Persoanele suspectate de comiterea unei infractiuni vor trebui informate cu privire la drepturile lor, intr-o limba pe care acestea o inteleg. Masura adoptata va garanta ca statele membre ale UE, in cazul tuturor persoanelor arestate - sau care fac obiectul unui mandat european de arestare - vor efectua o comunicare in scris a drepturilor acestora, enumerand toate drepturile fundamentale garantate in cadrul procedurilor penale. Comisia a furnizat statelor membre un model de comunicare ce va fi tradus in cele 22 de limbi oficiale ale UE. Parlamentul European trebuie sa voteze aceasta noua masura . In completarea dreptului la traducere si interpretare (a se vedea IP/10/1305 si memo MEMO/10/351), dreptul la informare in cadrul procedurilor penale face parte dintr-un ansamblu de masuri privind dreptul la un proces echitabil care vizeaza consolidarea increderii in spatiul de justitie unic al UE. ``Acordul de astazi al ministrilor de justitie ai UE cu privire la comunicarea in scris drepturilor reprezinta o noua etapa care va contribui la garantarea dreptului la un proces penal echitabil, in toate statele membre ale UE, pentru persoanele suspectate de comiterea unei infractiuni,`` a declarat dna Viviane Reding, vicepresedinte si comisar european pentru justitie. ``Sunt extrem de multumita de rapiditatea cu care guvernele UE au actionat in legatura cu aceasta masura importanta. Sunt sigura ca Parlamentul European va reactiona la fel de rapid pentru a vota aceasta masura importanta si pentru a conferi cetatenilor drepturi concrete. Construim, intr-adevar, un spatiu de justitie unic care va consolida increderea reciproca intre cetateni si autoritatile judiciare din cele 27 de state membre. Ne asiguram de faptul ca standarde procedurale minime sunt respectate in ansamblul Uniunii Europene.``Odata cu intrarea in vigoare, aceasta noua masura va garanta ca autoritatile de politie si procurorii vor furniza persoanelor suspectate de comiterea unor infractiuni informatii cu privire la drepturile lor. In urma unei arestari, aceste informatii vor fi furnizate in scris de catre autoritati, in cadrul unei comunicari in scris a drepturilor, elaborata intr-un limbaj simplu, uzual. Aceasta va fi adresata intotdeauna, dupa arestare, persoanei suspectate de comiterea unei infractiuni, indiferent daca aceasta o solicita sau nu, impreuna cu o traducere, daca este necesar.Comunicarea in scris a drepturilor va cuprinde detalii practice cu privire la drepturile persoanelor acuzate:- dreptul de a beneficia de serviciile unui avocat;- dreptul de a fi informat cu privire la motivele acuzarii si, daca este cazul, de a i se acorda accesul la dosarul cauzei; - dreptul la interpretare si traducere pentru cei care nu inteleg limba in care se desfasoara procedurile;- dreptul de a fi adus cu promptitudine in fata unei instante dupa arestare.Comunicarea in scris a drepturilor va contribui la evitarea erorilor judiciare si la reducerea cailor de atac introduse. Intr-un caz recent, instantele din Regatul Unit au executat un mandat de arestare european emis de Portugalia in ceea ce priveste un cetatean britanic. Mandatul, care il condamna la doi ani de inchisoare, a necesitat peste 14 luni si sase hotarari judecatoresti pentru a fi executat. Justitia ar fi fost aplicata mult mai rapid si costurile ar fi fost mai mici daca informatia despre motivele acuzarii ar fi fost oferita chiar la inceputul procedurilor penale. In plus, s-ar fi evitat cai de atac inutile.In fiecare an exista peste 8 milioane de procese penale in UE. In prezent, posibilitatea ca cetatenii sa fie bine informati cu privire la drepturile lor, in eventualitatea in care sunt arestati si pusi in fata unei acuzatii penale, variaza in UE, chiar daca toate cele 27 de state membre ale UE au sustinut dreptul persoanelor la un proces echitabil prin semnarea Conventiei europene a drepturilor omului. In anumite state membre, persoanele suspectate sunt informate doar printr-o comunicare orala a drepturilor lor procedurale, in timp ce in alte state membre comunicarile scrise sunt tehnice cu o structura complexa si nu sunt furnizate decat la cerere .
IstoricTratatul de la Lisabona, care a intrat in vigoare la 1 decembrie 2009, confera UE competenta de a adopta masuri de consolidare a drepturilor cetatenilor UE, in conformitate cu Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, in special a drepturilor persoanelor fizice implicate in proceduri penale.Respectarea dreptului la un proces echitabil si la aparare este consacrata in articolele 47 si 48 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, precum si in articolul 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului (CEDO).Directiva Comisiei privind dreptul la informare in cadrul procedurilor penale reprezinta a doua etapa dintr-o serie de masuri de stabilire a unor standarde comune ale UE in materie penala. Prima masura, care presupune dreptul persoanelor suspectate de comiterea unei infractiuni la traducere si interpretare, a fost deja aprobata de Consiliu (IP/10/1305). A doua masura - comunicarea in scris a drepturilor - a fost propusa de catre Comisie in iulie 2010 (IP/10/989) si aprobata astazi de catre Consiliul Uniunii Europene . Urmatoarele masuri, planificate de Comisie pentru anul 2011, vor lua forma unei directive privind dreptul de a beneficia de serviciile unui avocat, urmata de un act privind dreptul de a comunica cu rudele, angajatorii si autoritatile consulare.
Spania nu s-a conformat Directivei privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidentiale 29 Mar 2019 | 867
Art. 282 alin. (2) CPP ref. la invocarea nulitatii relative in procesul penal a fost declarat neconstitutional 20 Sep 2017 | 2582
Proiectul de infiintare a institutiei Parchetului european a fost agreat de 17 state membre, printre care si Romania 12 Mar 2017 | 1716
Art. 3 alin. 3 din Codul de procedura penala referitor la compatibilitatea exercitarii functiilor judiciare declarat neconstitutional 20 Jul 2015 | 3917
Aparitie editoriala: Procedura penala. Partea generala Noul Cod de procedura penala 01 Apr 2014 | 1913
CE a publicat raportul anual privind monitorizarea aplicarii dreptului Uniunii Europene 23 Oct 2013 | 1708
Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului Sursa: EuroAvocatura.ro
Manevrarea echipamentului de catre persoane neautorizate. Lipsa instructajului SSM. Acordarea de daune morale salariatului Sursa: Irina Maria Diculescu
Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor Sursa: Liliana Gologan
Poate fi obligat Statul Roman la plata cheltuielilor de judecata efectuate de inculpatul achitat pentru ca fapta penala nu exista? Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati
ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Cuantumul drepturilor salariale pe care angajatul le-ar fi obtinut in situatia in care contractul sau individual de munca nu ar fi fost suspendat reprezinta criteriul de cuantificare a intinderii despagubirilor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1847/2017, in sedinta publica din 23 martie 2017
Redeschiderea procesului penal in cazul judecatii in lipsa persoanei condamnate. Admisibilitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 3/A din 5 ianuarie 2016