Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Decizie de concediere bazata pe un temei de drept declarat neconstitutional. Reintegrarea salariatului pe postul detinut si plata despagubirilor

Decizie de concediere bazata pe un temei de drept declarat neconstitutional. Reintegrarea salariatului pe postul detinut si plata despagubirilor

  Publicat: 07 Apr 2017       157 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Prin cererea inregistrata la data de 20.02.2015 pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a C___ Administrativ si Fiscal, sub nr.XXXXXXXXXXX, reclamantul S___ G___ a solicitat in contradictoriu cu parata S__ Nationala de T__ F__ de Calatori „C__ Calatori” S.A. – Sucursala Regionala de T__ F__ de Calatori Bucuresti anularea Deciziei de suspendare nr.BC1/41/19.01.2015, repunerea in situatia anterioara, obligarea paratei la plata de despagubiri egale cu drepturile salariale si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat in aceasta perioada, respectiv de 19.01.2015, pana la reluarea efectiva a raportului de munca, obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata .

Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
Infractiune cpnstand in fapta unei persoane incadrate in munca sau care indeplineste o insarcinare in serviciul unei organizatii sau institutii de a insusi, folosi sau trafica, in interesul sau ori pentru altul, bani,
A fost promulgat la 11.09.1865
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In ceea ce-i priveste pe toti; fara exceptie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Este parte in cadrul unui proces care se afla in situatia unui parat in caz de recurs sau in alta cale de atac, respectiv persoana impotriva careia se declara recursul.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
A fost promulgat la 11.09.1865
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.

Prin sentinta civila nr.9456 din data de 08.10.2015, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, in dosarul nr.XXXXXXXXXXX*, a fost admisa cererea formulata de reclamantul S___ G___, in contradictoriu cu parata S__ Nationala de T__ F__ de Calatori "C.F.R Calatori" S.A - Sucursala Regionala de T__ F__ de Calatori Bucuresti, s-a dispus anularea deciziei de suspendare nr.BC1/41/19.01.2015, emisa de parata, precum si reintegrarea reclamantului in postul detinut anterior suspendarii si a fost obligata parata la plata catre reclamant a unei despagubirii egale cu salariile indexate, majorate si actualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul de la data suspendarii si pana la data reintegrarii efective.


Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca reclamantul este salariatul paratei in temeiul contractului individual de munca inregistrat sub nr.10/129/N/01.04.2001 (f.6 dosar Sectia a II-a), ocupand postul de conductor tren (conform actului aditional din data de 10.11.2014).


Prin Decizia nr.BC1/41/19.01.2015, parata a dispus suspendarea contractului individual de munca al reclamantului, incepand cu data de 19.01.2015, in baza art.52 alin.1 lit.b din Legea nr.53/2003, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti care se va pronunta ca urmare a cererii angajatorului de extindere a plangerii penale nr.1923/18.06.2014 depusa la P__ de pe langa Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, cu privire la salariat, pentru savarsirea infractiunilor de fals in inscrisuri sub semnatura privata, uz de fals, inselaciune si delapidare.


Potrivit art.52 alin.(1) lit.b) din Codul muncii: ``Contractul individual de munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului in urmatoarele situatii: [...] b) in cazul in care angajatorul a formulat plangere penala impotriva salariatului sau acesta a fost trimis in judecata pentru fapte penale incompatibile cu functia detinuta, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti``.


Apararile formulate de reclamant prin cererea de chemare in judecata urmeaza a fi respinse de instanta, intrucat decizia de suspendare a contractului individual de munca nu este emisa in cadrul procedurii de cercetare disciplinara si nu reprezinta un act de sanctionare disciplinara, astfel incat ea poate fi emisa fara a exista o convocare la cercetarea disciplinara si fara a fi indeplinite conditiile de forma prevazute de lege pentru emiterea unei decizii de sanctionare.


Cu toate acestea, instanta retine ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr.279/2015 (publicata Monitorul Oficial nr.431 din data de 17.06.2015) s-a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art.52 alin.(1) lit.b) teza intai din Legea nr.53/2003 a€” Codul muncii, prevedere legala avuta in vedere de angajator la momentul emiterii deciziei atacate in prezenta cauza.


Referitor la efectele deciziilor Curtii Constitutionale, sediul materiei il constituie dispozitiile art.147 din Constitutie . Art.147 alin.(1) din Constitutie stabileste, in privinta legilor si ordonantelor in vigoare, constatate ca fiind neconstitutionale, ca acestea ``isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept``. Aceasta prevedere constitutionala este reluata, la nivel legal, prin art.31 alin.(3) din Legea nr.47/1992, iar art.147 alin.(4) din Constitutie, raportat la alin.(1) din acelasi articol, prin art.31 alin.(1) din aceeasi lege.


Potrivit art.11 alin.(3) din Legea nr.47/1992, republicata, deciziile Curtii Constitutionale sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor. Opozabilitatea erga omnes a deciziilor Curtii Constitutionale implica obligatia constitutionala a tuturor autoritatilor de a aplica intocmai deciziile Curtii la situatiile concrete in care normele declarate neconstitutionale au incidenta . Astfel, instanta de judecata nu mai trebuie sa interpreteze efectul deciziei, ci sa aplice decizia intr-un mod conform considerentelor acesteia la cazul dedus judecatii. Aceste efecte rezulta din interpretarea Constitutiei de catre instanta constitutionala, care are obligatia de a explicita, in mod complet si coerent, rationamentul sau juridic de interpretare si aplicare a normelor de rang constitutional.


Exceptia de neconstitutionalitate, fiind, de principiu, o chestiune prejudiciala, adica o problema juridica a carei rezolvare trebuie sa preceada solutionarea litigiului cu care este conexa si un mijloc de aparare care nu pune in discutie fondul pretentiei deduse judecatii, nu poate constitui doar un instrument de drept abstract care sa presupuna aplicarea deciziilor de constatare a neconstitutionalitatii numai raporturilor juridice care urmeaza a se naste, deci a unor situatii viitoare ipotetice, intrucat si-ar pierde esentialmente caracterul concret. Totodata, neconstitutionalitatea nu are numai o functie de preventie, intrucat ea vizeaza in primul rand situatia concreta a cetateanului lezat in drepturile sale prin norma criticata si doar apoi dreptul pozitiv, in ansamblul sau, astfel incat are, in mod evident, si o functie sanctionatorie. De aceea, aplicarea pentru viitor a deciziilor Curtii vizeaza, in mod primordial, situatiile juridice existente la data publicarii lor.


Retinand ca suspendarea contractului individual de munca al reclamantului are un efect continuu si ca, in prezent, temeiul de drept pe care se intemeiaza a fost declarat neconstitutional, instanta a constatat ca aceasta dispozitie a angajatorului nu mai este justificata legal.


Impotriva acestei sentinte a declarat apel, in termen legal si motivat, parata S__ Nationala de T__ F__ de Calatori "C.F.R Calatori" S.A - Sucursala Regionala de T__ F__ de Calatori Bucuresti.


In motivarea apelului, a sustinut ca in ceea ce priveste reintegrarea reclamantului in functia detinuta anterior suspendarii contractului individual de munca, critica sentinta civila nr.9456/08.10.2015 ca fiind data cu aplicarea gresita a legii, ceea ce constituie motivul de apel prevazut de art.466 si urm. Cod de procedura civila.


Arata faptul ca prima instanta nu a tinut seama de situatia de fapt si de drept care a dus la emiterea deciziei nr.BCl/41/19.01.2015.


S__, a dispus verificarea legitimatiilor de calatorie emise in perioada august 2013 - martie 2014 de catre personalul de drum din toate statiile cu, comanda de personal.


In urma cercetarilor efectuate, dupa verificarea biletelor emise de catre personalul de tren in perioada respectiva, a rezultat ca, angajati ai societatii au falsificat in total un numar de 1894 + 52 bilete eliberate in tren prin contrafacerea scrierii si alterarea acesteia in sensul modificarii de pe acestea a statiei de plecare, statiei de destinatie, nr.trenului, data si nr.de km si a tarifului trecut initial pe acestea, tarif calculat conform reglementarilor in vigoare cu alt tarif mai mic decat cel legal. Scopul a fost acela de a sustrage bani din gestiune prejudiciind societatea cu suma totala de 31.919,8 lei +1.290,9 lei.


Sustine ca a formulat plangere penala inregistrata la P__ de pe langa Judecatoria Sector 1 Bucuresti sub nr.1923/18.06.2014 si extindere la plangerea penala, impotriva celor vizati printre care si intimatul-contestator.


Reitereaza faptul ca, decizia nr.BCl/41/19.01.2015 a reprezentat o notificare a salariatului privind suspendarea contractului individual de munca, semnificatia ei din punct de vedere juridic constand in pierderea increderii angajatorului, manifestata in raport cu activitatea profesionala a intimatului-contestator.


Ca atare, atat timp cat societatea a constatat ca in perioada august 2013-martie 2014 intimatul-contestator si-a exercitat atributiile de serviciu in mod defectuos, cu efecte negative in ceea ce priveste desfasurarea activitatii, fiind sesizate in acest sens si organele de urmarire penala, inseamna ca societatea are dreptul sa dispuna suspendarea contractului individual de munca al intimatului-contestator, pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti deoarece o asemenea masura are in speta un caracter necesar, imperios, fiind determinate de necesitatea ca sa ia toate masurile care se impun in vederea clarificarii tuturor deficientelor descoperite in urma savarsirii unor fapte penale in exercitarea atributiilor de serviciu, imprejurari care pana la clarificarea acestora, constituie prin insasi natura lor cauze care impun in mod necesar, luarea masurii suspendarii contractului individual de munca al intimatului-contestator fata de pericolul continuarii activitatii ilicite si al extinderii consecintelor periculoase ale unei fapte penale.


In subsidiar, invedereaza cu referire Ia efectele deciziilor Curtii Constitutionale (in prezenta speta, Decizia Curtii Constitutionale nr.279/2015 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.52 alin.(l) lit.b) din Legea nr.53/2003 a€” Codul muncii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr.431 din 17 iunie 2015), sediul materiei are ca baza prevederile art.147 din Constitutia Romaniei.


Art.147 alin.(4) din Constitutia Romaniei statueaza ca, ``Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei iar de la data publicarii deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor".


Totodata, dispozitiile art.147 alin.(l) din Constitute statueaza ca, legile si ordonantele in vigoare, constatate ca fiind neconstitutionale ``isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei Romaniei Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale suni suspendate de drept".


Pe perioada in care sunt suspendate de drept, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale continua sa fie in vigoare; numai Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, au obligatia de a le abroga sau de a le modifica, punandu-le astfel de acord cu Constitutia Romaniei.


In cauza dedusa judecatii este de retinut ca decizia contestata a fost emisa la data de nr.BCl/41/19.01.2015, anterior pronuntarii de catre Curtea Constitutionale a Deciziei nr.279/23.04.2015, decizie care produce efecte numai pentru viitor conform dispozitiilor art.147 alin.(4) din Constitutia Romaniei.


Mai mult decat atat, pentru o si mai justa judecare a spetei, supune atentia instante raspunsul dat de catre Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Familiei si Persoanelor Varstnice ca urmare a solicitarii SNTFC ``C__ Calatori" SA de a ne comunica un punct de vedere cu privire la demersurile pe care ar trebui sa le intreprinda SNTFC ``C__ Calatori, SA urmare publicarii in Monitorul Oficial nr.431 din 17 iunie 2015, a Deciziei nr.279/2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.52 alin.(l) lit.b) din Legea nr.53/2003 - Codul muncii, a Curtii Constitutionale:


``Potrivit dispozitiilor art.147 alin.(i) si (4) din Constitutia Romaniei, republicata, ``(1) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept . (4) Deciziile Curtii Constitutionale se publica, in Monitorul Oficial al Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor.,


Conform prevederilor art.31 alin.(1) si (3) din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, cu modificarile si completarile ulterioare, ``(1) Decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si obligatorie. (3) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale, daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept .,


Dispozitiile legale mentionate mai sus pun in evidenta faptul ca decizia de constatare a neconstitutionalitatii are ca efect incetarea aplicarii pentru viitor a prevederilor constatate ca fiind neconstitutionale^ precum si faptul ca asemenea decizii sunt definitive si obligatorii. De la momentul publicarii deciziei de constatare a neconstitutionalitatii in Monitorul Oficial al Romaniei, prevederile legale care fac obiectul unei asemenea decizii, continua in mod formal sa fie in vigoare pe o perioada de 45 de zile, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, avand obligatia de a abroga sau de a modifica respectivele acte normative, punandu-le astfel de acord cu Constitutia . Interventia Parlamentului sau a Guvernului, in interiorul termenului in care dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept, in sensul celor stabilite prin decizia Curtii Constitutionale, reprezinta o expresie a caracterului definitiv si general obligatoriu al deciziilor pronuntate de aceasta.


In considerarea celor expuse mai sus, precizeaza societatea-apelanta ca dispozitiile Deciziei nr.279/2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.52 alin.(l) lit. b) din Legea nr.53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, pronuntata de Curtea Constitutionala, produc efecte numai pentru viitor, respectiv numai cu privire la raporturile juridice care se constituie dupa data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.


Prin intampinarea formulata, intimatul S_ G_, a solicitat respingerea apelului, ca nefondat.


Analizand apelul declarat, potrivit dispozitiilor art.477 Cod procedura civila, in raport de actele si lucrarile dosarului, Curtea retine urmatoarele:


In conformitate cu dispozitiile art.147 alin.1 din Constitutia Romaniei, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept .


In acelasi sens sunt si dispozitiile art.31 alin.(1) din Legea nr.47/1992, privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, in conformitate cu care ``decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si obligatorie``.


Astfel, din examinarea coroborata a celor doua texte legale mai sus redate, Curtea observa, pe de-o parte, ca acele dispozitii din legi sau ordonante ce au fost declarate neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice in cel mult 45 zile de la data publicarii deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial, iar, pe de alta parte, deciziile Curtii Constitutionale privind constatarea neconstitutionalitatii unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta este obligatorie.


Asadar, raportand aceste considerente de ordin legislativ la cauza concreta dedusa judecatii, Curtea noteaza ca dispozitiile legale ale art.52 alin.(1) lit.b) din Codul Muncii, in temeiul carora a fost emisa decizia de suspendare a raporturilor juridice de munca ce formeaza obiect de analiza in cadrul prezentei proceduri judiciare, si-au incetat efectele juridice in termen de 45 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, respectiv M.Of., Partea I, nr.431/17.06.2015, pe cale de consecinta aceste dispozitii legale nu mai produceau nici un efect juridic la data de 08.10.2015 atunci cand instanta de fond a constatat nulitatea deciziei de suspendare nr.BC1/41/19.01.2015 emisa de societatea-apelanta. Dintr-un alt punct de vedere, pentru instanta de fond (ca, de altfel, si pentru cea de apel) decizia nr.279/2015 a Curtii Constitutionale era obligatorie la momentul pronuntarii din data de 08.10.2015 -art.31 alin.(1) din Legea nr. 47/1992.


Ori, in conditiile expuse, prima instanta nu putea ignora decizia nr.279/2015 a Curtii Constitutionale, pe considerentul ca decizia de suspendare examinata in prezenta cauza era anterioara acestei decizii a Curtii Constitutionale. Prin efectul solutiei pronuntate de Curtea Constitutionala insasi temeiul juridic al deciziei de suspendare nr.BC1/41/19.01.2015 si-a incetat existenta, astfel incat o decizie emisa de angajator fara a fi intemeiata din punct de vedere juridic pe un text de lege valid este lovita de nulitate.


Aplicarea deciziilor Curtii Constitutionale reprezinta, fara indoiala, o obligatie doar pentru viitor a tuturor organelor si institutiilor insarcinate cu atributii in materie, insa efectele constatarilor efectuate de Curtea Constitutionala cu referire la neconstitutionalitatea unor prevederi legale au efecte si retroactiv, intinzandu-se pana la momentul in care respectivele prevederi legale au produs manifestari concrete in circuitul civil.


Concluzionand asupra cauzei civile deduse judecatii si retinand argumentele expuse in cele ce preced, in temeiul dispozitiilor art.480 alin.(1) Cod procedura civila, Curtea urmeaza a respinge ca neintemeiat apelul promovat de S_ NATIONALA DE T_ F_DE C_ "C.F.R


PENTRU ACESTE MOTIVE


IN NUMELE LEGII


DECIDE


Respinge, ca nefondat, apelul formulat de apelanta-parata S__ NATIONALA DE T___ F___ DE C___ "C.F.R CALATORI" S.A - SUCURSALA REGIONALA DE T__ F__ DE CALATORI BUCURESTI, cu sediul in Bucuresti, Piata Garii de Nord nr.1-3, sector 1, CUI xxxxxxxx, impotriva sentintei civile nr.9456 din data de 08.10.2015, pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, in dosarul nr.XXXXXXXXXXXX, in contradictoriu cu intimatul-reclamantul S_____ G______, CNP xxxxxxxxxxxxx, cu domiciliul ales la Cabinet Individual Avocat B__ M__, cu sediul in Bucuresti


Definitiva.


Pronuntata in sedinta publica,azi, 31 mai 2016.



Pronuntata de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si Asigurari sociale, Decizia nr. 2841/2016 din 31.05.2016


Citeşte mai multe despre:    decizie de suspendare a raporturilor juridice de munca    nulitate act    reintegrarea salariatului    despagubiri    neconstitutionalitate    dispozitie nelegala



Comentează: Decizie de concediere bazata pe un temei de drept declarat neconstitutional. Reintegrarea salariatului pe postul detinut si plata despagubirilor
Alte Speţe

Cerere constatare nulitate act de vanzare-cumparare. Nedovedirea calitatii de proprietari de catre tertii reclamanti
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia I civila, Decizia nr. 1477 din 02.05.2012

Nulitate act administrativ fiscal
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr. 3455 din data 03.05.2012



Articole Juridice

MJ: Fisa tehica a Proiectului Codului Civil
Sursa: Ministerul Justitiei