din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3020 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » T. Basescu a solicitat reexaminarea Cerere de reexaminare a Legii privind statutul deputatilor si al senatorilor

T. Basescu a solicitat reexaminarea Cerere de reexaminare a Legii privind statutul deputatilor si al senatorilor

  Publicat: 04 Feb 2013       1805 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Constituţia Rom�niei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat luni, 4 februarie 2013, cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 96/2006 privind statutul deputatilor si al senatorilor, pe care a trimis-o Parlamentului Romaniei, in temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei.

Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Prevazuta in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea generala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Regula fundamentala a dreptuilui international contemporan,
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Act adoptat de organele de stat,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala;
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Legea trimisa spre promulgare are ca obiect de reglementare completarea si modificarea statutului deputatilor si al senatorilor, in special in ceea ce priveste incompatibilitatile, conflictele de interese si imunitatea parlamentarilor.
La Articolul I, pct. 9, noua lege prevede o serie de incompatibilitati, dintre care unele sunt preluate din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, precizand totodata ca ``Alte incompatibilitati cu calitatea de deputat sau de senator se pot stabili numai prin lege organica``. La Articolul IV din noul act normativ se prevede ca ``La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitii contrare se abroga``. Avand in vedere ca acest domeniu este unul esential pentru stabilirea integritatii demnitarilor si ca textele din noua lege sunt echivoce cu privire la aplicarea incompatibilitatilor stabilite prin alte acte normative, consideram necesar clarificarea de catre legiuitor a acestor dispozitii si stipularea lor in lege cu claritate si cu evitarea paralelismelor legislative, astfel cum impun normele de tehnica legislativa prevazute de Legea nr. 24/2000 si cum se retine in jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Totodata, apreciem ca nu au fost respectate normele de tehnica legislativa prevazute la Articolul 64 si Articolul 65 din Legea nr. 24/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, ce impun determinarea expresa a dispozitiilor normative vizate de abrogare, ceea ce poate determina aparitia unor situatii de incoerenta si instabilitate legislativa.

2. Printre cazurile de incetare a mandatului de deputat sau de senator datorata incompatibilitatii, prevazute la Articolul I, pct. 3 din noua lege, nu este inclusa situatia prin care se constata incompatibilitatea printr-un raport al Agentiei Nationale de Integritate, necontestat la instantele judecatoresti. Practic, datorita textului de lege ambiguu, se poate ajunge la situatia in care un parlamentar aflat in stare de incompatibilitate constatata de Agentia Nationala de Integritate, refuza sa notifice Biroul permanent al Camerei din care face parte cu privire la starea sa de incompatibilitate si isi continua exercitarea mandatului. De aceea, consideram ca o asemenea optiune a legiuitorului lipseste de continut activitatea Agentiei Nationale de Integritate .
Pe de alta parte, in ceea ce priveste procedura declararii incompatibilitatii, reglementata la Articolul I, pct. 11 din noua lege, prevede derularea unor verificari in paralel celor ale Agentiei Nationale de Integritate intrucat starea de incompatibilitate se constata printr-o hotarare a plenului Camerei din care face parte deputatul sau senatorul in cauza, in urma intocmirii unui raport de catre comisia ce are in competenta analizarea situatiilor de incompatibilitate.
Consideram ca toate aceste aspecte vin in contradictie cu recomandarile cuprinse in Raportul Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de cooperare si de verificare, din 30 ianuarie 2013.
In virtutea importantei statutului de parlamentar, apreciem ca deputatii si senatorii au obligatia sa demonstreze ca indeplinesc standarde ridicate de integritate, iar recomandarile Comisiei potrivit carora ``credibilitatea Parlamentului ar avea de castigat de pe urma unor proceduri mai clare de gestionare a dosarelor in care parlamentarii fac obiectul unor hotarari in materie de integritate sau al unor acuzatii de coruptie`` si ca este ``important sa se clarifice faptul ca Agentia Nationala de Integritate ramane singura autoritate insarcinata cu verificarea potentialelor incompatibilitati ale functionarilor alesi si numiti``, trebuie implementate.

3. In ceea ce priveste conflictul de interese, legea aflata la promulgare prevede la Articolul I, pct. 14, ca se sanctioneaza disciplinar deputatul sau senatorul aflat in conflict de interese, constatat prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Practic, se va ajunge din nou la situatia mai sus aratata, in care va fi lipsit de efecte raportul Agentiei Nationale de Integritate care nu este confirmat de o hotarare judecatoreasca intrucat nu a fost contestat. Consideram ca se impune clarificarea acestei situatii astfel incat sa fie eliminate articolele echivoce si sa se creeze un cadru juridic corelat cu celelalte acte normative in materie si adecvat asigurarii integritatii in sectorul public.

4. De asemenea, consideram oportuna consultarea societatii civile, precum si a institutiilor competente in domeniu, in privinta solutiilor legislative inaintate prin aceasta propunere legislativa, in vederea asigurarii transparentei si a unui cadru legal stabil.

Fata de cele afirmate, am aprecia intelegerea manifestata de legiuitor pentru adoptarea legii tinand cont de aspectele pe care le-am semnalat in prezenta cerere de reexaminare.

Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmand ca Parlamentul sa decida asupra acesteia.



Citeşte mai multe despre:    Cerere reexaminare    Senatori    Deputati

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?
05 Oct 2019 | 2794

MAI a facut modificari privind coordonarea activitatii si delegarea unor competente in cadrul Ministerului.
16 Sep 2019 | 770

A fost publicata Initiativa legislativa a cetatenilor privind modificarea numarului de parlamentari
19 Jul 2019 | 622

CCR: eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau gratierea colectiva/ individuala pentru �fapte de coruptie� incalca limitele revizuirii Constitutiei.
18 Jul 2019 | 1461

CCR: propunerea ca ordonantele de urgenta sa nu poata reglementa in domeniul infractiunilor, pedepselor si organizarii judiciare nu incalca limitele revizuirii Constitutiei.
18 Jul 2019 | 671

Senat: Actualizarea pensiilor de serviciu cf. Legii nr 7/2006 privind statutul functionatului public parlamentar
19 Feb 2019 | 1179



Articole Juridice

Logodna. Evolutie. Conditii de valabilitate. Efecte juridice. Exemple practice
Sursa: Liliana Gologan

Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie in materie penala. Art. 40 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro

Primirea intr-o unitate penitenciara a unei persoane private de libertate si activitatile generate de aceasta situatie
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cauzele de incetare de drept, inainte de expirarea duratei normale a mandatului, a calitatii de consilier local sau de consilier judetean
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Competenta dupa calitatea persoanei. Competenta in caz de schimbare a calitatii inculpatului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - sectia penala, sentinta nr. 1 din 12 ianuarie 2009