Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Conferinta de presa sustinuta de conducerea CSM in data de 16 iunie 2011

Conferinta de presa sustinuta de conducerea CSM in data de 16 iunie 2011

  Publicat: 16 Jun 2011       2171 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
CSM aduce la cunostinta publicului eforturile si reactiile institutionale la evenimentele din ultima perioada .

Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Actiune prin care autoritatea vamala lasa la dispozitia titularului declaratiei vamale
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Persoana fizica sau juridica care garanteaza cu veniturile sau cu bunurile sale o obligatie a unui debitor fata de creditorul sau.
Asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitatea organizata sau autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Art. 1722 Cod civil - drept recunoscut unui creditor, decurgand din calitatea creantei sale de a fi preferat celorlalti creditori, chiar daca acestia sunt ipotecari
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.

1. proiectul legii de revizuire a Constitutiei
CSM a analizat proiectul legii de revizuire a Constitutiei propus de Presedintele Romaniei. In cursul zilei de ieri CSM a trimis CCR un punct de vedere argumentat cu privire la acesta.

In esenta, documentul intocmit de CSM afirma ca limitele de revizuire a Constitutiei sunt afectate intrucat prin unele dispozitii se incalca independenta justitiei. Excluderea din competenta jurisdictionala a instantelor a anumitor tipuri de cauze pe considerente politice, restructurarea din temelii a CSM etc sunt masuri ce pot afecta stabilitatea sistemului si realizarea rolului sau. In acest context, chiar ne gandim daca CSM nu ar trebui sa dobandeasca dreptul de initiativa legislativa in domeniu, ori dreptul de a numi o parte din judecatorii CCR, din moment de acest organism politico-juridic trebuie sa reprezinte in mod echilibrat toate cele trei puteri publice ale statului.

Pentru o opinie pertinenta in materie, dupa ce vom afla solutia Curtii Constitutionale, vom initia - daca va fi cazul - sesizarea Comisiei de la Venetia, un organism al Consiliului Europei cu rol consultativ specializat in chestiuni constitutionale si de protectie a statului de drept .

2. noile coduri
CSM a acceptat ca Noul Cod Civil va intra in vigoare in acest an, desi solicitarea magistratilor era ca acesta sa intre in vigoare odata cu noul cod de procedura civila si numai dupa finalizarea studiilor de impact. CSM isi asuma alaturi de INM si SNG rolul pe care il are in formarea profesionala a magistratilor si grefierilor.

Pentru aceasta, la nivelul CSM este coordonata activitatea unui grup inter-institutional care reuneste institutele de formare a magistratilor, grefierilor, avocatilor, notarilor publici si executorilor judecatoresti. Acest for va fi un loc pentru schimbul reciproc de informatii si suporturi de curs in vederea unei pregatiri comune a profesionistilor dreptului; in cadrul aceluiasi for va fi creat un site unde noul cod civil va fi comentat si adnotat de profesionisti, iar continutul sau va fi in intregime liber .

Este pentru prima data cand in Romania are loc o asemenea activitate si suntem deosebit de incantati ca ea a intrunit acceptul tuturor autoritatilor si structurilor implicate.

3. promovarea la ICCJ
Noul CSM, asociatiile profesionale si larga majoritate a magistratilor din tara au criticat actualul sistem de promovare la instanta suprema. Ca urmare, trebuia regandit modul de promovare, pe criterii exclusiv meritocratice.

Initial am elaborat un Ghid pe care ICCJ, dupa ce l-a votat prin presedintele sau in CSM, l-a contestat apoi in justitie. In aceste conditii am renuntat la el si cu sprijinul Ministrului Justitiei a fost promovat un proiect de lege aflat acum in Camera Deputatilor. Dezbaterea pe acest proiect a fost intarziata de reprezentanti ai ICCJ care in mod neconstitutional au incercat sa inlature rolul decizional al CSM in promovarea magistratilor la instanta suprema, invocand necesitatea unui `aviz conform` care sa apartina insasi curtii. Datorita neacceptarii de catre ICCJ a solutiei propuse de singurele organisme cu atributii legislative - MJ si CSM - ieri comisia juridica a impus o alta solutie, cea a concursului. CSM va reevalua noua situatie ivita.

Ieri, Plenul CSM a avizat in mod favorabil si cu observatii proiectul de OUG al Guvernului cu privire la promovarea la ICCJ, menit sa acopere perioada de timp dintre renuntarea la ghid si adoptarea unei noi legi. Intre timp, ICCJ a sesizat CSM pentru promovarea pe baza legii in vigoare in prezent. Luand in discutie aceasta solicitare, tot ieri sectia pentru judecatori a CSM nu a acceptat examinarea recomandarilor candidaturilor depuse pentru sectia penala. CSM a inteles astfel ca e nevoie de criterii obiective pentru ca cei mai competenti, performanti si integri magistrati sa ajunga la cel mai inalt for judiciar din Romania.

4. evaluarea magistratilor
In acest an magistratii vor fi evaluati, procedura care are loc o data la trei ani. Maine si poimaine se va desfasura la Constanta intalnirea presedintilor curtilor de apel. Potrivit deciziei Plenului din 31 mai 2011 voi cere acestora ca activitatea de evaluare sa fie una strict conforma cu legea si regulamentul emis de CSM.

Rezultatele evaluarii din acest an trebuie sa fie obiective, iar magistratii care au deficiente de pregatire si probleme de deontologie sa nu fie acoperiti in nici un fel de sistem . Slabiciunile individuale pot deveni vulnerabilitati de sistem si nu ne dorim acest lucru.

5. criticile aduse sistemului de unii demnitari
Privim cu maxima atentie declaratiile unor persoane publice, demnitari sau analisti, cu privire la justitie. Nu putem accepta criticile generale la adresa judecatorilor si procurorilor. Acestia isi desfasoara activitatea in conditii de multe ori improprii, cu o legislatie in continua si masiva schimbare, cu un numar crescand de cauze de la an la an.

CSM respinge orice atitudine ale oamenilor politici sau reprezentand alte grupuri de interese prin care se aduc critici nefondate si populiste care nu fac decat sa slabeasca increderea populatiei in sistemul de justitie.

Pentru indeplinirea rolului de garant al independentei justitiei si aparare a reputatiei profesionale a magistratilor, CSM va gandi un sistem de reactie institutionala mai rapida. Comunicatele de presa si conferintele de presa vor fi astfel de instrumente .

6. proiectele de lege cu privire la raspunderea magistratilor
Justitia este serviciu public . Ea trebuie sa fie independenta pentru a garanta dreptul la un proces echitabil, dar trebuie sa fie si responsabila pentru a preveni abuzurile si a intari increderea populatiei in ea. CSM va milita tot timpul pentru responsabilizarea sistemului judiciar. Iar raspunderea personala a magistratilor nu trebuie sa fie o forma de presiune asupra lor, ci trebuie sa fie conforma cu statutul de autoritate pe care acestia il au si sa respecte standardelor internationale in materie.

Sub acest aspect, CSM va initia imediat o ampla consultare cu magistratii si asociatiile profesionale, cu ONG-urile care au ca obiectiv reforma justitiei si va elabora un studiu de drept comparat in domeniul raspunderii disciplinare si materiale. Ulterior va definitiva un punct de vedere fundamentat si competent pe care il va sustine.

In concluzie:
CSM este si ramane garantul independentei justitiei. Afirm cu toata onestitatea ca magistratii pot sa aiba incredere in noi iar populatia poate sa aiba incredere in justitie. Cerem autoritatilor publice sa sustina independenta justitiei, care nu este un privilegiu pentru magistrati, ci un drept fundamental al justitiabilului. Sistemul judiciar este intr-o perioada de autoreglare, cand isi asuma responsabilitati enorme pentru binele societatii. El trebuie sustinut prin efortul conjugat al tuturor celor trei puteri.

Suntem convinsi ca eforturile CSM vor fi evidentiate in mod corespunzator in Raportului intocmit de Comisia Europeana in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, raport care va aparea in data de 20 iulie 2011 si, poate mai important decat asta, se vor regasi pozitiv in evolutia sistemului judiciar si al societatii



Citeşte mai multe despre:    CSM    Noile coduri    Raspunderea magistratilor

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Consiliul Superior al Magistraturii a lansat proiectul „Optimizarea managementului la nivelul sistemului judiciar. Componenta de instante judecatoresti”
01 Nov 2019 | 754

CSM a aprobat organizarea, in data de 15.12.2019 a concursului de promovare in functii de executie, pe loc, a judecatorilor.
17 Oct 2019 | 898

CSM a aprobat calendarul, tematica si bibliografia pentru Concursul de admitere la INM - septembrie 2019 – februarie 2020
17 Sep 2019 | 1499

CSM a publicat detaliile privind organizarea concursului de admitere la INM in perioada septembrie 2019 – februarie 2020
17 Sep 2019 | 956

CSM a publicat detaliile concursului de promovare pe loc in functii de executie a procurorilor
12 Sep 2019 | 439

CSM a aprobat normele privind asigurarea de raspundere civila profesionala obligatorie a judecatorilor si procurorilor.
13 Jun 2019 | 946



Articole Juridice

Locuinta alternanta a copilului in legislatia franceza
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cauza TATU revine in dezbaterea profesionistilor in drept
Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu

Nesemnarea de catre procuror a Ordonantei de punere in miscare a actiunii penale impotriva inculpatului
Sursa: CSM

Este necesara o cerere expresa a salariatului pentru reindividualizarea sanctiunii disciplinare, sau se poate dispune reindividualizarea sanctiunii de catre instanta din oficiu?
Sursa: CSM

Jurisprudenţă

ICCJ - Magistrat. Abatere disciplinara. Manifestari care aduc atingere prestigiului justitiei savarsite in afara exercitarii atributiilor de serivici. Obligatia de rezerva.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Hotararea in cauza Brisc impotriva Romaniei din 11.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Nu rezulta cu certitudine ca prejudiciul a fost cauzat din vina si in legatura cu munca paratilor, intrucat acestia sunt angajati ai autoritatii contractante, dar nu semnatari ai contractelor
Pronuntaţă de: Tribunalul Hunedoara Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 494, in sedinta publica din 23 februarie 2017

Principiul stabilirii unui salariu egal pentru munca egala este aplicabil pentru intreg personalul platit din fonduri publice
Pronuntaţă de: Tribunalul Dambovita Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 309/2017, in sedinta publica din 22.02.2017