Reprezentarea in materie succesorala
In acest sens, codul civil reglementeaza reprezentarea succesorala ca un beneficiu acordat unui mostenitor legal, in virtutea caruia acesta urca in locul, gradul si drepturile care i s-ar fi cuvenit autorului sau daca ar fi fost in viata.
Intr-un alt caz, daca autorul ar avea doi descendentii predecedati, iar acestia ar lasa un copil, respectiv doi copii, daca s-ar aplica regulile proximitatii, fiecare nepot ar trebui sa mosteneasca in cota egala. Fiind insa admisa reprezentarea, nepotii, primul, respectiv cei doi impreuna, vor mosteni ceea ce s-ar fi cuvenit fiecaruia dintre autorii lor. Unicul copil va mosteni jumatate, iar cei doi copii vor mosteni cealalta jumatate din masa succesorala ( impartirea pe tulpina).
Legea admite reprezentarea succesorala numai pentru doua categorii de mostenitori: descendentii copiilor defunctului si descendentii din frati si surori (adica nepotii din copii si nepotii de frate/sora). Din cauza naturii speciale a reprezentarii, prevederea cu privire la clasele pentru care se admite reprezentarea este de strica interpretare, nici o alta categorie de mostenitori neavand acest beneficiu .
Conditiile pentru reprezentare
Persoana reprezentata trebuie sa fie decedata la data deschiderii mostenirii. Art 668 al 1 Cod civil prevede ca “nu se reprezinta decat persoanele moarte”. Este acceptata reprezentarea atat in cazul comorientilor, cat si a codecedatilor. (Nota: pentru definitiile termenilor “codecedat” si “comorient” consultati pagina dictionarului juridic.)
Nu pot fi reprezentate persoanele care au renuntat la mostenire, cele care nu pot veni la mostenire sau care sunt nedemne. De asemenea, nu poate fi reprezentata nici persoana declarata disparuta, pentru ca pana la ramanerea definitiva a unei hotarari judecatoresti declarative de moarte, persoana respectiva este considerata a fi in viata.
Locul celui decedat trebuie sa fie util. Cu alte cuvinte, daca persoana decedata ar fi fost in viata la data deschiderii mostenirii, ar fi avut vocatia concreta pentru a mosteni. Asta presupune ca persoana decedata sa nu fie nedemna ori exheredata(dezmostenita). Daca este vorba de o exheredare in legatura cu un descendent al celui care lasa mostenirea, locul acestuia este util numai in ce priveste rezerva succesorala, deoarece aceasta este o cota ce revine mostenitorilor rezervatari chiar impotriva vointei defunctului. Nu se aplica aceasta regula pentru descendentii din frati si surori, deoarece fratii si surorile nu sunt rezervatari.
Reprezentantul (descendentul) trebuie sa indeplineasca toate conditiile necesare pentru a culege mostenirea . Cu alte cuvinte, trebuie sa aiba capacitate succesorala, deci nu poate fi comorient sau codecedat cu cel ce lasa mostenirea . In al doilea rand trebuie sa aiba vocatie succesorala generala proprie. De aceea, descendentii din frati si surori nu pot veni la mostenire prin reprezentare decat pana la gradul al IV-lea inclusiv, in timp ce descendentii din copii, fiind descendenti in linie directa pot veni la mostenire prin reprezentare indiferent de grad .
In fine, descendentul trebuie sa nu fi renuntat la mostenirea autorului sau si nici sa nu fi fost exheredat, atunci cand se au in vedere descendentii din frati si surori.
Efectele reprezentarii
Odata indeplinite aceste conditii, reprezentarea opereaza intotdeauna si de drept, neputand fi inlaturata sub nici o forma . Regulile reprezentarii nu pot fi modificate nici prin vointa defunctului, adica prin clauze testamentare.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
