din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4209 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Civila » Legea 32/2000, Actualizata 2016, privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor

Legea 32/2000, Actualizata 2016, privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor

  Publicat: 18 Dec 2015       56447 citiri        Secţiunea: Legislatie Civila  


Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
LEGEA nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor

1. Modalitate de savarsire a unei fapte ilicite, care consta in neindeplinirea de catre autorul ei a ceea ce era obligat sa faca.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Subiect al raportului juridic de asigurare, caruia, in ipoteza producerii riscului asigurat, ii revine obligatia
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Varietate a contractului international de asigurare, care se distinge prin aceea ca are ca obiect incarcaturile (marfurile) aflate in curs de transport international (import-export).
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Capacitatea unei intreprinderi de a face fata scadentelor sale de plata, atat pe termen scurt cat si pe termen mediu si lung.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

Art. 37
(1) Nici o fapta sau omisiune a asiguratorului ori a agentului sau, constand in incalcarea oricarei prevederi a prezentei legi, a legii aplicabile contractului de asigurare si a conditiilor sau a cuantumului primelor de asigurare, precum si a altor elemente privind incheierea contractului de asigurare, nu poate fi invocata de asigurator pentru anularea unui contract de asigurare .
Art. 38
(1) Activitatile de publicitate trebuie sa respecte prevederile care reglementeaza aceasta activitate, in vederea protejarii interesului public.
(2) In cazul in care Comisia de Supraveghere a Asigurarilor constata ca activitatea de publicitate a asiguratorilor sau reasiguratorilor cu sediul social in Romania nu respecta aceste reguli, aplica sanctiunile prevazute la art. 39 alin. (3) lit. d) sau e) .
(3) In cazul in care asiguratorii si reasiguratorii care desfasoara activitate de asigurare pe teritoriul Romaniei in baza dreptului de stabilire si a libertatii de a presta servicii nu respecta prevederile alin. (1) , Comisia de Supraveghere a Asigurarilor solicita incetarea imediata a acestor practici, iar in cazul in care asiguratorii si reasiguratorii respectivi nu se vor conforma, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va informa autoritatile competente ale statelor membre de origine.
Art. 381
(1) Incalcarea prevederilor prezentei legi, a normelor adoptate in aplicarea acesteia, precum si a avizelor, deciziilor sau solicitarilor de informatii, documente si rapoarte se constata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, prin exercitarea unui control permanent, periodic sau inopinat al activitatii asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, Fondului sau entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala.
(2) Efectuarea unui control periodic sau inopinat se hotaraste prin decizie a Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
(3) Sanctiunile se stabilesc de catre Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor in baza referatelor de constatare intocmite de catre directiile de specialitate care efectueaza controlul permanent la sediul autoritatii de supraveghere ori a proceselor-verbale incheiate ca urmare a controalelor periodice sau inopinate efectuate de echipele de control desemnate in acest scop, la sediul asiguratorului, reasiguratorului, intermediarului in asigurari si/sau in reasigurari, Fondului sau entitatii care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala.
(4) Urmarirea aplicarii sanctiunilor se face de catre directiile de specialitate care au intocmit referatele ori de catre directia de control, pentru controalele periodice sau inopinate.
(5) Controlul permanent se efectueaza la sediul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor de catre directiile sale de specialitate, asupra:
a) datelor din rapoartele si informarile, periodice sau anuale, stabilite prin prezenta lege si prin normele emise in aplicarea acesteia;
b) documentelor si informatiilor solicitate prin avize sau decizii de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in vederea exercitarii unei supravegheri de tip prudential;
c) documentelor si informatiilor care necesita aprobarea prealabila a modificarilor hotarate de catre asiguratori, reasiguratori si brokerii de asigurare si/sau de reasigurare;
d) respectarii termenelor de prezentare a rapoartelor, informarilor, documentelor si informatiilor prevazute la lit. a) , b) si c) .
(6) Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, care efectueaza controlul permanent in conformitate cu prevederile alin. (5) , vor notifica, prin scrisoare cu confirmare de primire, persoanelor semnificative ale asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, Consiliului director al Fondului sau conducerii entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala despre incalcarea prevederilor prezentei legi, ale normelor emise in aplicarea acesteia, precum si a avizelor, deciziilor sau solicitarilor de informatii, documente si rapoarte si vor solicita acestora ca, in termen de 7 zile calendaristice de la primirea notificarii, sa remita un raspuns prin care sa explice motivul incalcarii.
(7) In termen de 3 zile lucratoare de la primirea raspunsului la notificarea prevazuta la alin. (6) , directia de specialitate in cauza va propune, printr-un referat de constatare, Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor masurile sanctionatorii, la care se anexeaza raspunsul primit.
(8) Referatul de constatare se va intocmi si se va prezenta Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, in acelasi termen ca cel prevazut la alin. (7) , si in cazul lipsei unui raspuns la notificarea prevazuta la alin. (6) .
(9) Termenele prevazute la alin. (6) si, respectiv, alin. (7) curg de la data de inregistrare a primirii notificarii de catre asiguratori, reasiguratori, intermediarii in asigurari si/sau in reasigurari, Fondul sau entitatile care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala, dupa caz, si, respectiv, de la data de inregistrare a raspunsului la notificare de catre directia de specialitate emitenta a notificarii.
(10) In functie de natura, gravitatea si frecventa abaterilor Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor poate hotari atat aplicarea unei sanctiuni, in conformitate cu prevederile prezentei legi, cat si efectuarea unui control inopinat la sediul asiguratorului, reasiguratorului si intermediarului in asigurari si/sau in reasigurari sau, in cazul in care este in desfasurare un control periodic, va dispune extinderea acestuia si asupra aspectelor negative sesizate.
(11) Controalele periodice si tematica acestora vor fi notificate conducerii executive a asiguratorilor, reasiguratorilor si brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare sau, daca este cazul, Consiliului director al Fondului, agentilor de asigurare sau de reasigurare si agentilor de asigurare subordonati, persoane juridice, cu 15 zile lucratoare inainte de data inceperii.
(12) Asiguratorii, reasiguratorii, intermediarii in asigurari si/sau in reasigurari, persoane juridice, Fondul sau entitatile care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala au obligatia de a pune la dispozitie echipelor de control periodic sau inopinat, dupa caz, un spatiu adecvat, care pe perioada desfasurarii controlului sa fie folosit numai de catre membrii echipei.
(13) Controalele inopinate vor viza numai aspecte punctuale, rezultate din analiza rapoartelor si informarilor periodice sau anuale ori a reclamatiilor si sesizarilor inregistrate la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, privind activitatea asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si/sau in reasigurari, Fondului sau a entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala, dupa caz.
(14) Nici un asigurator, reasigurator si intermediar in asigurari si/sau in reasigurari, Fondul sau o entitate care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala nu poate refuza efectuarea unui control inopinat.
Art. 39
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea, in orice mod, a normelor adoptate conform art. 8 alin. (1) , precum si a deciziilor sau avizelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emise potrivit art. 4 alin. (26) si art. 8 alin. (2) ;
b) inmatricularea asiguratorilor sau reasiguratorilor la Oficiul National al Registrului Comertului fara avizul prealabil in vederea inregistrarii, emis de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor;
c) incalcarea, in orice mod, de catre asiguratori, reasiguratori, intermediari in asigurari si/sau in reasigurari, Fond sau de entitatile care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala, dupa caz, a dispozitiilor art. 5 lit. b) , b1) , c) , d) , e) , f) , g) , h) , hi) , h2) , h3) , i) , j) , l) , l1) si m) , ale art. 18, ale normelor emise in aplicarea prezentei legi, precum si a avizelor, deciziilor sau solicitarilor de informatii, documente si rapoarte;
d) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (16) , (17) si (18) , art. 121, 122, 20, 201, art. 33 alin. (7) , art. 34 alin. (41) , (42) si (43) , art. 381 alin. (6) , (12) si (14) , precum si ale cap. V, dupa caz;
e) nesolicitarea de catre asigurator/reasigurator/broker de asigurare si/sau de reasigurare a aprobarii sau avizului, dupa caz, a/al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor pentru actionarii semnificativi directi si/sau indirecti si pentru persoanele semnificative ale asiguratorilor/reasiguratorilor/brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare sau, in cazul Fondului, a avizului prealabil pentru membrii Consiliului director;
f) incalcarea, in orice mod, de catre asigurator/reasigurator/broker de asigurare si/sau reasigurare a obligatiilor privind tinerea evidentelor si transmiterea rapoartelor prevazute de lege si/sau de normele adoptate in aplicarea acesteia;
g) incalcarea obligatiilor prevazute la art. 16 si 35 si a normelor emise in aplicarea prezentei legi cu privire la mentinerea limitei minime a capitalului social si, dupa caz, a fondului de rezerva libera varsat, a marjei de solvabilitate si, dupa data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, a fondului de siguranta;
h) nerespectarea, in orice mod, a prevederilor art. 21 si 22 privind constituirea si mentinerea rezervelor tehnice si, respectiv, acoperirea acestora prin categoriile de active admise;
i) nerespectarea prevederilor art. 23, art. 44 alin. (2) si ale normelor emise in aplicarea prezentei legi privind transferul de portofoliu;
j) neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obligatiilor prevazute la art. 27, 28, 281 si 282;
k) nerespectarea prevederilor art. 33 alin. (3) , (4) , (41) , (6) , (7) si (14) , art. 34, art. 381 alin. (6) , (12) si (14) , precum si a normelor privind desfasurarea activitatii agentilor de asigurare, a subagentilor si agentilor de asigurare subordonati;
l) desfasurarea activitatii de catre asiguratori/reasiguratori/brokeri de asigurare si/sau de reasigurare cu incalcarea, in orice mod, a prevederilor art. 11-14, precum si ale normelor adoptate in aplicarea prezentei legi;
m) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 35 alin. (13) , (131) si (14) si la art. 38 alin. (2) privind activitatea de publicitate si de reclama;
m1) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (16) , (17) si (18) ;
m2) nerespectarea obligatiilor brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare, prevazute la art. 33 alin. (3) , (41) , (6) , (7) si (14) , art. 35, 36, art. 381 alin. (6) , (12) si (14) si in normele emise in aplicare;
m3) nerespectarea de catre asiguratori, reasiguratori, brokeri de asigurare si/sau de reasigurare, Consiliul director al Fondului sau de conducerea entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala a termenelor de transmitere sau trimiterea cu date incomplete si eronate a rapoartelor, raportarilor, analizelor, documentelor si informatiilor prevazute de prezenta lege, de normele emise in aplicarea ei sau prin decizii ori avize;
m4) nerespectarea prevederilor art. 251 si ale normelor emise in aplicarea acestuia de catre Consiliul director al Fondului;
m5) nerespectarea de catre conducerea entitatilor care organizeaza cursuri de calificare, pregatire si perfectionare profesionala si/sau de catre lectori a prevederilor art. 381 alin. (6) , (9) , (12) si (14) si ale normelor emise in aplicarea prezentei legi;
n) desfasurarea de catre asiguratori sau reasiguratori a activitatii de asigurare, de reasigurare sau de bancassurance prin intermediari neautorizati, neavizati si/sau neinregistrati potrivit legii sau fara calificarea si pregatirea profesionala corespunzatoare;
o) neindeplinirea ori indeplinirea in mod defectuos a obligatiei de tinere a registrului agentilor de asigurare sau a jurnalului asistentilor in brokeraj, dupa caz, potrivit legii si normelor emise in aplicarea acesteia;
p) neindeplinirea de catre asiguratori sau reasiguratori, in orice mod, a obligatiei privind supravegherea agentilor de asigurare, prevazuta de art. 20 alin. (3) lit. b) si de normele date in aplicarea prezentei legi;
q) efectuarea oricaror modificari ale documentelor si/sau ale conditiilor pe baza carora s-a acordat autorizatia de functionare, fara avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor;
r) desfasurarea activitatii de catre intermediarii in asigurari si/sau in reasigurari fara indeplinirea si mentinerea cerintelor profesionale prevazute de prezenta lege si de normele date in aplicarea acesteia;




Afişează Legea 32/2000, Actualizata 2016, privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 32/2000    Legea 32/2000 actualizata 2016    Legea asigurarilor actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Limitele de competenta ale A.S.F. Petitie adresata Autoritatii de Supraveghere Financiara (A.S.F.) avand ca obiect contestarea modului de solutionare de catre o societate de asigurare a unui dosar de dauna deschis in baza asigurarii facultative CASCO
Pronuntaţă de: I.C.C.J, Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 438 din 29 ianuarie 2020

Contract de mandat. Denuntarea unilaterala a contractului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2060 din 5 iunie 2014

Contract de transport international. Avarii produse in timpul transportului. Despagubiri
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.299 din data 29.06.2011

Plata suma reprezentand zile de concediu neefectuate. Plata salariu compensatoriu
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.954 din data 14.03.2011

Accident rutier. Contract de asigurare
Pronuntaţă de: Judecatoria Pogoanele - Sentinta civila din data 31.12.2009

Contract de asigurare. Exceptia necompetentei teritoriale
Pronuntaţă de: Judecatoria Valenii de Munte - Sentinta civila nr. 1801 din data 01.11.2011

Accident de circulatie. Plata despagubiri civile
Pronuntaţă de: Judecatoria Medias - Sentinta civila nr. 3148 din data 07.12.2011

Societate comerciala. Activitati neautorizate. Culpa administratorilor. Eroare de fapt
Pronuntaţă de: TRIBUNALUL BUCURESTI � SECTIA I PENALA, DECIZIA NR. 1168/R DIN 19. 08. 2010, DEFINITIVA

Accident. Actiunea in regres a asiguratorului impotriva vinovatului este de natura comerciala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie