Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Recalculare drepturi de pensie

Recalculare drepturi de pensie

  Publicat: 24 Oct 2012       2584 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Reclamantul a solicitat emiterea unei noi decizii de pensie conform OUG nr. 4/2005, de recalcularea drepturilor sale de pensie prin utilizarea unui stagiu complet de cotizare de 10 ani. Reclamantul s-a pensionat pentru limita de varsta si munca depusa in baza Legii nr. 57/1992 din 01.01.1996. Fiind pensionat conform legii anterioare conform OUG nr. 4/2005 si HG nr. 1550/2004 drepturile sale au fost recalculate. OUG nr. 4/2005 priveste recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat . Ordonanta a fost data in aplicarea principiului „la conditii egale de pensionare, pensii egale, indiferent de anul iesirii la pensie”, astfel ca se recalculeaza toate pensiile stabilite in baza legii vechi (art. 1) pentru respectarea Legii nr. 19/2000 (punctaj mediu anual si cuantum). Determinarea punctajelor si a cuantumului fiecarei pensii se face cu respectarea H.G. nr. 1550/2004 si a Legii nr. 19/2000. Practic se aplica aceeasi formula de calcul pentru toate pensiile indiferent de data iesirii la pensie (legea veche/legea noua).

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.


Conflictul ce apare intre reclamant si CJP consta in aceea ca reclamantul solicita aplicarea art. 47 alin. 2 Legea nr.19/2000, respectiv impartirea punctajului total la 10, iar CJP sustine ca punctajul total se imparte la 15, acesta fiind stagiul complet de cotizare conform A.4.3. din Normele Tehnice 5377/16.11.2004 emise de CNPAS.


Potrivit dispozitiilor art. 47 alin. 1 din Legea nr. 19/2000 asiguratii nevazatori beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, indiferent de varsta, daca au realizat ca nevazatori cel putin o treime din stagiul complet de cotizare prevazut de lege. Aceasta este dispozitia Legii nr. 19/2000 privind nevazatorii, dispozitie in legatura cu care C.P. sustine ca nu e aplicabila reclamantului. Aceasta inseamna ca pentru nevazatorii pensionati pe legea veche punctajul total se imparte la 15, iar pentru nevazatorii pensionati dupa Legea nr. 19/2000 punctajul total se imparte la 10. Aceasta in conditiile in care OUG nr. 4/2005 isi propune sa recalculeze pensiile tocmai pentru aplicarea aceluiasi regim si pentru a beneficia de conditii egale indiferent de data iesirii la pensie, iar pe de alta parte principiul OUG nr. 4/2005 este acela de a respecta Legea nr. 19/2000, adica punctajul si calculul se realizeaza conform Legii nr. 19/2000.


Daca ar fi acceptata teza propusa (si aplicata) de CJP ar insemna ca in fapt nu este desfasurata nicio recalculare conform OUG nr. 4/2005, respectiv lucrurile au ramas exact ca inainte de recalculare. Astfel, anterior OUG nr. 4/2005 punctajul total s-ar imparti la 15 si ulterior recalcularii tot la 15 si aceasta, dincolo de faptul ca, am ignora singura ratiunea pentru care a fost instituita OUG nr. 4/2005, egalizarea regimurilor de stabilire a pensiilor.


Art. 47 alin. 2 din Legea nr. 19/2000 ar insemna, in teoria CJP, sa fie valabil doar pentru nevazatorii carora li s-au deschis dreptul la pensie dupa 1 aprilie 2001, ceea ce nu poate fi acceptat, pentru ca OUG nr. 4/2005 este data tocmai pentru aplicarea regulilor din Legea nr. 19/2000 si pentru pensionarii iesiti la pensie pe legea veche.


De asemenea, nu pot fi retinute explicatiile intimatei conform carora este explicata de normele tehnice de aplicare a prevederilor HG nr. 1550/2004 in masura in care normele sunt date in alt sens decat dispozitiile OUG nr. 4/2005 nu pot fi avute in vedere.


Prin urmare, cum ce se face prin operatiunea de recalculare a pensiilor vechi (prin OUG nr. 4/2005) este trecerea la acelasi algoritm, la acelasi calcul, conform Legii nr. 19/2000.


In cauza de fata stagiul complet de cotizare este de 10 ani, conform art. 47 alin. 2, aceasta fiind formula de calcul pentru nevazatori a Legii nr. 19/2000, iar in fapt reclamantul a lucrat mai mult decat atat. Aceasta insa nu va duce la impartirea numarului de ani lucrati ci la stagiul complet de cotizare pentru ca astfel ar insemna ca fiecare an lucrat sa duca la impartirea punctajului total la un numar mai mare, adica la diminuarea pensiei. Impartirea se face la stagiul complet de cotizare, conform legii, si nu la stagiul total realizat de reclamant.


Art. 47 alin. 1 lit. b si art. 47 alin. 2 prevad stagiul complet de cotizare derogator de 1/3 din stagiul complet de 30 de ani. De asemenea, instanta nu poate sa retina nici motivarea ca art. 47 alin. 2 se refera doar la reducerea varstei de pensionare standard deoarece arata clar care este conditia ce trebuie indeplinita obligatoriu, adica 1/3 din stagiul complet de cotizare, iar primul alineat al acestui text spune clar ca se reduc stagiile de cotizare si varstele astfel se poate concluziona ca o persoana cu handicap grav are un stagiu complet de cotizare de 1/3 din stagiul complet de cotizare, la fel ca si persoanele prevazute de lege.


Ca atare, fata de aceste considerente, conformitate art. 89 din Legea nr. 19/2000, pentru indreptarea situatiei nelegale evidentiata in modul de calcul al punctajului pensiei reclamantului, urmeaza ca intimata sa fie obligata sa emita decizie revizuita. Conform art. 89 ``in situatia in care se constata erori in stabilirea si in plata drepturilor de pensie, se vor opera revizuirile si modificarile legale, atragand, dupa caz, raspunderea celor vinovati``.


Cu privire la celelalte capete de cerere acestea urmeaza insa a fi respinse, reclamantului cuvenindu-i-se drepturile recalculate doar de la data cererii sale si nu de la data la care acestea i se cuveneau, motiv pentru care nici dobanzile nu puteau curge conform art. 83 (4) din Legea nr. 19/2000.





Pronuntata de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1175 din data 25.08.2011


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Galati    Legea 19/2000    Stagiu de cotizare    Pensie pentru limita de varsta    Drept la pensie    HG 1550/2004    Pensionar nevazator    Nevazator    OUG 4/2005
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Decizia nr. 30/2020 privind examinarea recursului in interesul legii privind cauza reala si serioasa a concedierii. Selectarea salariatilor ce ar urma a fi concediati
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Cerere de acordare a unor masuri reparatorii prin echivalent aferente unui imobil preluat abuziv in perioada comunista. Obligatia dovedirii calitatii de proprietar la momentul confiscarii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 708 din 10 februarie 2020

ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Pentru admiterea revizuirii faptele trebuie sa fie noi, iar nu mijloacele de proba in dovedirea unei fapte sau imprejurari cunoscute de instanta la solutionarea cauzei
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 40/A/2019

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Hotararile pronuntate in procedura filtrarii nu pot fi atacate cu contestatie in anulare sau cu revizuire
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consideratii asupra constitutionalitatii competentei Curtilor de Apel de a judeca infractiunile savarsite de magistratii ce functioneaza in cadrul acestora
Sursa: Irina Maria Diculescu

Principiul controlului ierarhic al activitatii procurorului – masura benefica sau permisiva de abuz?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea in timp a legii 165/2013 privind finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu

Clauza de neconcurenta in contractele de munca. Aplicabilitate practica. Solutii jurisprudentiale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Actiunea pauliana in noul Cod Civil
Sursa: Lect. Univ. Dr. Florin CIUTACU / Av. Dr. Artin SARCHIZIAN