din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1572 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana vizeaza adoptarea unor reguli mai stricte pentru a preveni fraudarea banilor contribuabililor

Comisia Europeana vizeaza adoptarea unor reguli mai stricte pentru a preveni fraudarea banilor contribuabililor

  Publicat: 26 May 2011       2367 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Intr-un document de politica adoptat astazi, Comisia Europeana prezinta o serie de masuri care permit procurorilor si judecatorilor din intreaga UE sa lupte intr-un mod mai eficace impotriva fraudelor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene.

Ramura a sistemului de drept cu privire la totalitatea normelor juridice
Infractiune care face parte din gurpul infractiunilor la regimul stabilit pentru anumite activitati economice,
Infractiune care face parte din categoria infractiunilor contra patrimoniului
Desemneaza organul independent, din cadrul Comisiei Europene, care raspunde de combaterea fraudei impotriva bugetului Uniunii Europene.Abrevieri: OLAF
Eurojust este un nou organism al Uniunii Europene, infiintat in 2002 pentru a creste eficienta autoritatilor competente din statele membre in anchetarea si punerea sub urmarire penala a cazurilor de criminalitate transfrontaliera si crima organizata.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Puterile publice existente in stat.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Denumire data monedei unice europene.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
(Oficiul European de Lupta Contra Fraudei). De la 1 iunie 1999, Oficiul European de Lupta Contra Fraudei raspunde de combaterea fraudei impotriva bugetului Uniunii Europene.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Puterile publice existente in stat.
Infractiune care face parte din gurpul infractiunilor la regimul stabilit pentru anumite activitati economice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Eurojust este un nou organism al Uniunii Europene, infiintat in 2002 pentru a creste eficienta autoritatilor competente din statele membre in anchetarea si punerea sub urmarire penala a cazurilor de criminalitate transfrontaliera si crima organizata.
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Reprezinta o circumstanta atenuanta cand infractiunea a fost savarsita sub stapanirea unei puternice tulburari sau emotii,
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Infractiuni al caror subiect activ nemijlocit trebuie sa aiba o anumita calitate ceruta de lege.
(Oficiul European de Lupta Contra Fraudei). De la 1 iunie 1999, Oficiul European de Lupta Contra Fraudei raspunde de combaterea fraudei impotriva bugetului Uniunii Europene.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
(Oficiul European de Lupta Contra Fraudei). De la 1 iunie 1999, Oficiul European de Lupta Contra Fraudei raspunde de combaterea fraudei impotriva bugetului Uniunii Europene.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Sustragerea de la plata impozitelor si taxelor din partea unor agenti economici, inclusiv a celor care actioneaza in economia subterana. Are loc prin nedeclararea sau falsa declarare a veniturilor impozabile.
Denumire data monedei unice europene.
(Oficiul European de Lupta Contra Fraudei). De la 1 iunie 1999, Oficiul European de Lupta Contra Fraudei raspunde de combaterea fraudei impotriva bugetului Uniunii Europene.

Comisia intentioneaza sa consolideze dreptul penal material, clarificand definitiile unor infractiuni precum deturnarea de fonduri sau abuzul de putere si sa sporeasca capacitatile Oficiul European de Lupta Antifrauda (OLAF) si ale Eurojust (organismul UE de cooperare judiciara). UE va examina, de asemenea, modul in care un parchet european specializat ar putea aplica norme comune privind infractiunile de frauda si alte infractiuni in care sunt implicate fonduri ale UE. Aceste masuri vor fi posibile intrucat, prin adoptarea Tratatului de la Lisabona, capacitatea UE de a lupta impotriva fraudei a fost consolidata, prevazandu-se competenta Uniunii de a legifera in domeniul dreptului penal. Protejarea banilor contribuabililor este o prioritate pentru Comisie. Contribuabilii trebuie sa aiba incredere ca fondurile Uniunii Europene sunt utilizate numai pentru a gestiona politicile aprobate de factorii de decizie ai UE. In prezent, instrumentele disponibile pentru detectarea si prevenirea utilizarii inadecvate a fondurilor UE sunt uneori inadecvate si insuficiente. Autoritatile statelor membre inca se confrunta cu multiple obstacole care impiedica protectia eficace a fondurilor UE impotriva infractionalitatii. Acest lucru se intampla deoarece exista norme diferite in materie de proceduri, fapte penale si pedepse, ceea ce afecteaza anchetele si procesele transfrontaliere avand ca obiect infractiunile de frauda.


Vicepresedintele Comisiei, doamna Viviane Reding, comisar al UE pentru justitie, a afirmat: ``Numai in anul 2009 au fost investigate cazuri de suspiciune de frauda implicand 280 de milioane de euro din fonduri UE, ceea ce reprezinta mai putin de 0,2% din bugetul total al UE. Intr-o perioada de austeritate economica fiecare eurocent din bugetul UE conteaza. UE nu va tolera cheltuirea necorespunzatoare a banilor contribuabililor. Infractiunile care pagubesc portofelul public al UE sunt infractiuni impotriva contribuabililor UE. Datorita Tratatului de la Lisabona instrumentele juridice pentru combaterea fraudei transfrontaliere au fost intarite.``


Comisarul UE responsabil pentru lupta antifrauda, domnul Algirdas Semeta, a declarat: ``Infractorii nu se opresc la frontiere, ci chiar profita de existenta acestora pentru a evita urmarirea penala. Acest lucru nu este acceptabil in Uniunea Europeana. Trebuie sa ne asiguram ca suspiciunile de frauda sunt nu numai anchetate de OLAF si de autoritatile nationale, dar si urmarite penal. Nici cea mai profesionista ancheta nu poate proteja banii contribuabililor daca acesteia nu i se da curs in mod coerent de procurorii nationali si de instantele din statele membre.``


Noi instrumente de combatere a infractionalitatii impotriva intereselor financiare ale UE


UE dispune in prezent de instrumentele juridice necesare pentru a-si asuma aceasta provocare. Tratatele UE prevad modalitati utile de protejare a intereselor financiare ale UE, cum ar fi stabilirea de noi norme minime in materie de legislatie penala (articolul 83 din TFUE) sau noile competente de investigare pentru Eurojust, organismul UE de cooperare judiciara (articolul 85 din TFUE) si posibilitatea instituirii unui parchet european pentru combaterea infractiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale UE (articolul 86 din TFUE).


Comunicarea Comisiei prevede mai multe domenii in care legislatia penala ar putea fi imbunatatita pentru a proteja mai bine interesele financiare ale UE:




  • proceduri mai stricte: Comisia va facilita lupta procurorilor si judecatorilor din UE impotriva autorilor infractiunilor de frauda prin extinderea schimburilor de informatii intre diferitii actori, inclusiv serviciile de politie, serviciile vamale, autoritatile fiscale, autoritatile judiciare si alte autoritati competente; este planificata adoptarea unei noi propuneri privind asistenta administrativa reciproca pentru protejarea intereselor financiare ale UE;




  • consolidarea dreptului penal material: Comisia considera ca actualele definitii ale infractiunilor relevante, cum ar fi deturnarea de fonduri sau abuzul de putere variaza in mare masura de la un stat membru la altul si ar trebui sa fie clarificate prin intermediul unor initiative de drept penal privind protectia intereselor financiare;




  • consolidarea rolului organismelor la nivel european: atat OLAF, in prezent in curs de reformare (IP/11/321 si MEMO/11/376), cat si Eurojust trebuie consolidate in continuare pentru a-si desfasura mai eficient anchetele (SPEECH/11/201);




  • UE va studia modul in care un parchet european specializat ar putea aplica norme comune privind infractiunile de frauda si alte infractiuni impotriva intereselor financiare ale UE (SPEECH/10/89).




Actiune juridica insuficienta


Existenta unor sisteme juridice foarte variate in Europa face ca protejarea intereselor financiare ale UE sa devina o provocare deosebita. Actele de frauda si de coruptie in care sunt implicate fonduri ale UE la nivel national se pot manifesta sub diverse forme. Autorii infractiunilor pot obtine fonduri UE in cadrul proiectelor din agricultura, cercetare, educatie sau infrastructura. De asemenea, acestia pot incerca sa influenteze functionarii publici prin acte de coruptie.


Serviciile de politie, procurorii si judecatorii din statele membre ale UE decid, intemeindu-se pe propriile norme nationale, daca sa intervina pentru a proteja finantele UE si cum sa faca acest lucru. Ca urmare, rata condamnarilor in cauzele care implica infractiuni impotriva bugetului UE variaza considerabil in UE, de la 14% la 80%.


Impreuna cu OLAF si Eurojust, organele nationale de cercetare, procurorii si judecatorii depun deja eforturi in vederea combaterii acestor infractiuni . Cu toate acestea, se confrunta cu unele obstacole juridice si practice semnificative.


Acestea includ restrictii in materie de competenta privind cazurile care apar in tara lor, aspecte juridice in utilizarea probelor din strainatate si norme inegale privind lupta impotriva fraudei si a infractiunilor conexe, ceea ce duce la clasarea cazurilor de catre autoritatile nationale, fara ca acestea sa fi fost trimise in instanta, chiar si atunci cand OLAF a examinat deja cazul si l-a considerat suficient de grav.


De exemplu, intr-un caz implicand mai multe state membre si tari din afara UE, urmarirea penala privind suspiciunea legata de un caz de evaziune in materie de taxe vamale de o amploare deosebita - in valoare de peste 1,5 milioane de euro - nu a fost initiata de nicio autoritate nationala a statelor membre implicate.


Din anul 2000, procurorii din statele membre au respins 93 de cazuri fara un motiv specific si 178 de cazuri din motive discretionare, dintr-un total de 647 de cazuri trimise de OLAF.



Citeşte mai multe despre:    OLAF    Comisia Europeana    Oficiul European de Lupta Antifrauda    Eurojust

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 449

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1401

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1088

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1007

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1551

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1462



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Import din Ecuador. Recuperare ulterioara a taxelor la import. Cerere de remitere a taxelor la import
Pronuntaţă de: T-324/10. Hotararea din19/03/2013. Firma Van Parys/Comisia