Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Motivele pentru care Presedentia nu doreste Bacalaureat profesional

Motivele pentru care Presedentia nu doreste Bacalaureat profesional

  Publicat: 10 Oct 2012       1162 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Constituţia Romāniei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat luni, 8 octombrie 2012, cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995, pe care a trimis-o Parlamentului Romaniei, in temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei.

(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Potrivit punctului 2, Articolului 1 alin. (4) din Legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 73/2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995, absolventii ciclului superior al liceului au posibilitatea de a dobandi diploma de bacalaureat profesional care le da dreptul de acces pe piata muncii, fara drept de acces in invatamantul superior. Totodata, examenul de bacalaureat profesional este reglementat, in termeni generali, in cuprinsul acestei legi.

2. Consideram ca introducerea bacalaureatului profesional la o data ulterioara inceperii anului scolar, precum si insuficienta reglementarea a acestuia, sunt de natura sa afecteze calitatea invatamantului si buna desfasurare a examenului de bacalaureat pentru anul viitor.
Intrarea in vigoare, la o luna dupa inceperea anului scolar, a unei legi care modifica modul de sustinere a bacalaureatului din acel an scolar este de natura sa genereze instabilitate si impredictibilitate.
Apreciem ca elevii au nevoie de o intelegere amanuntita si aprofundata a optiunilor pe care le au, cel tarziu la inceputul anului scolar. Mai mult, chiar legea in discutie prevede, la punctul 3, Articolul 2 alin. (5) faptul ca modul de organizare si de desfasurare, precum si continutul programelor de examen ale bacalaureatului profesional se dau publicitatii inainte de inceperea anului scolar.

3. Pentru competitivitatea educationala a Romaniei este nevoie de stabilitate si predictibilitate in arhitectura sistemului educational si, concomitent, de interventie pe proces educational (calitatea cadrelor didactice, relatia cu angajatorii) si pe continuturi (programa scolara, practica). Introducerea noului tip de bacalaureat profesional va duce la demonetizarea conceptului de bacalaureat, atat in plan intern, cat si extern, deoarece va fi o diploma care poate fi obtinuta extrem de usor si cu o relevanta scazuta.

4. Avand in vedere dispozitiile Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prin care se reglementeaza si invatamantul profesional, noua lege nu este oportuna intrucat introducerea intempestiva si fara fundamentare a unui nou tip de bacalaureat, cel profesional, este de natura sa afecteze coerenta sistemului de educatie.

5. De asemenea, legea aflata la promulgare nu este oportuna deoarece certificarea competentelor profesionale se realizeaza prin certificatul de calificare profesionala, recunoscut de nivel 3 din Cadrul European al Calificarilor si nu printr-o diploma de bacalaureat, chiar daca se adauga apelativul ``profesional``. Bacalaureatul sau echivalentul sau fiind, in toate tarile in care exista, o diploma de nivel 4, care da acces in universitati. Asadar, actuala forma a legii ar duce la situatia in care s-ar obtine o diploma de nivel 4 din Cadrul European al Calificarilor care certifica o pregatire de nivel 3 din Cadrul European al Calificarilor. Introducerea unei astfel de confuzii, intre certificarea academica si cea profesionala, in sistemul educational romanesc, este de natura sa conduca la scaderea increderii si a relevantei sistemului national de invatamant si in diplomele acordate de acesta.



Citeşte mai multe despre:    Senatul Romaniei    Bacalaureat prefesional    OUG 73/2010    Legea 1/2011    Cadrul European al Calificarilor

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 3 iulie 2019
03 Jul 2019 | 748

Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice
27 Jun 2019 | 577

Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia
27 Jun 2019 | 599

Senatul a adoptat Proiectul de modificare si completare a Legii nr. 192/2006 privind medierea
05 Sep 2017 | 1062

Monitorul Oficial din data de 19 iunie 2017
19 Jun 2017 | 1276

Monitorul Oficial din data de 08 iunie 2017
08 Jun 2017 | 1320



Articole Juridice

Actualizarea pensiilor de serviciu stabilite prin Legea 7/2006. Obligativitatea emiterii adeverintei prevazuta in anexele Normelor de aplicare a Legii 7/2006
Sursa: Av. Marius-Catalin Predut

Forma aplicabila in 2016 a Codului muncii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 418/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 140/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 139/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei