Propunerile Comisiei vizeaza instituirea unei abordari mai eficiente la nivelul UE a cooperarii Schengen. Provocarile speciale care pot exercita presiuni asupra functionarii generale a spatiului Schengen trebuie sa fie abordate in mod eficient si coordonat. Propunerile prevad un sistem mai solid de evaluare si monitorizare la nivelul UE pentru verificarea si asigurarea aplicarii normelor Schengen, precum si un mecanism decizional european mai structurat, care ar putea permite reintroducerea temporara a controalelor la frontierele interne in caz de amenintare grava la adresa ordinii publice sau a securitatii interne.``Cu aceste propuneri protejam viitorul spatiului Schengen. Trebuie sa asiguram o buna guvernanta Schengen, bazata pe norme clare si transparente, in vederea eficientizarii sistemului. Propunerile noastre vor introduce un sistem decizional european care va consolida increderea in randul statelor membre si va spori capacitatea spatiului Schengen de a face fata unor provocari viitoare si unor evenimente neprevazute. Prin consolidarea dimensiunii sale europene, protejam una dintre cele mai pretioase realizari ale UE: libera circulatie a cetatenilor nostri``, a declarat dna Cecilia MalmstrA�m, comisarul european pentru afaceri interne.Intr-un spatiu fara frontiere interne, orice provocare la adresa integritatii unei parti a acestuia are consecinte directe asupra intregii zone Schengen si asupra UE in ansamblul sau. Sistemul actual, bazat pe un mecanism de examinare interguvernamental inter pares, la care se adauga posibilitatea de a adopta, la nivel national, decizii individuale privind reintroducerea exceptionala a controalelor la frontierele externe, s-a dovedit ineficient atunci cand este vorba de consolidarea increderii reciproce intre membrii spatiul Schengen si de protejarea liberei circulatii intr-o zona fara controale la frontiera. Mai sunt multe de facut pentru a consolida gestionarea acestui spatiu comun si a oferi un sprijin corespunzator statelor membre care se confrunta cu situatii critice.Comisia a adoptat doua propuneri legislative, insotite de o comunicare explicativa, care au urmatoarele obiective: 1) consolidarea gestionarii spatiului Schengen; 2) definirea unui mecanism decizional european pentru protejarea interesului comun.1) Consolidarea gestionarii spatiului SchengenInstrumentele de care dispunem in prezent pentru monitorizarea si remedierea vulnerabilitatilor sunt insuficiente. Propunerea de astazi, care se bazeaza pe mecanismul de evaluare Schengen revizuit, propus de Comisie in noiembrie 2010 (IP/11/1493), ar transforma actuala abordare interguvernamentala inter pares intr-o guvernanta Schengen la nivelul UE. Vizite anuntate si neanuntate de monitorizare efectuate intr-un anumit stat membru de catre echipe conduse de Comisie si formate din experti ai altor state membre si ai Frontex vor verifica aplicarea normelor Schengen.Un raport elaborat in urma fiecarei vizite ar identifica orice deficiente si ar formula propuneri clare pentru actiuni de remediere, cu un termen-limita de punere in aplicare a acestora. Ca o masura ulterioara, statul membru in cauza ar trebui sa elaboreze un plan de actiune, stabilind modul in care acesta intentioneaza sa dea curs recomandarilor respective.O alta inovatie importanta este ``evaluarea starii de sanatate a spatiului Schengen``, care va avea loc de doua ori pe an, sub forma unei dezbateri in cadrul Consiliului si al Parlamentului European cu privire la functionarea spatiului Schengen, pe baza unei prezentari generale a Comisiei Europene.2) Un mecanism decizional la nivelul UE pentru protejarea unui bun comunNormele actuale, care prevad posibilitatea de a calatori fara pasaport in 25 de tari europene, permit autoritatilor nationale sa reintroduca, in mod exceptional si temporar, controale la frontiere in cazul unei amenintari grave la adresa ordinii publice si a securitatii interne. Cu toate acestea, Comisia are convingerea ca, intrucat astfel de masuri au un impact asupra intregului spatiu Schengen, posibilitatea de a reintroduce controale la frontierele interne ar trebui gestionata la nivel european intr-un mod transparent, coerent si eficient.Propunerile prezentate astazi vor asigura punerea la dispozitie a unui mecanism menit sa ofere un raspuns coordonat din partea UE pentru a proteja functionarea si integritatea spatiului Schengen in ansamblul sau. In cadrul noului regim, o decizie privind reintroducerea controalelor la frontierele interne in cazul unor evenimente previzibile (cum ar fi un eveniment sportiv important sau o reuniune politica majora) ar fi luata la nivel european, pe baza unei propuneri din partea Comisiei Europene, sustinuta de o ``majoritate calificata`` a expertilor statelor membre. Motivele in temeiul carora ar putea fi luata o astfel de decizie vor ramane aceleasi ca in prezent, si anume daca masura este necesara in vederea eliminarii unei amenintari grave la adresa ordinii publice si a securitatii interne. Ca regula generala, ar putea fi autorizate ulterior controale la frontierele desemnate pentru o perioada de 30 de zile, care poate fi reinnoita.Statele membre ar putea in continuare sa ia masuri unilaterale de reintroducere a controalelor atunci cand se confrunta cu situatii de urgenta neprevazute care necesita o actiune imediata, insa numai pentru o perioada de maximum 5 zile, dupa expirarea careia ar fi adoptata o decizie la nivelul UE de autorizare a oricarei prelungiri.In cazul unor deficiente grave in aplicarea normelor Schengen, de exemplu daca un stat membru nu reuseste sa protejeze in mod corespunzator o parte a frontierei externe a UE, pot fi adoptate masuri de sprijin, inclusiv sprijin tehnic si financiar acordat de Comisie, statele membre, FRONTEX sau alte agentii, cum ar fi Europol sau Biroul European de Sprijin pentru Azil (EASO). Daca, in pofida acestor masuri de sprijin, deficientele grave persista, se poate adopta o decizie care sa permita reintroducerea temporara a controalelor la frontierele interne. Orice masura de ultima instanta ar fi luata la nivelul UE, evitandu-se, astfel, adoptarea de decizii unilaterale de catre statele membre si instituindu-se o abordare colectiva pentru protejarea intereselor noastre comune.Noile propuneri respecta pe deplin dreptul la libera circulatie al cetatenilor UE si al membrilor de familie ai acestora. Comisia va informa Parlamentul European cu privire la rezultatul diferitelor vizite de monitorizare in contextul mecanismului de evaluare Schengen si cu privire la orice masuri adoptate care ar putea conduce la posibila reintroducere a controalelor la frontiere.Initiativele adoptate sunt: - o comunicare (``Guvernanta Schengen - consolidarea spatiului fara controale la frontierele interne``); - o propunere de consolidare a mecanismului de evaluare Schengen (revizuirea propunerii prezentate anul trecut, a se vedea IP/10/1493); - o propunere de instituire a unui mecanism pentru reintroducerea coordonata a controalelor la frontierele interne in circumstante exceptionale (de modificare a Codului frontierelor Schengen).Aceste propuneri vor fi analizate de Parlamentul European si de Consiliu, in conformitate cu procedura legislativa ordinara (codecizie).
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1551
CCR: eliminarea atributului Statului de a acorda amnistia sau gratierea colectiva/ individuala pentru �fapte de coruptie� incalca limitele revizuirii Constitutiei. 18 Jul 2019 | 1461
Senatul a publicat un raport cu privire la prevenirea si corectarea dezechilibrelor macroeconomice 27 Jun 2019 | 995
Senatul Romaniei a constatat inregistrarea de progrese cu privire la aplicarea Agendei europene privind migratia 27 Jun 2019 | 1012
Consiliul Concurentei: Romania exporta mai mult in tarile din Vestul Europei decat in Est 22 Jun 2019 | 1067
Presedintele Romaniei a participat la reuniunea Consiliului European (Bruxelles, 20-21 iunie 2019) 22 Jun 2019 | 945
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un membru de familie al unui cetatean al Uniunii care nu are cetatenia unui stat membru, dar care este titular al unui permis de sedere permanenta este scutit de obligatia de a obtine o viza pentru a intra pe teritoriul statelor membre Sursa: EuroAvocatura.ro
Curtea de Justitie respinge actiunea Republicii Cehe impotriva directivei privind consolidarea controlului achizitionarii si detinerii de arme de foc Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 250/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 386 alin. (1) din Codul de procedura penala Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei