b) continutul digital sau serviciul digital a fost destinat sa fie integrat de consumator, iar integrarea incorecta s-a datorat unor deficiente in instructiunile de integrare furnizate de comerciant.
ARTICOLUL 9
Drepturile tertilor
In cazul in care o restrictie care rezulta din incalcarea oricarui drept al unui tert, in special a drepturilor de proprietate intelectuala, impiedica sau limiteaza utilizarea continutului digital sau a serviciului digital in conformitate cu art. 6 si 7, consumatorul are dreptul la masurile corective in caz de neconformitate prevazute la art. 13, cu exceptia cazului in care dispozitiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, prevad nulitatea sau incetarea contractului de furnizare a continutului digital sau a serviciului digital in astfel de cazuri .
ARTICOLUL 10
Raspunderea comerciantului
(1) Comerciantul raspunde pentru orice nefurnizare a continutului digital sau a serviciului digital in conformitate cu art. 4.
(2) In cazul in care un contract prevede un singur act de furnizare sau o serie de acte de furnizare individuale, comerciantul raspunde pentru orice neconformitate, in temeiul art. 6-8, care exista la momentul furnizarii si care este constatata in termen de cinci ani incepand cu data furnizarii, fara a aduce atingere art. 7 alin. (3) lit. b).
(3) Atunci cand contractul prevede furnizarea continua pe parcursul unei anumite perioade, comerciantul raspunde pentru orice neconformitate, in temeiul art. 6-8, care are loc sau este constatata in termenul in care continutul digital sau serviciul digital trebuie sa fie furnizat conform contractului.
ARTICOLUL 11
Sarcina probei
(1) Sarcina probei cu privire la furnizarea continutului digital sau a serviciului digital in conformitate cu art. 4 revine comerciantului.
(2) In cazurile mentionate la art. 10 alin. (2), sarcina probei cu privire la conformitate la momentul furnizarii continutului digital sau a serviciului digital furnizat ii revine comerciantului in cazul unei neconformitati care este constatata in termen de un an de la momentul furnizarii continutului digital sau a serviciului digital.
(3) In cazurile mentionate la art. 10 alin. (3), sarcina probei cu privire la conformitatea continutului digital sau a serviciului digital pe parcursul perioadei in care continutul digital sau serviciul digital trebuie sa fie furnizat conform contractului ii revine comerciantului in cazul unei neconformitati care apare pe parcursul perioadei respective.
(4) Dispozitiile alin. (2) si (3) nu se aplica in cazul in care comerciantul demonstreaza ca mediul digital al consumatorului nu este compatibil cu cerintele tehnice ale continutului digital sau ale serviciului digital, iar comerciantul a informat consumatorul cu privire la aceste cerinte, in mod clar si usor de inteles, inainte de incheierea contractului.
(5) Consumatorul coopereaza cu comerciantul in masura in care acest lucru este, in mod rezonabil, posibil si necesar pentru a stabili daca neconformitatea continutului digital sau a serviciului digital, la momentul prevazut la art. 10 alin. (2) sau (3), dupa caz, a fost cauzata de mediul digital al consumatorului. Obligatia de cooperare intre consumator si comerciant se limiteaza la mijloacele disponibile din punct de vedere tehnic care sunt mai favorabile pentru consumator .
(6) In cazul in care consumatorul nu coopereaza, iar comerciantul a informat consumatorul cu privire la o astfel de cerinta in mod clar si usor de inteles inainte de incheierea contractului, sarcina probei in ceea ce priveste existenta neconformitatii la momentul mentionat la art. 10 alin. (2) sau (3), dupa caz, revine consumatorului.
ARTICOLUL 12
Masuri corective in caz de nefurnizare
(1) In cazul in care comerciantul nu furnizeaza continutul digital sau serviciul digital in conformitate cu art. 4 consumatorul ii solicita comerciantului sa furnizeze continutul digital sau serviciul digital. Daca, in aceste circumstante, comerciantul nu furnizeaza continutul digital sau serviciul digital fara intarzieri nejustificate sau intr-un termen suplimentar, astfel cum convin in mod expres partile, consumatorul are dreptul sa inceteze contractul .
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica, iar consumatorul are dreptul sa inceteze imediat contractul, in una dintre urmatoarele situatii:
a) comerciantul a declarat ca nu va furniza continutul digital sau serviciul digital sau acest lucru reiese clar din circumstante;
b) consumatorul si comerciantul au convenit ca pentru consumator este esentiala furnizarea la o anumita data sau acest lucru reiese in mod clar din circumstantele care insotesc incheierea contractului, iar furnizorul nu furnizeaza continutul digital sau serviciul digital pana la sau la data respectiva.
(3) Atunci cand consumatorul inceteaza contractul in temeiul alin. (1) sau (2), art. 14-17 se aplica in mod corespunzator.
ARTICOLUL 13
Masuri corective in caz de neconformitate
(1) In caz de neconformitate, consumatorul are dreptul la aducerea in conformitate a continutului digital sau a serviciului digital, la o reducere proportionala a pretului sau la incetarea contractului in conditiile prevazute in prezentul articol .
(2) Consumatorul are dreptul la aducerea in conformitate a continutului digital sau a serviciului digital, cu exceptia cazului in care acest lucru ar fi imposibil sau ar impune comerciantului costuri care ar fi disproportionate, luand in considerare toate circumstantele, inclusiv:
a) valoarea continutului digital sau a serviciului digital in cazul in care nu ar fi existat neconformitatea;
b) gravitatea neconformitatii.
(3) Comerciantul aduce continutul digital sau serviciul digital in conformitate potrivit prevederilor alin. (2), intr-o perioada de timp rezonabila care nu poate depasi 15 zile calendaristice din momentul in care vanzatorul a fost informat de catre consumator cu privire la neconformitate si care este stabilit de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, fara costuri si fara vreun inconvenient semnificativ pentru consumator, tinand seama de natura continutului digital sau a serviciului digital si de scopul pentru care consumatorul a solicitat continutul digital sau serviciul digital.
(4) Consumatorul are dreptul fie la reducerea proportionala a pretului in conformitate cu alin. (5) si (6), in cazul in care continutul digital sau serviciul digital este furnizat in schimbul platii unui pret, fie la incetarea contractului in conformitate cu alin. (7) si (8), in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) masura corectiva pentru aducerea in conformitate a continutului digital sau a serviciului digital este imposibila sau disproportionata in conformitate cu alin. (2);
b) comerciantul nu a adus in conformitate continutul digital sau serviciul digital in conformitate cu alin. (3);
c) se constata o neconformitate, in pofida incercarii comerciantului de a aduce continutul digital sau serviciul digital in conformitate;
d) neconformitatea este de o asemenea gravitate incat justifica o reducere imediata de pret sau incetarea imediata a contractului;
e) comerciantul a declarat ca nu va aduce continutul digital sau serviciul digital in conformitate, in termenul si conditiile prevazute la alin. (3), ori acest lucru reiese clar din circumstantele cazului.
(5) Reducerea de pret este proportionala cu diminuarea valorii continutului digital sau a serviciului digital furnizat consumatorului in comparatie cu valoarea pe care continutul digital sau serviciul digital ar avea-o daca ar fi in conformitate.
(6) Atunci cand contractul prevede ca furnizarea continutului digital sau a serviciului digital se face pe parcursul unei anumite perioade in schimbul platii unui pret, reducerea de pret se aplica pentru perioada in care continutul digital sau serviciul digital nu a fost in conformitate.
(7) Atunci cand continutul digital sau serviciul digital este furnizat in schimbul platii unui pret, consumatorul are dreptul de a obtine incetarea contractului numai daca neconformitatea nu este minora.
(8) Sarcina probei cu privire la caracterul minor al neconformitatii revine comerciantului, in cazul prevazut la alin. (7).
(9) In caz de neconformitate, consumatorul are dreptul de a suspenda plata unei parti restante din pretul continutului sau serviciului digital sau a unei parti a acesteia pana la aducerea in conformitate de catre comerciant a continutului digital sau a serviciului digital, cu conditia ca plata suspendata sa nu fie aferenta unui continut digital sau serviciu digital deja furnizat de catre comerciant si care a fost conform.
ARTICOLUL 14
Exercitarea dreptului de a inceta contractul
(1) Consumatorul isi exercita dreptul de a inceta contractul printr-o declaratie catre comerciant prin care isi exprima decizia de a inceta contractul .
(2) Contractul inceteaza la data la care consumatorul transmite declaratia catre comerciant.
ARTICOLUL 15
Obligatiile comerciantului in cazul incetarii contractului
(1) In cazul incetarii contractului, comerciantul ramburseaza consumatorului toate sumele platite in temeiul contractului.
(2) Cu toate acestea, in cazurile in care contractul prevede furnizarea continutului digital sau a serviciului digital in schimbul platii unui pret si pentru o anumita perioada, iar continutul digital sau serviciul digital a fost in conformitate pe parcursul unei perioade anterioare datei incetarii contractului, comerciantul ramburseaza consumatorului numai cota-parte din pretul platit care corespunde perioadei in care continutul digital sau serviciul digital nu a fost in conformitate, precum si orice parte din pretul platit de consumator in avans pentru perioada ramasa din durata contractului, care ar fi urmat sa se deruleze daca contractul nu ar fi incetat.
Dialogurile MCP (X) - Utilizarea retelelor de mesagerie electronica in raporturile de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Interviu avocat Predut: Oportunitatea digitalizarii relatiilor de munca. Efecte imediate si pe termen lung Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP � Digitalizarea raporturilor de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Protectia corespondentei electronice a salariatului in era digitala Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati