Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Restituire sume platite la asigurari

Modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Restituire sume platite la asigurari

  Publicat: 24 Oct 2012       2164 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Prin cererea formulata reclamantul L.G. a solicitat in contradictoriu cu paratii Guvernul Romaniei, Parlamentul Romaniei - Camera Deputatilor si Casa Judeteana de Pensii Bucuresti, restituirea sumelor platite pana in prezent la asigurari pe perioada de activitate si ca pensionar. A cerut obligarea paratilor la plata sumei de 50 000 lei, cu titlu de daune morale.

1. Atributie exclusiva acordata unei persoane, unei functii sau unui organ.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Suma care se plateste periodic de catre titulsrul unei obligatii legale de
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.


Instanta de fond a retinut urmatoarele considerente:


Fata de disp. art. 3 din Decretul 167/1958, pretentiile reclamantului au fost analizate numai pentru perioada ulterioara datei de 30.10.2006, interval in care a avut calitatea de pensionar.


Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul a invocat aspecte de tehnica legislativa care in opinia sa sunt nelegale si il prejudiciaza.


Din acest punct de vedere si pentru a face aplicabil principiul accesului la instanta, se constata ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive este in stransa legatura cu fondul cauzei.


Prin prerogativa legiferarii exercitata prin organele sale reprezentative, Parlamentul, respectiv Guvernul poate sa intervina asupra drepturilor de asigurari sociale care au ca parti personal platit din fonduri publice, poate decide categoriile care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei si respectiv care categorii de pensionari beneficiaza de aceste servicii cu conditia contributiei la fondul de asigurari sociale de sanatate.


Art.213 din Legea 95/2006 enumara persoanele care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei, iar potrivit art.257 (2^2) din aceeasi lege, pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2).


Reclamantul nu se incadreaza in categoria persoanelor care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei.


Potrivit art. 69 din Legea 571/2003, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a unei sume neimpozabile lunare de 1.000 lei si a contributiilor obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica.


Reclamantul considera ca aceste dispozitii echivaleaza cu o restrangere nejustificata a drepturilor sale de asigurari sociale.


Avand in vedere scopul legitim urmarit prin edictarea celor doua legi, asigurarea unor servicii medicale tuturor persoanelor, se constata ca este indeplinita conditia referitoare la proportionalitatea situatiei care a determinat restrangerea, exista o legatura de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul legitim urmarit si exista un echilibru echitabil intre cerintele de interes general ale colectivitatii si protectia drepturilor fundamentale ale individului. Masura legislativa criticata este aplicabila in mod nediscriminatoriu, in sensul ca aceasta contributie se aplica tuturor categoriilor de pensionari aflati in situatii identice, iar legile criticate nu aduc atingere substantei dreptului, din moment ce conditiile prevazute de art. 53 din Constitutie sunt respectate.


Dreptul la asigurari sociale de sanatate nu trebuie interpretat ca fiind un drept absolut, iar in virtutea prerogativelor legislative exista posibilitatea si dreptul legiuitorului de a lua fata de personale pe care statul le sustine masuri de restrangere a acestui drept .


In cauza exista legi publice si accesibile, exista o motivatie rezonabila de restrangere a cuantumului pensiei (asigurarea unor servicii medicale tuturor), masura nu afecteaza substanta dreptului si s-a aplicat fata de toti pensionarii care au pensia peste plafonul stabilit de lege.


Curtea de Apel a retinut urmatoarele aspecte:


In cauza este vorba despre modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate.


Pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale, incepand cu 1 ianuarie 2011 conf. art.296 13 lit.d din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010.


Casa Judeteana de Pensii calculeaza, retine si plateste potrivit prevederilor legale contributiile sociale obligatorii,in numele asiguratului, pentru pensionarii care depasesc 740 lei conform art.296^3 lit.f pct.4 si 5 din Codul fiscal 2011. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei.


Contributia datorata de pensionari ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi .


Nu este corecta interpretarea reclamantului, ca 5,5% cota se aplica doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei. Un argument in plus, in acest sens, fata de cele expuse mai sus, este si precizarea legiuitorului ca prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei. Daca teza corecta ar fi cea propusa de reclamant atunci nu mai era necesara aceasta prevedere legala.


Pana la intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 se prevedea ca pentru pensionari contributia datorata de acestia se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi . Deci, contributia de asigurari sociale de sanatate se calcula numai asupra diferentei dintre cuantumul mai mare de 1000 lei si suma de 1000 lei limita supusa impozitului pe venit. Dupa intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 s-a modificat modul de calcul, CASS calculandu-se la intreaga pensie .


Prin urmare teza retinuta de instanta de fond este corecta.




Pronuntata de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1183 din data 25.08.2011


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Galati    Guvernul Romaniei    OUG 117/2010    OUG 107/2010    Asigurat    Asigurator    Legea 571/2003    Persoana fizica    Legea 95/2006    Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive    Drepturi de asigurari sociale    Principiul accesului la instanta    Parlamentul Romaniei    Camera Deputatilor    Decretul 167/1958    Casa Judeteana de Pensii Bucuresti    Pensionar    Pensie    Daune morale



Comentează: Modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Restituire sume platite la asigurari
Alte Speţe

Decizia ICCJ 5/2017. Medicul sef de sectie din cadrul unui spital public are calitatea de functionar public in sensul legii penale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia 3/2017. In temeiul Legii 112/1995, proprietarul constructiei are dreptul sa dobandeasca proprietatea si asupra terenului aferent acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia 33/2016. Aplicarea in timp a dispozitiilor Legii 124/2014, a amnistiei fiscale. Raspunderea patrimoniala a salariatilor
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Actiune pentru repararea prejudiciului cauzat de ruina edificiului. Solidaritate pasiva intre coproprietari
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 279 din 4 februarie 2016

Clauza compromisorie alternativa. Determinarea instantei competente material sa solutioneze cauza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 318 din 11 februarie 2016

Incetarea procesului penal ca urmare a impacarii partilor. Actiune in despagubiri formulata impotriva asiguratorului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1008 din 11 mai 2016

Raspundere obiectiva in cazul prejudiciului de mediu. Neanalizarea existentei legaturii de cauzalitate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1255 din 1 iunie 2016

Lipsa motivarii hotararii instantei de apel. Recurs
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1225 din 28 iunie 2016

Lipsa motivarii hotararii instantei de apel. Efecte
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1225 din 28 iunie 2016

ICCJ-dezlegare chestiune de drept. Intreprinderea individuala nu are calitatea de persoana juridica si nu poate raspunde penal in conditiile art. 135 Cod penal
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept – scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac
Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe

Ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu dizabilitati
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Actiunea pauliana in noul Cod Civil
Sursa: Lect. Univ. Dr. Florin CIUTACU / Av. Dr. Artin SARCHIZIAN

Marele patriot Mihai Eminescu, un martir ucis la comanda francmasoneriei
Sursa: EuroAvocatura.ro

Obligativitatea sau neobligativitatea Statului Roman de a achita taxele judiciare de timbru
Sursa: CSM

Spiritul de gasca, de Mihai Eminescu
Sursa: Timpul, Mihai Eminescu

Arta guvernarii, de Mihai Eminescu
Sursa: Timpul, Mihai Eminescu