unui stat membru care incalca dreptul Uniunii.
Astfel, acesta considera ca trebuie sa se examineze raportul dintre acordul de arbitraj si decizia de arbitraj in cauza cu dreptul Uniunii si sa se verifice daca Uniunea este obligata sa le respecte. In aceasta privinta, el precizeaza ca Uniunea este obligata sa respecte dreptul international in cazuri bine stabilite, si anume acordurile internationale pe care Uniunea le-a incheiat in temeiul dispozitiilor tratatelor, cele pentru care isi asuma competentele exercitate anterior de statele membre si normele cutumiare de drept international atunci cand Uniunea isi exercita competentele. Acordurile internationale care nu se incadreaza in aceste cazuri nu constituie acte ale Uniunii si nici nu sunt obligatorii pentru aceasta.
Invocand jurisprudenta Curtii de Justitie, avocatul general aminteste ca domeniul de aplicare teritorial al tratatelor corespunde unei date obiective predeterminate de statele membre si i se impune Uniunii. In consecinta, el este de parere ca delimitarea teritoriului national nu intra in domeniul de competenta al Uniunii si, prin urmare, nici in cel al Curtii de Justitie. Avocatul general examineaza, in continuare, cererile Sloveniei. In ceea ce priveste raportul dintre, pe de o parte, acordul de arbitraj si decizia de arbitraj si, pe de alta parte, dreptul Uniunii, el constata ca acesta nu se incadreaza in niciuna dintre ipotezele citate in care Uniunea este obligata sa respecte dreptul international. In ceea ce priveste pretinsa incalcare a valorii statului de drept si a principiului cooperarii loiale, avocatul general considera ca aceste problematici nu prezinta decat un caracter accesoriu in raport cu chestiunea delimitarii frontierelor terestra si maritima a celor state membre in cauza si ca, in consecinta, Curtea nu este competenta sa examineze aceste motive. In plus, avocatul general afirma ca, potrivit jurisprudentei Curtii de Justitie, principiul cooperarii loiale constituie un temei de obligatii autonom care decurge din tratatele Uniunii. Or, comportamentul imputat nu se incadreaza in niciuna dintre aceste doua ipoteze.
In ceea ce priveste pretinsele incalcari ale obligatiilor ce rezulta din politica comuna in domeniul pescuitului, al controlului frontierelor si al amenajarii spatiului maritim, avocatul general observa ca Slovenia se intemeiaza pe premisa potrivit careia frontiera ar fi determinata prin sentinta de arbitraj. Or, el subliniaza ca aceasta decizie nu a fost pusa in aplicare in relatiile dintre cele doua state in cauza si conchide ca, din punctul de vedere al dreptului Uniunii, frontiera dintre cele doua state membre nu a fost stabilita. Avocatul general deduce de aici ca Slovenia incearca astfel in mod implicit sa determine executarea deciziei de arbitraj, ceea ce nu intra in domeniul competentelor Uniunii.
Avocatul general conchide ca pretinsele incalcari ale dreptului uniunii prezinta un caracter accesoriu in raport cu chestiunea determinarii frontierei dintre Croatia si Slovenia. Or, o astfel de determinare constituie, prin insasi esenta sa, o chestiune care tine de dreptul international public, pentru care Curtea nu are competenta .
Concluziile avocatului general in cauza C-457/18 Republica Slovenia/Republica Croatia
Perioadele de crestere a copilului realizate in alte state membre trebuie luate in considerare la calcularea pensiei pentru limita de varsta Sursa: MCP Cabinet avocati
Nu constituie discriminare interzicea purtarii vizibile a semnelor religioase, filozofice sau spirituale in cazul in care se aplica in mod general si nediferentiat tuturor lucratorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Transformarea unei societati de drept national in societate europeana (SE) nu trebuie sa reduca participarea sindicatelor la compunerea consiliului de supraveghere Sursa: MCP Cabinet avocati
O conventie colectiva care micsoreaza remuneratia lucratorilor care isi desfasoara activitatea prin agent de munca temporara fata de lucratorii recrutati direct trebuie sa prevada avantaje compensatorii Sursa: MCP Cabinet avocati
Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale Sursa: MCP Cabinet avocati
Cand il preceda in mod direct repausul zilnic se adauga la repausul saptamanal Sursa: MCP Cabinet avocati
Incidenta Regulamentului GDPR in cazul difuzarii in direct prin videoconferinta a cursurilor de invatamant scolar Sursa: MCP Cabinet avocati
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021
Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati