din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1302 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Dreptul la un proces echitabil: guvernele UE aproba un act legislativ care garanteaza dreptul persoanelor suspectate de comiterea unei infractiuni de a fi informate in cadrul procedurilor penale

Dreptul la un proces echitabil: guvernele UE aproba un act legislativ care garanteaza dreptul persoanelor suspectate de comiterea unei infractiuni de a fi informate in cadrul procedurilor penale

  Publicat: 03 Dec 2010       2087 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Astazi, statele membre au aprobat un proiect de act legislativ care garanteaza persoanelor acuzate dreptul de a fi informate in cadrul procedurilor penale, la doar patru luni dupa prezentarea unei propuneri in acest sens de catre Comisie (a se vedea IP/10/989).

Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Solutie dispusa de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Consiliul Uniunii Europene (Consiliul de Ministri sau Consiliul) este principalul organism decizional al UE. Asemenea Parlamentului European, el a fost creat prin tratatele fondatoare in cursul anilor '50 si este alcatuit din ministrii din statele membre, fiind astfel institutia Uniunii Europene in care guvernele statelor membre sunt reprezentate.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale

Persoanele suspectate de comiterea unei infractiuni vor trebui informate cu privire la drepturile lor, intr-o limba pe care acestea o inteleg. Masura adoptata va garanta ca statele membre ale UE, in cazul tuturor persoanelor arestate - sau care fac obiectul unui mandat european de arestare - vor efectua o comunicare in scris a drepturilor acestora, enumerand toate drepturile fundamentale garantate in cadrul procedurilor penale. Comisia a furnizat statelor membre un model de comunicare ce va fi tradus in cele 22 de limbi oficiale ale UE. Parlamentul European trebuie sa voteze aceasta noua masura . In completarea dreptului la traducere si interpretare (a se vedea IP/10/1305 si memo MEMO/10/351), dreptul la informare in cadrul procedurilor penale face parte dintr-un ansamblu de masuri privind dreptul la un proces echitabil care vizeaza consolidarea increderii in spatiul de justitie unic al UE.
``Acordul de astazi al ministrilor de justitie ai UE cu privire la comunicarea in scris drepturilor reprezinta o noua etapa care va contribui la garantarea dreptului la un proces penal echitabil, in toate statele membre ale UE, pentru persoanele suspectate de comiterea unei infractiuni,`` a declarat dna Viviane Reding, vicepresedinte si comisar european pentru justitie. ``Sunt extrem de multumita de rapiditatea cu care guvernele UE au actionat in legatura cu aceasta masura importanta. Sunt sigura ca Parlamentul European va reactiona la fel de rapid pentru a vota aceasta masura importanta si pentru a conferi cetatenilor drepturi concrete. Construim, intr-adevar, un spatiu de justitie unic care va consolida increderea reciproca intre cetateni si autoritatile judiciare din cele 27 de state membre. Ne asiguram de faptul ca standarde procedurale minime sunt respectate in ansamblul Uniunii Europene.``
Odata cu intrarea in vigoare, aceasta noua masura va garanta ca autoritatile de politie si procurorii vor furniza persoanelor suspectate de comiterea unor infractiuni informatii cu privire la drepturile lor. In urma unei arestari, aceste informatii vor fi furnizate in scris de catre autoritati, in cadrul unei comunicari in scris a drepturilor, elaborata intr-un limbaj simplu, uzual. Aceasta va fi adresata intotdeauna, dupa arestare, persoanei suspectate de comiterea unei infractiuni, indiferent daca aceasta o solicita sau nu, impreuna cu o traducere, daca este necesar.

Comunicarea in scris a drepturilor va cuprinde detalii practice cu privire la drepturile persoanelor acuzate:
- dreptul de a beneficia de serviciile unui avocat;
- dreptul de a fi informat cu privire la motivele acuzarii si, daca este cazul, de a i se acorda accesul la dosarul cauzei;
- dreptul la interpretare si traducere pentru cei care nu inteleg limba in care se desfasoara procedurile;
- dreptul de a fi adus cu promptitudine in fata unei instante dupa arestare.
Comunicarea in scris a drepturilor va contribui la evitarea erorilor judiciare si la reducerea cailor de atac introduse. Intr-un caz recent, instantele din Regatul Unit au executat un mandat de arestare european emis de Portugalia in ceea ce priveste un cetatean britanic. Mandatul, care il condamna la doi ani de inchisoare, a necesitat peste 14 luni si sase hotarari judecatoresti pentru a fi executat. Justitia ar fi fost aplicata mult mai rapid si costurile ar fi fost mai mici daca informatia despre motivele acuzarii ar fi fost oferita chiar la inceputul procedurilor penale. In plus, s-ar fi evitat cai de atac inutile.
In fiecare an exista peste 8 milioane de procese penale in UE. In prezent, posibilitatea ca cetatenii sa fie bine informati cu privire la drepturile lor, in eventualitatea in care sunt arestati si pusi in fata unei acuzatii penale, variaza in UE, chiar daca toate cele 27 de state membre ale UE au sustinut dreptul persoanelor la un proces echitabil prin semnarea Conventiei europene a drepturilor omului. In anumite state membre, persoanele suspectate sunt informate doar printr-o comunicare orala a drepturilor lor procedurale, in timp ce in alte state membre comunicarile scrise sunt tehnice cu o structura complexa si nu sunt furnizate decat la cerere .



Istoric
Tratatul de la Lisabona, care a intrat in vigoare la 1 decembrie 2009, confera UE competenta de a adopta masuri de consolidare a drepturilor cetatenilor UE, in conformitate cu Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, in special a drepturilor persoanelor fizice implicate in proceduri penale.
Respectarea dreptului la un proces echitabil si la aparare este consacrata in articolele 47 si 48 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, precum si in articolul 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului (CEDO).
Directiva Comisiei privind dreptul la informare in cadrul procedurilor penale reprezinta a doua etapa dintr-o serie de masuri de stabilire a unor standarde comune ale UE in materie penala.
Prima masura, care presupune dreptul persoanelor suspectate de comiterea unei infractiuni la traducere si interpretare, a fost deja aprobata de Consiliu (IP/10/1305). A doua masura - comunicarea in scris a drepturilor - a fost propusa de catre Comisie in iulie 2010 (IP/10/989) si aprobata astazi de catre Consiliul Uniunii Europene . Urmatoarele masuri, planificate de Comisie pentru anul 2011, vor lua forma unei directive privind dreptul de a beneficia de serviciile unui avocat, urmata de un act privind dreptul de a comunica cu rudele, angajatorii si autoritatile consulare.



Citeşte mai multe despre:    Tratatul de la Lisabona    Proces penal    Proces echitabil

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Spania nu s-a conformat Directivei privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale
29 Mar 2019 | 867

Art. 282 alin. (2) CPP ref. la invocarea nulitatii relative in procesul penal a fost declarat neconstitutional
20 Sep 2017 | 2582

Proiectul de infiintare a institutiei Parchetului european a fost agreat de 17 state membre, printre care si Romania
12 Mar 2017 | 1716

Art. 3 alin. 3 din Codul de procedura penala referitor la compatibilitatea exercitarii functiilor judiciare declarat neconstitutional
20 Jul 2015 | 3917

Aparitie editoriala: Procedura penala. Partea generala Noul Cod de procedura penala
01 Apr 2014 | 1913

CE a publicat raportul anual privind monitorizarea aplicarii dreptului Uniunii Europene
23 Oct 2013 | 1708



Articole Juridice

Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului
Sursa: EuroAvocatura.ro

Manevrarea echipamentului de catre persoane neautorizate. Lipsa instructajului SSM. Acordarea de daune morale salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor
Sursa: Liliana Gologan

Poate fi obligat Statul Roman la plata cheltuielilor de judecata efectuate de inculpatul achitat pentru ca fapta penala nu exista?
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati

ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Cuantumul drepturilor salariale pe care angajatul le-ar fi obtinut in situatia in care contractul sau individual de munca nu ar fi fost suspendat reprezinta criteriul de cuantificare a intinderii despagubirilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1847/2017, in sedinta publica din 23 martie 2017

Redeschiderea procesului penal in cazul judecatii in lipsa persoanei condamnate. Admisibilitate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 3/A din 5 ianuarie 2016