Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Procedurile de Judecata » Procedura angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului

Procedura angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului

  Publicat: 27 Aug 2009       7324 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Procedurile de Judecata  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Angajarea raspunderii Guvernului in fata Parlamentului se face in temeiul art. 114 din Constitutia Romaniei si presupune parcurgerea unor etape procedurale stabilite prin Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.

Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate

Etapele angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului se deruleaza in felul urmator:


1. In primul rand, in 2 septembrie, va fi luata decizia privind angajarea raspunderii in sedinta Guvernului.


2. Guvernul aduce la cunostinta Birourilor Permanente ale celor doua Camere, printr-o scrisoare, intentia de a-si asuma raspunderea .


3. Birourile Permanente ale celor doua Camere, dupa primirea scrisorii Guvernului, in sedinta comuna, stabilesc ordinea de zi si programul sedintei comune in care Guvernul isi va asuma raspunderea, precum si termenul pana la care se pot depune amendamente de catre deputati si senatori.


4. Amendamentele depuse de catre deputati si senatori, in termenul stabilit, se comunica Guvernului pentru a fi analizate, in vederea stabilirii acelora care vor fi acceptate si a celor care vor fi respinse.


5. Guvernul comunica Parlamentului amendamentele acceptate si cele respinse.


6. In sedinta comuna, primul-ministru declara in mod expres ca Guvernul isi angajeaza raspunderea asupra proiectului de lege, motivand recurgerea la aceasta cale de promovare a unui proiect de lege, urmata de prezentarea continutului reglementarilor propuse in respectivul proiect.


7. Din acest moment, incepe sa curga termenul de trei zile pentru depunerea unei motiunii de cenzura.


8. Daca nu se depune o motiune de cenzura la epuizarea termenului de trei zile, proiectul de lege se considera adoptat prin simplu fapt al trecerii timpului si urmeaza procedura de la punctul 10.


9. In cazul in care se depune o motiune de cenzura, aceasta se prezinta intr-o sedinta comuna a carei data se stabileste de Birourile Permanente reunite. Dezbaterea si votarea motiunii are loc dupa trei zile de la data cand a fost prezentata.


10. Daca motiunea nu a fost admisa, legea este anuntata in plenul celor doua Camere si depusa la secretarul general al Camerei Deputatilor, timp de doua zile, in vederea eventualei exercitari a dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale.


11. Dupa expirarea celor doua zile, daca nu a fost atacata la Curtea Constitutionala, legea se transmite presedintelui Romaniei pentru promulgare.





Citeşte mai multe despre:    Guvernul Romaniei    Parlamentul Romaniei    Constitutia Romaniei    Curtea Constitutionala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Modificarea unilaterala si temporara a locului si felului muncii in contextul pandemiei cu coronavirus
Sursa: MCP Cabinet avocati

Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice
Sursa: Irina Maria Diculescu

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept – scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac
Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe

Legea salarizarii unice nu instituie o procedura prealabila in litigiile privind stabilirea si plata drepturilor salariale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu dizabilitati
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Nota critica asupra initiativei de propunere legislativa de modificare si completare a Legii medierii
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Dreptul persoanei vatamate printr-o ordonanta declarata neconstitutionala sa aprecieze asupra obiectului actiunii in contencios
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 1765/2019

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei