Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou

Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou

  Publicat: 24 Oct 2012       2329 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Prin cererea initiala reclamantii M.G. si P.M.G. au solicitat obligarea paratei R.E. la plata sumei de 209 lei cu titlu de impozit, contributie de asigurari sociale, contributii asigurari sociale asigurari de sanatate, contributii la fondul de somaj, valori aferente tichetelor cadou incasate in lunile aprilie, mai si decembrie 2009.

Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).


In fapt a sustinut ca paratul in calitate de angajat, in anul 2009, a beneficiat de tichete cadou in lunile aprilie, mai si decembrie 2009.


Instanta de fond a retinut ca, potrivit art.12 alin.2 din Legea 193/2006, in varianta in vigoare la data la care parata a incasat tichetele cadou, prevede ca sumele corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.


Ca urmare, scutirea de la plata impozitului este expres prevazuta de lege.


Prin HG 1317/20.09.2007 de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a Legii 193/2006, la art.11.2. se prevede ca asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile ulterioare. Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.


Deci, prin normele de aplicare a Legii 193/2006, s-a prevazut expres scutirea paratei de la plata contributiilor datorate in baza Legilor 19/2000, 76/2000, 95/2006 si 346/2002.


Prin Legea 343/2006, in vigoare din 07.09.2006, la pct.8. se mentioneaza ca se abroga prevederile legate de obligatiile fiscale stabilite potrivit Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, de la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 193/2006.


In conditiile in care legiuitorul a inteles sa abroge doar scutirea de la plata impozitului pe venit mentionat in art.12 alin.2, fara a face trimitere si la Normele adoptate prin HG 1317/2006, care instituie scutirea de la plata contributiilor obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr.19/2000, de la plata contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002, de la plata contributiilor obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006, dar si de la contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea nr. 346/2002, se constata ca vointa legiuitorului a fost de a supune tichetele cadou numai impozitului pe venit.


Instanta de recurs a retinut urmatoarele:


Singurul motiv de recurs invocat de recurenti consta in existenta raportului intocmit de Curtea de Conturi, procesul verbal de constatare nr.114398/7.10.2010. Acest proces verbal nu are valoare de judecata pentru instanta de judecata in interpretarea unor dispozitii legale aplicabile in cauza.


Astfel, instanta de fond corect a retinut ca pentru tichetele cadou se datoreaza doar impozitul dar ca nu se datoreaza celelalte contributii fiscale.


Art.12 din Legea nr.193/2006, asa cum era in vigoare la data la care reclamanta a incasat aceste tichete cadou, prevede ca sumele incasate ca tichete cadou acordate de angajator nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial ``Sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator nu se iau in calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial``.


Conform HG nr.1317/20.09.2007 de aprobare a Normelor de aplicare a Legii 193/2006, pct.11.2 ``asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii``. Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prev. de Legea nr.346/2002 pentru asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.


Ca atare, normele de aplicare a Legii 193/2006 prevad expres scutirea de la plata contributiilor datorate catre stat .


In Legea nr.343/2006, la art.5 pct.8 se mentioneaza ca ``incepand cu 1 ianuarie 2007 se abroga a prevederile legate de obligatiile fiscale stabilite potrivit Legii nr.571/2003 de la art.12 alin.2 Legea nr.193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa``. Este corecta concluzia instantei de fond conform careia legiuitorul a inteles sa abroge doar scutirea de la plata impozitului prevazuta de art.12 alin.2 din Legea nr.193/2006 nefacand si abrogarea dispozitiilor din HG nr.1317/2006 care prevad scutirea de la plata celorlalte contributii catre stat .




Pronuntata de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1177 din data 25.08.2011


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Galati    Tichete cadou    Legea 76/2002    Contributie de asigurari sociale    Curtea de Conturi    Tichete de cresa    HG 1317/2006    Legea 343/2006    Legea 193/2006    Legea 346/2002    Legea 95/2006    Somaj    Angajator    Angajat    Salariu    Salariat    Drepturi salariale    HG 1317/2007    Legea 19/2000



Comentează: Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou
Alte Speţe

RIL privind acordarea indemnizatiei de instalare prevazuta de art. 26 alin. (4) din OUG nr. 27/2006
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Decizia nr. 24/2018

Decizia ICCJ 5/2017. Medicul sef de sectie din cadrul unui spital public are calitatea de functionar public in sensul legii penale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia 3/2017. In temeiul Legii 112/1995, proprietarul constructiei are dreptul sa dobandeasca proprietatea si asupra terenului aferent acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia 33/2016. Aplicarea in timp a dispozitiilor Legii 124/2014, a amnistiei fiscale. Raspunderea patrimoniala a salariatilor
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Actiune pentru repararea prejudiciului cauzat de ruina edificiului. Solidaritate pasiva intre coproprietari
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 279 din 4 februarie 2016

Clauza compromisorie alternativa. Determinarea instantei competente material sa solutioneze cauza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 318 din 11 februarie 2016

Incetarea procesului penal ca urmare a impacarii partilor. Actiune in despagubiri formulata impotriva asiguratorului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1008 din 11 mai 2016

Raspundere obiectiva in cazul prejudiciului de mediu. Neanalizarea existentei legaturii de cauzalitate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1255 din 1 iunie 2016

Lipsa motivarii hotararii instantei de apel. Recurs
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1225 din 28 iunie 2016

Lipsa motivarii hotararii instantei de apel. Efecte
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1225 din 28 iunie 2016



Articole Juridice

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu

Clauza de neconcurenta in contractele de munca. Aplicabilitate practica. Solutii jurisprudentiale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Regimul fiscal al tichetelor cadou, cadourilor in bani si natura oferite salariatilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Regimul fiscal al tichetelor cadou si ale cadourilor in bani si in natura
Sursa: EuroAvocatura.ro

Regimul fiscal al Tichetelor cadou oferite salariatilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Actiunea pauliana in noul Cod Civil
Sursa: Lect. Univ. Dr. Florin CIUTACU / Av. Dr. Artin SARCHIZIAN

Tratamentul fiscal al tichetelor cadou
Sursa: Consulting Review, martie 2008, Autor: Adriana Ene