din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3050 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Modificarile pentru 2014 aduse legii educatiei nationale

Modificarile pentru 2014 aduse legii educatiei nationale

  Publicat: 03 Jan 2014       4205 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Guvernul a adoptat, in sedinta de luni, 23 decembrie, OUG pentru modificarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011 si pentru luarea unor masuri in domeniul invatamantului.

Perioada de timp exprimata de regula in zile, sau in ani, in care un deponent isi constituie un depozit banesc la o banca,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Scopul politicii comunitare in domeniul mediului este de conserva, proteja si imbunatati calitatea mediului si de a proteja sanatatea oamenilor. De asemenea, are in vedere rezervele de materii prime, prin utilizarea prudenta si rationala a resurselor naturale. In cele din urma, prin aceasta politica se urmareste promovarea de masuri, la nivel international, pentru a rezolva problemele de mediu regionale si globale (Articolul 174).
Putin Emil-Livius-Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.

Principalele modificari pe care actul normativ mai sus mentionat le aduce sunt:




  • Mentinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial si pentru liceu: documentul mentine forma existenta a ciclului gimnazial si elimina forma propusa spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial si reducerea liceului la o durata de 3 ani.

  • Cresterea duratei invatamantului obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de 4 ani a liceului, invatamantul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, invatamantul obligatoriu va fi format din clasa pregatitoare, clasele I - VIII, clasele IX - X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul invatamantului profesional si tehnic.

  • Acordarea dreptului absolventilor invatamantului profesional sa continue studiile liceale la forma de invatamant cu frecventa: Legea Educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acorda posibilitatea absolventilor invatamantului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile invatamantului liceal, doar la forma cu frecventa redusa. Avand in vedere ca absolventii invatamantului profesional sunt in marea lor majoritate minori si se afla intr-un parcurs normal al educatiei lor (fara sa fi parasit sistemul de educatie), manifestand interes pentru cresterea nivelului de educatie si formare profesionala, prin adoptarea OUG li se acorda posibilitatea de a-si completa educatia si pregatirea profesionala, inclusiv prin forma de invatamant cu frecventa.

  • Precizari privind invatamantul postliceal: ordonanta de urgenta aduce precizari si in ceea ce priveste organizarea invatamantului postliceal, a modalitatilor de finalizare a studiilor acestui tip de invatamant, dar si corelarea pregatirii postliceale cu Cadrul National al Calificarilor.

  • Precizari privind evaluarea la clasa pregatitoare: in legislatia actuala nu este reglementata modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregatitoare. Prin modificarile aduse se precizeaza foarte clar ca elevii din clasa pregatitoare NU vor fi evaluati prin note sau calificative.

  • Se acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun si elevilor din invatamantul profesional: in prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun doar pentru elevii din invatamantul obligatoriu si liceal, creandu-se o situatie discriminatorie pentru elevii din invatamantul profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul in comun si elevii din invatamantul profesional.

  • Se reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, incepand cu generatiile de elevi care intra in clasa a V-a, respectiv in clasa a IX-a, in anul scolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de sustinere a examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, forme care pleaca de la conceptul de transdisciplinaritate. Totusi, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fara ca ea sa se coreleze cu modalitatea de predare. In acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, in sistemul romanesc de educatie in anul scolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmand ca ea sa fie extinsa, in anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, incepand cu anul scolar in curs (2013-2014), evaluari concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011.

  • Se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate: legislatia actuala prevede posibilitatea sprijinirii financiare in vederea continuarii studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.

  • Se fac o serie de precizari suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de invatamant: legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de invatamant la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest aspect.




  • Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza in invatamantul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare: cadrele didactice netitulare calificate, care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.

  • Se clarifica durata anului universitar pentru studentii din anii terminali, astfel incat acestia sa beneficieze de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la 30 septembrie: pentru invatamantul universitar, OUG clarifica durata anului universitar, astfel incat studentii aflati in ultimul an de studiu sa poata beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, pana la data de 30 septembrie.

  • Se introduc modalitati suplimentare de alocare a fondurilor catre universitati, in principal prin incurajarea cooperarii universitatilor cu diferiti actori, preponderent din mediul socio-economic: finantarea universitatilor este completata prin incurajarea diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, sa participe la proiecte cu caracter educational. De asemenea, se asigura cadrul legal ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, avand statutul de cadru didactic asociat invitat.

  • Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Nationale ``I.C. Petrescu", care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare importanta se refera la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Nationale ``I.C. Petrescu" din Bucuresti, care devine sectie a Bibliotecii Centrale Universitare, asigurandu-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului ca imobilul ocupat, pana de curand, de Biblioteca Pedagogica Nationala ``I.C. Petrescu" a fost retrocedat, institutia se afla intr-un mare pericol de a pierde fondul de carte si locurile de munca ale angajatilor sai. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei OUG se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale Regulamentul de organizare si functionare a Bibliotecii Centrale Universitare ``Carol I" din Bucuresti.

  • Reglementari privind functionarea ARACIS: un alt punct important se refera la reglementari privind declansarea alegerilor pentru noii membri ai ARACIS, dat fiind ca in anul 2014, o data cu finalizarea mandatelor unor membri, posturile devin vacante.



Citeşte mai multe despre:    Legea educatiei nationale    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Ministrerul educatiei si cercetarii a aprobat infiintarea de centre de excelenta in fiecare judet si in municipiul Bucuresti
06 Nov 2020 | 1718

Guvernul a deblocat decontarea transportului elevilor
06 Feb 2020 | 1194

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 1040

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 9 septembrie 2019
10 Sep 2019 | 729

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 31 iulie 2019
31 Jul 2019 | 847

Proiectele de acte normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 24 iulie 2019
24 Jul 2019 | 903



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila

Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019