din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2032 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

  Publicat: 16 Aug 2013       58037 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Publicat in Monitorul Oficial 514 din 14 august 2013

Competenta de a judeca a instantelor judecatoresti sau a organelor care au competenta de a judeca pricini de aceeasi categorie.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Conform art.1853 Cod Civil, \"actele ce exercitam asupra unui lucru al altuia, sub nume precar, adica in calitate de locatari, depozitari etc.,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma a raspunderii juridice care consta in aplicarea unor sanctiuni administrative,
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
1. In dreptul civil, vezi Contract de mandat, Procura, Reprezentare.
1. In dreptul civil, vezi Contract de mandat, Procura, Reprezentare.

b) cauzele penale au prioritate fata de cauzele civile;
c) instantele judecatoresti au prioritate fata de celelalte organe judiciare;
d) gradul de jurisdictie a organului judiciar care instrumenteaza cauza;
e) netransferarea ar afecta grav urmarirea penala sau judecata .
(5) Cu ocazia primirii citatiei de catre persoana condamnata in cadrul unei proceduri judiciare declansate de aceasta, in masura in care condamnatul contesta initierea acestui demers judiciar, cererea condamnatului de nerecunoastere sau de retragere a cererii urmeaza a fi transmisa de indata, prin grija administratiei penitenciarului, instantei sau parchetului investit.
(6) Transferarea detinutilor in centrele de retinere si arestare preventiva ce functioneaza in subordinea Ministerului Afacerilor Interne, necesara activitatii organelor judiciare, se face cu aprobarea directorului penitenciarului si informarea judecatorului de supraveghere a privarii de libertate. Perioada si motivele de transfer fac parte din adresa scrisa si semnata, dupa caz, de sefii Inspectoratului General al Politiei Romane, inspectoratelor judetene de politie, directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau al Directiei Generale Anticoruptie, avizata de procuror. La expirarea perioadei, detinutul este depus la penitenciarul de unde a fost transferat.

(7) Dispozitiile art. 43 alin. (4) si (5) se aplica in mod corespunzator.
(8) Este interzisa transferarea in penitenciare, pentru o perioada mai mare de 10 zile, a persoanelor care executa masura educativa a internarii intr-un centru educativ sau intr-un centru de detentie . Dispozitiile art. 36 alin. (5) se aplica in mod corespunzator.

Transportarea persoanelor condamnate Art. 46
(1) Transportarea persoanelor condamnate se realizeaza cu respectarea cerintelor de aerisire si iluminare, precum si a celor privind siguranta mijloacelor de transport, in conditii care sa nu produca acestora suferinte fizice umilitoare.
(2) Atunci cand persoanele condamnate sunt transferate intr-un penitenciar sau in alte locuri, acestea sunt expuse cat mai putin privirii publice.
(3) Cheltuielile de transport sunt suportate de administratia penitenciarului sau de autoritatea care organizeaza si raspunde pentru transportarea persoanelor condamnate.
(4) Transportarea persoanelor condamnate de la un penitenciar la altul se face in baza unui grafic aprobat de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.

Modul de executare a pedepselor privative de libertate de categoriile speciale de persoane condamnate Art. 47
(1) Femeile condamnate executa pedeapsa separat de barbatii condamnati.
(2) Tinerii condamnati executa pedeapsa separat de condamnatii cu varsta mai mare de 21 de ani sau in locuri de detinere speciale.
(3) Administratia Nationala a Penitenciarelor dispune masuri specifice pentru protectia sanatatii fizice si psihice a persoanelor cu dizabilitati.

Cazarea persoanelor condamnate Art. 48
(1) Administratia Nationala a Penitenciarelor ia toate masurile necesare pentru cresterea progresiva a numarului spatiilor de cazare individuala.
(2) Reamenajarea spatiilor de detinere existente si construirea spatiilor de detinere noi se fac cu respectarea prevederilor alin.(1) si a recomandarilor internationale, in special a Comitetului European pentru Prevenirea Torturii si Tratamentelor sau Pedepselor Inumane ori Degradante.
(3) Persoanele condamnate sunt cazate individual sau in comun.
(4) Camerele de cazare si celelalte incaperi destinate persoanelor condamnate dispun de iluminat natural si de instalatiile necesare asigurarii iluminatului artificial corespunzator.
(5) Normele minime obligatorii privind conditiile de cazare a persoanelor condamnate se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.
(6) Fiecarei persoane condamnate i se pune la dispozitie un pat si cazarmamentul stabilit prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(7) Conditiile de cazare in penitenciare-spital trebuie sa respecte normele sanitare stabilite de Ministerul Sanatatii.
(8) In cazul in care capacitatea legala de cazare a penitenciarului este depasita, directorul acestuia are obligatia de a informa directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor in vederea transferarii persoanelor condamnate in alte penitenciare. Directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor stabileste daca transferul se impune, cu precizarea penitenciarelor in care se transfera persoanele condamnate.

Tinuta persoanelor condamnate Art. 49
(1) Persoanele condamnate poarta tinuta civila decenta, indiferent de regimul de executare a pedepselor privative de libertate.
(2) In cazul in care persoanele condamnate nu dispun de tinuta civila personala si nici de mijloace financiare suficiente, tinuta civila se asigura gratuit de catre administratia penitenciarului.
(3) Normele de echipare si durata de folosinta a tinutei asigurate de administratia penitenciarului sunt stabilite prin ordin al ministrului justitiei.

Alimentatia persoanelor condamnate Art. 50
(1) Administratia fiecarui penitenciar asigura conditii adecvate pentru prepararea, distribuirea si servirea hranei potrivit normelor de igiena a alimentatiei, in functie de varsta, starea de sanatate, natura muncii prestate, cu respectarea convingerilor religioase asumate de catre persoana condamnata printr-o declaratie pe proprie raspundere .
(2) Persoanele condamnate au acces la apa potabila.
(3) Normele minime obligatorii de hrana se stabilesc, dupa consultarea unor specialisti in nutritie, prin ordin al ministrului justitiei.

Ascultarea persoanelor condamnate de catre autoritati ale statului Art. 51
(1) Ascultarea persoanelor condamnate in penitenciare se poate face de catre reprezentanti ai structurilor Ministerului Afacerilor Interne, cu aprobarea sau in baza delegatiei semnate de procurorul care supravegheaza sau efectueaza urmarirea penala, ori, dupa caz, de catre sefii structurilor din cadrul Politiei Romane, Politiei de Frontiera Romane, Directiei Generale Anticoruptie, cu functie de reprezentare pana la nivel de sef birou .
(2) Ascultarea persoanelor condamnate in incinta penitenciarului se poate face si de catre:
a) procuror, in exercitarea atributiilor de serviciu, pe baza imputernicirii conducatorului institutiei;
b) senatori sau deputati ai Parlamentului Romaniei, cu imputernicire din partea comisiei din care fac parte;
c) europarlamentari, cu imputernicire din partea comisiei din care fac parte;
d) reprezentantii serviciilor de probatiune, in exercitarea atributiilor de serviciu;
e) orice alta persoana abilitata prin lege, imputernicita de conducatorul institutiei din care face parte;
f) persoane care desfasoara activitati liberale, care reprezinta autoritatile statului.




Afişează Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Executarea pedepselor    Legea 254/2013    Legea 275/2006

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ: In ipoteza renuntarii la urmarirea penala fata de un minor care a implinit varsta de 16 ani poate fi dispusa fata de acesta obligatia prestarii unei munci neremunerate in folosul comunitatii.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 38/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 591 alin. (2) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ 8/2019 -RIL admis: Competenta solutionarii cererii cererii de acordare a zilelor compensatorii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 222/2019 asupra initiativei legislative a cetatenilor intitulate "Lege de revizuire a Constitutiei Romaniei"
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 67/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura penala si din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Cazurile in care poate opera modificarea unilaterala a contractului individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara, Sectia Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia nr. 785

Retragerea plangerii prealabile
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 158/A din 13 aprilie 2016



Articole Juridice

Conditiile liberarii conditionate � consideratii de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consimtamantul inculpatului la prestarea unei munci in folosul comunitatii inainte de stabilirea vinovatiei � intre protectia impotriva muncii fortate si antepronuntarea judecatorului
Sursa: Irina Maria Diculescu

ORDONANTA de dispunere a controlului judiciar pe cautiune
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de dispunere a controlului judiciar
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de retinere
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de acordare a statutului de martor vulnerabil si de aplicare a masurilor de protectie
Sursa: EuroAvocatura.ro

ORDONANTA de acordare a statutului de martor amenintat si de aplicare a masurilor de protectie
Sursa: EuroAvocatura.ro