Principalele obiective urmarite de legiuitor prin aceste modificari constau in adaptarea legislatiei muncii astfel incat sa permita informarea si consultarea reciproca a salariatului si angajatorului, inca de la negocierea contractului individual de munca si ulterior, pe timpul executarii acestuia.
In acest sens, este stabilit expres dreptul partilor de a fi asistate de un expert la negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de munca, este reglementata activitatea de resurse umane si, mai ales, este instituita procedura solutionarii amiabile a conflictelor de munca prin conciliere.
Ca justificare practica, procedura concilierii a fost instituita atat cu scopul de a degreva instantele judecatoresti, cat si pentru a asigura solutionarea cu celeritate a litigiilor de munca, observandu-se in practica necesitatea existentei posibilitatii de a stabili prin contractul individual de munca optiunea solutionarii pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca .
Prin conciliere, in sensul legii, se intelege modalitatea de solutionare amiabila a conflictelor individuale de munca, cu ajutorul unui consultant extern specializat in legislatia muncii, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor.
Consultantul extern specializat in legislatia muncii prevazut la alin. (3), denumit in continuare consultant extern, poate fi un avocat, un expert in legislatia muncii sau, dupa caz, un mediator specializat in legislatia muncii, care, prin rolul sau activ, va starui ca partile sa actioneze responsabil pentru stingerea conflictului, cu respectarea drepturilor salariatilor recunoscute de lege sau stabilite prin contractele de munca . Onorariul consultantului extern va fi suportat de catre parti conform intelegerii acestora.
Legea traseaza si o serie de linii directoare in ceea ce priveste procedura concilierii. Avand in vedere, insa, specificul fiecarei societati si caracterul variat al raporturilor de munca, se impune ca acest cadru general sa fie suplimentat prin includerea in Regulamentul intern a unei proceduri detaliate de solutionare a conflictelor de munca .
In acest sens, punctul 4 din Legea nr. 213/2020 prevede faptul ca ``La articolul 242, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins: AAA«d) procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilorAAA»``.
Astfel, la obligativitatea includerii in Regulamentul intern a unor proceduri de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor, preexistenta noilor modificari legislative, se adauga obligatia angajatorului de a stabili prin Regulament o procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca .
Este important de mentionat, in acest context, faptul ca obligatia de adaptare a Regulamentului intern este general valabila, stabilirea prin Regulament a unei proceduri de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca revine tuturor angajatorilor, inclusiv celor care nu au incheiat niciun contract individual de munca la nivelul societatii care sa cuprinda o clauza de conciliere.
Astfel, daca se va constata de catre organele de control ale Inspectoratului Teritorial de Munca inexistenta in Regulamentul intern a procedurii de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, acestea pot dispune intrarea in legalitate, in sensul introducerii in cuprinsul Regulamentului a procedurii de conciliere. In cazul in care se constata, ulterior, neindeplinirea de catre angajator a acestei obligatii, se poate dispune sanctionarea contraventionala a societatii conform art. 19 lit. i) coroborat cu art. 23 lit. b) din Legea nr. 108/1999 a Inspectiei Muncii, cu amenda contraventionala intre 5.000 si 10.000 de lei.
Ratiunea acestor reglementari este aceea de a intregi modificarile introduse de Legea nr. 213/2020, de a da eficienta acestora, impunand angajatorilor o organizare interna, atat sub aspectul activitatii de resurse umane, cat si al procedurilor pe care acesta urmeaza sa le puna in aplicare in vederea indeplinirii reale a dezideratului de a asigura o buna comunicare, informare si consultare reciproca intre angajator si salariat, pe toata durata desfasurarii raporturilor de munca .
A se vedea si:
-Procedura concilierii conflictelor de munca . Suspendarea termenelor de solutionare a conflictelor de munca pe durata concilierii >>>>>>>
-Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati >>>>>>>
-Particularitati privind procedura concilierii in litigiile de munca >>>>>>
Contract individual de munca, Model 2021. PDF si Word editabil Sursa: MCP Cabinet avocati
Particularitati privind procedura concilierii in litigiile de munca Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Procedura concilierii conflictelor de munca. Suspendarea termenelor de solutionare a conflictelor de munca pe durata concilierii Sursa: avocat Ioana Emilia | MCP Cabinet avocati
Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati