Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Fiscal » Taxa pe poluare instituita prin reglementarea romana si care se aplica vehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru este contrara dreptului Uniunii

Taxa pe poluare instituita prin reglementarea romana si care se aplica vehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru este contrara dreptului Uniunii

  Publicat: 07 Apr 2011       8348 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Fiscal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Astfel, aceasta reglementare are ca efect sa descurajeze importul si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumparate in alte state membre

Persoana apartinand unui stat/teritoriu guvernat de un alt stat.
Denumire data monedei unice europene.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Denumire data monedei unice europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Situatia in care o lege, o reglementare, o politica sau o practica aparent neutra are un impact disproportionat negativ asupra persoanelor de un anumit sex, fara ca diferentele de tratament sa poata fi justificate in mod obiectiv.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

Reglementarea romana1 a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa pe poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie.
Domnul Tatu, resortisant roman, locuieste in Romania si a cumparat un automobil de ocazie in Germania, in iulie 2008, la pretul de 6 600 de euro. Acest vehicul avea o capacitate cilindrica de 2 155 cm3 si respecta norma de poluare Euro 2. Fabricat in 1997, vehiculul respectiv a fost inmatriculat in Germania in acelasi an.
Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Tatu a trebuit sa plateasca suma de 7 595 de lei (aproape 2 200 de euro) ca taxa pe poluare. Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, domnul Tatu a solicitat restituirea sumei platite. Astfel, acesta invoca faptul ca taxa este incompatibila cu dreptul Uniunii, intrucat este aplicata tuturor vehiculelor de ocazie importate in Romania dintr-un alt stat membru si inmatriculate pentru prima data in Romania, in conditiile in care, in cazul vehiculelor similare deja inmatriculate in Romania, aceasta taxa nu este aplicata cu ocazia revanzarii lor ca vehicule de ocazie.
Tribunalul Sibiu (Romania), sesizat cu litigiul, adreseaza Curtii de Justitie intrebari cu privire la compatibilitatea acestei reglementari cu dreptul Uniunii.
Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste ca dreptul Uniunii interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare. Aceasta interdictie vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import.
In continuare, Curtea constata ca regimul de impozitare instituit prin reglementarea romana nu face vreo deosebire nici intre vehicule in functie de provenienta lor, nici intre proprietarii acestor vehicule, in functie de cetatenia sau nationalitatea lor. Astfel, taxa este datorata independent de cetatenia sau nationalitatea proprietarului vehiculului, de statul membru in care acest vehicul a fost produs si de faptul ca vehiculul a fost cumparat pe piata nationala sau importat.
Cu toate acestea, chiar daca nu sunt intrunite conditiile unei discriminari directe, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale.

Pentru a verifica daca aceasta taxa creeaza o discriminare indirecta intre autovehiculele de
ocazie importate si autovehiculele de ocazie similare prezente deja pe teritoriul national, Curtea
examineaza in primul rand daca aceasta taxa este neutra fata de concurenta dintre vehiculele de
ocazie importate si vehiculele de ocazie similare, inmatriculate anterior pe teritoriul national si
supuse, cu ocazia acelei inmatriculari, taxei in cauza. In al doilea rand, Curtea examineaza
neutralitatea acestei taxe intre vehiculele de ocazie importate si vehiculele de ocazie similare care
au fost deja inmatriculate pe teritoriul national inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1
iulie 2008.
In ceea ce priveste primul aspect al neutralitatii taxei, Curtea aminteste ca exista o incalcare a
dreptului Uniunii atunci cand valoarea taxei aplicate unui vehicul de ocazie importat depaseste
valoarea reziduala a taxei incorporate in valoarea vehiculelor de ocazie similare deja inmatriculate
pe teritoriul national.
In aceasta privinta, Curtea constata ca reglementarea romana este conforma cu dreptul Uniunii
intrucat ia in considerare, la calcularea taxei de inmatriculare, deprecierea vehiculului si asigura
astfel ca aceasta taxa nu depaseste valoarea reziduala incorporata in valoarea vehiculelor de
ocazie similare care au fost inmatriculate anterior pe teritoriul national si au fost supuse acestei
taxe cu ocazia inmatricularii lor.
In schimb, in ceea ce priveste al doilea aspect al neutralitatii taxei, Curtea constata ca
reglementarea romana are ca efect faptul ca vehiculele de ocazie importate si caracterizate
printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse - in pofida aplicarii unei reduceri substantiale a
valorii taxei care tine seama de deprecierea lor - unei taxe care se poate apropia de 30 % din
valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a
vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
In aceste conditii, reglementarea respectiva are ca efect descurajarea importului si punerii in
circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre.
Or, chiar daca dreptul Uniunii nu impiedica statele membre sa introduca impozite noi, acesta
obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul
astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si
descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.
In consecinta, Curtea apreciaza ca dreptul Uniunii se opune ca un stat membru sa instituie o taxa
pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca
regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul
membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a
descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe
piata nationala.
MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care
sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui
act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Instanta nationala are obligatia de a solutiona cauza
conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale
care sunt sesizate cu o problema similara.


1 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 din 21 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008). In speta este aplicabila OUG nr. 50/2008 in versiunea sa initiala, fara modificarile ulterioare.




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Taxa de poluare    OUG 50/2008

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei