Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019

Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019

  Publicat: 31 Jul 2019       287 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicate in Monitorul Oficial nr. 631 din 30.07.2019.

Coordonarea intre intreprinderi care, fara a ajunge la incheierea de intelegeri formale, au adoptat, in mod constient, o cooperare practica, pentru evitarea riscurilor concurentei.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Se refera la coordonarea comportamentului firmelor concurente, susceptibila de a conduce la o majorare a preturilor, la limitarea productiei si, pentru intreprinderile implicate, la beneficii mai ridicate decat cele care ar putea fi realizate in alt mod.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin „intreprindere” se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.

CAPITOLUL I
Introducere. Sfera de cuprindere a instructiunilor privind conditiile de aplicare a unei politici de clementa

1. Prezentele instructiuni detaliaza conditiile si criteriile privind aplicarea politicii de clementa intreprinderilor, atunci cand acestea participa la realizarea unei intelegeri anticoncurentiale si/sau practici concertate ce a afectat teritoriul Romaniei sau o parte a acestuia. Politica de clementa se aplica deopotriva asocierilor de intreprinderi care desfasoara activitate economica in nume propriu, in cazul in care acestea participa la presupuse practici anticoncurentiale in nume propriu, si nu in numele membrilor lor.
2. In legatura cu intelegerile anticoncurentiale si/sau practicile concertate interzise de art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, si art. 101 alin. (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, denumit in continuare TFUE, Consiliul Concurentei aplica o politica de clementa in cadrul careia un participant la o astfel de practica anticoncurentiala, in mod independent de celelalte intreprinderi implicate, coopereaza in cadrul unei investigatii desfasurate de Consiliul Concurentei sau in vederea declansarii de catre acesta a unei investigatii, furnizand in mod voluntar informatiile pe care le are despre practica anticoncurentiala si despre rolul sau in cadrul acesteia si primind in schimb imunitate la amenzi sau o reducere a amenzilor care ar urma sa fie impuse pentru implicarea sa in practica anticoncurentiala respectiva.
3. Prezentele instructiuni nu se aplica intelegerilor care, conform legii, pot fi exceptate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege si/sau la art. 101 alin. (1) din TFUE.
4. Descoperirea si sanctionarea intelegerilor anticoncurentiale si practicilor concertate reprezinta una dintre prioritatile Consiliului Concurentei. In situatia in care se descopera ca o intreprindere este parte a unei astfel de practici interzise, acesteia i se aplica o amenda substantiala.
5. Intelegerile anticoncurentiale si/sau practicile concertate presupun asadar o practica in comun a cel putin doua intreprinderi. Recompensarea denuntarii acestei practici are insa un caracter strict individual. O cerere pentru clementa depusa in comun de catre mai multe intreprinderi nu va fi considerata o cerere in sensul prezentelor instructiuni.
6. Prin intermediul prezentelor instructiuni, intreprinderile pot obtine imunitate la amenda sau reducerea cuantumului acesteia, sub rezerva indeplinirii conditiilor prevazute in capitolele urmatoare.
7. In sistemul existent, de competente paralele intre Comisia Europeana si autoritatile nationale de concurenta, o cerere pentru clementa inaintata unei autoritati nu este considerata o cerere pentru clementa si in fata unei alte autoritati. De aceea, este in interesul intreprinderii sa solicite clementa Consiliului Concurentei, in situatia in care teritoriul romanesc a fost afectat de practica anticoncurentiala, iar autoritatea romana de concurenta ar putea fi considerata bine plasata pentru a actiona impotriva respectivei incalcari.

CAPITOLUL II
Imunitatea la amenda

8. Imunitatea la amenda reprezinta exonerarea de la aplicarea amenzii a intreprinderilor care dezvaluie participarea lor la o intelegere anticoncurentiala sau practica concertata interzisa de art. 5 alin. (1) din lege si/sau art. 101 alin. (1) din TFUE, potrivit prezentelor instructiuni. Exista doua tipuri de imunitate la amenda, respectiv cea de tip A si cea de tip B.

SECTIUNEA 1
Imunitatea de tipul A

9. Consiliul Concurentei acorda imunitatea la amenda daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) intreprinderea este prima care furnizeaza informatii si elemente probatorii care, in opinia Consiliului Concurentei, permit declansarea procedurii de investigatie sau efectuarea de inspectii inopinate;
b) la data furnizarii elementelor probatorii, Consiliul Concurentei nu detinea suficiente elemente pentru declansarea procedurii de investigatie sau efectuarea de inspectii inopinate;
c) sunt indeplinite conditiile generale pentru acordarea clementei, prevazute la pct. 20.
10. Pentru ca autoritatea de concurenta sa poata declansa procedura de investigatie si sa poata efectua inspectiile inopinate in conformitate cu prevederile pct. 9, intreprinderea va trebui sa furnizeze urmatoarele informatii si elemente probatorii:
a) o declaratie1 care va include, in masura in care intreprinderea are cunostinta despre aceste elemente la momentul inaintarii cererii:
1 Declaratiile pot lua forma unor documente scrise si semnate de catre reprezentantii intreprinderii sau de imputerniciti in numele acestuia ori pot fi realizate oral, in acest caz fiind inregistrate pe suport audio.
- o descriere detaliata a modului de organizare a presupusei intelegeri, incluzand:
(i) scopurile sale, activitatile si modalitatea de functionare;
(ii) produsele sau serviciile implicate, aria geografica, durata de functionare si volumele de piata estimate a fi afectate de catre presupusa intelegere;
(iii) datele si locurile de intalnire, continutul discutiilor si participantii la intalnirile desfasurate in cadrul presupusei intelegeri;
(iv) toate explicatiile relevante in legatura cu elementele probatorii furnizate pentru a sustine cererea;
- numele si adresa intreprinderii care inainteaza cererea pentru acordarea imunitatii, precum si numele si adresele tuturor celorlalte intreprinderi care participa sau au participat la presupusa intelegere;
- numele, functiile, amplasarea birourilor si, in cazul in care este necesar, adresele de domiciliu ale persoanelor care, din cunostintele intreprinderii, sunt sau au fost parte a presupusei intelegeri, incluzand si persoanele care au fost implicate in numele intreprinderii;
- precizarea ca intreprinderea nu a intreprins masuri pentru a constrange alte intreprinderi sa participe la presupusa intelegere sau sa ramana parte a acesteia;
- informatii despre autoritatile de concurenta, din cadrul sau din afara Uniunii Europene, care au fost contactate sau care urmeaza a fi contactate in legatura cu presupusa intelegere;
b) alte probe in legatura cu presupusa intelegere, aflate in posesia intreprinderii sau disponibile la momentul inaintarii cererii, incluzand in mod particular orice probe din perioada incalcarii suspectate.

SECTIUNEA a 2-a
Imunitatea de tipul B

11. Consiliul Concurentei va acorda imunitatea la amenda daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) intreprinderea este prima care furnizeaza informatii si elemente probatorii care permit Consiliului Concurentei sa stabileasca incalcarea art. 5 alin. (1) din lege si/sau a art. 101 alin. (1) din TFUE;
b) la data furnizarii elementelor probatorii, Consiliul Concurentei nu detinea suficiente elemente pentru a stabili incalcarea art. 5 alin. (1) din lege si/sau a art. 101 alin. (1) din TFUE;
c) nicio intreprindere nu obtinuse imunitatea conditionata conform pct. 9, in legatura cu presupusa intelegere;
d) sunt indeplinite conditiile generale pentru acordarea clementei, prevazute la pct. 20.
12. Pentru a obtine imunitatea, intreprinderea trebuie sa furnizeze informatii si elemente probatorii de natura celor prevazute la pct. 10.

SECTIUNEA a 3-a
Intreprinderi excluse de la beneficiul imunitatii la amenda

13. Intreprinderea care a intreprins masuri pentru a constrange alte intreprinderi sa participe la presupusa intelegere sau sa ramana parte a acesteia nu este eligibila pentru a beneficia de imunitatea la amenda.
14. Intreprinderea prevazuta la pct. 13 se mai poate califica totusi pentru o reducere a cuantumului amenzii, daca indeplineste cerintele si conditiile prevazute de prezentele instructiuni.

CAPITOLUL III
Reducerea cuantumului amenzii

15. Intreprinderile care dezvaluie participarea lor la o intelegere, dar care nu indeplinesc conditiile pentru obtinerea imunitatii, pot beneficia de o reducere a cuantumului amenzii fata de nivelul care le-ar fi fost aplicat in mod normal. Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, o intreprindere trebuie sa furnizeze Consiliului Concurentei elemente probatorii referitoare la pretinsa incalcare a legii, care sa aduca o contributie suplimentara semnificativa in raport cu cele aflate deja in posesia acestuia, si trebuie sa indeplineasca conditiile generale pentru acordarea clementei.
16. Notiunea de "contributie suplimentara semnificativa" se refera la masura in care elementele probatorii, necunoscute pana la acea data, furnizate de o intreprindere, consolideaza, prin insasi natura lor si/sau prin gradul lor de precizie, capacitatea Consiliului Concurentei de a demonstra existenta presupusei intelegeri . In aceasta evaluare, Consiliul Concurentei considera ca, in general, elementele probatorii scrise provenind din perioada la care faptele se raporteaza au o contributie mai mare decat cele stabilite ulterior. Elementele probatorii care au o legatura directa cu faptele in cauza vor fi considerate ca fiind mai importante decat acelea care nu au decat o legatura indirecta cu faptele respective. In mod similar, va fi luat in considerare si gradul in care este necesara coroborarea elementelor furnizate cu alte surse, pentru ca respectivele elemente sa poata fi administrate cu succes in cadrul investigatiei. Astfel, elementele probatorii concludente vor fi considerate ca avand o contributie suplimentara mai importanta decat elementele probatorii precum declaratiile, care necesita verificarea si coroborarea cu alte surse, in situatia in care sunt contestate.
17. In toate deciziile emise, la sfarsitul procedurii de investigatie, Consiliul Concurentei va determina nivelul reducerii de care va beneficia intreprinderea, raportat la amenda care i-ar fi fost aplicata in mod normal:
a) pentru prima intreprindere care furnizeaza elemente probatorii ce aduc o contributie suplimentara semnificativa: o reducere cuprinsa intre 30% si 50%;



Afişează Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Consiliul Concurentei    Clementa    Imunitate    Instructiuni de aplicare



Comentează: Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019
Jurisprudenţă

RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti. Aprecierea gravitatii faptei anticoncurentiale ca element de individualizare a sanctiunii aplicate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1472 din 21 martie 2014

Conditiile de admisibilitate ale unei cereri de sesizare a CJUE cu o intrebare preliminara
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Incheiere din 6 aprilie 2012

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea imediata a pedepsei dupa revocarea amanarii aplicarii pedepsei – intre remediu si discriminare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

Judecarea cauzei in cazul recunoasterii vinovatiei
Sursa: EuroAvocatura.ro

RECHIZITORIUL conform Noului cod de procedura penala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Opinia juridica a unui cabinet de avocatura sau decizia unei autoritati nationale de concurenta nu exonereaza o intreprindere de comportamentul sau anticoncurential
Sursa: EuroAvocatura.ro

Tribunalul Uniunii Europene a redus amenzile aplicate Heineken NV si filialei acesteia
Sursa: EuroAvocatura.ro