Pe baza concluziilor desprinse in urma crizei financiare din 2008, in cadrul summitului G20 de la Pittsburgh din 2009 s-a convenit asupra necesitatii de a asigura o mai mare transparenta si o supraveghere sporita pentru pietele mai putin reglementate - cum ar fi cele ale instrumentelor financiare derivate - si asupra abordarii problemei volatilitatii excesive a preturilor pe pietele instrumentelor financiare derivate pe marfuri . Ca reactie la aceasta stare de fapt, Comisia Europeana a prezentat astazi propuneri de revizuire a Directivei privind pietele instrumentelor financiare (MiFID). Aceste propuneri constau intr-o directiva si un regulament, ele avand ca obiectiv sporirea eficientei, rezilientei si transparentei pietelor financiare si intarirea protectiei investitorilor. Noul cadru va largi, de asemenea, competentele de supraveghere ale autoritatilor de reglementare si va oferi norme clare de operare pentru toate activitatile de tranzactionare. Discutii similare se desfasoara in prezent in Statele Unite si in alte mari centre financiare ale lumii.Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: ``Pietele financiare trebuie sa deserveasca economia reala si nu invers. Pietele au suferit modificari pe parcursul anilor iar legislatia noastra trebuie sa tina pasul cu aceste modificari. Criza a tras un semnal grav de alarma in ceea ce priveste gradul de opacitate si de complexitate la care au ajuns astazi anumite activitati si produse financiare. Aceasta situatie trebuie sa se schimbe. Propunerile de astazi vor contribui la crearea unor piete financiare mai bune, mai sigure si cu o mai mare deschidere.``Aflata in vigoare din noiembrie 2007, Directiva initiala privind pietele instrumentelor financiare (Directiva MiFID) reglementeaza atat furnizarea serviciilor de investitii in instrumente financiare (cum ar fi brokerajul, consilierea, tranzactionarea, gestionarea portofoliului, subscrierea etc.) de catre banci si societati de investitii, cat si functionarea burselor traditionale si a locurilor de tranzactionare alternative (asa-numitele sisteme multilaterale de tranzactionare). Cu toate ca MiFID a generat concurenta intre aceste servicii si a creat mai multe posibilitati de alegere si preturi mai mici pentru investitori, criza financiara a scos la iveala o serie de deficiente .Elementele fundamentale ale propunerii:Structuri de piata mai robuste si mai eficiente: MiFID formulase deja dispozitii privind sistemele multilaterale de tranzactionare si pietele reglementate, insa directiva revizuita va introduce un nou tip de loc de tranzactionare in acest cadru legislativ: sistemele organizate de tranzactionare (Organised Trading Facility - OTF). Acestea sunt platforme organizate, nereglementate in prezent, dar care joaca un rol din ce in ce mai important. De exemplu, contractele pe instrumente financiare derivate standardizate sunt din ce in ce mai frecvent tranzactionate pe aceste platforme. Noua propunere va umple acest gol. Directiva MiFID revizuita va permite in continuare existenta unor modele comerciale diferite, dar va garanta atat obligativitatea functionarii tuturor locurilor de tranzactionare conform acelorasi reguli de transparenta cat si atenuarea conflictelor de interese.Pentru a facilita accesul mai liber al intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri) la pietele de capital, propunerile vor introduce, de asemenea, crearea unei etichete specifice pietelor IMM-urilor. Astfel, platformele care isi propun sa raspunda nevoilor IMM-urilor vor dispune de o eticheta de calitate .Luarea in considerare a inovatiilor tehnologice: Directiva MiFID actualizata va introduce totodata noi masuri de salvgardare pentru activitatile de tranzactionare algoritmice si cele cu frecventa ridicata, care au condus la o crestere considerabila a vitezei de tranzactionare si care prezinta posibile riscuri sistemice. Aceste masuri de salvgardare includ cerinta ca toti traderii algoritmici sa faca obiectul unei reglementari adecvate, prevazand o lichiditate corespunzatoare si norme care sa-i impiedice pe acestia sa sporeasca volatilitatea prin intrari si iesiri repetate de pe piata . In sfarsit, propunerile vor imbunatati conditiile concurentiale in domeniul unor servicii posta€‘tranzactionare esentiale cum ar fi compensarea, care in stadiul lor actual ar putea afecta concurenta intre locurile de tranzactionare.O transparenta sporita: Prin introducerea categoriei OTF-urilor, masurile propuse vor spori transparenta activitatilor de tranzactionare pe pietele de capital, inclusiv pe ``pietele opace`` (dark pools) (volume de tranzactionare sau lichiditati care nu sunt disponibile pe platformele publice). Derogarile vor fi permise doar in conditiile prevazute de lege. Se va introduce de asemenea un nou regim de transparenta a tranzactiilor pentru piete altele decat cele de capital (adica pietele obligatiunilor, ale produselor financiare structurate si ale instrumentelor financiare derivate). In plus, datorita cerintelor noua€‘introduse referitoare la reunirea tuturor datelor de piata intra€‘un singur loc, investitorii vor avea o imagine de ansamblu a tuturor tranzactiilor din UE, fapt ce le va inlesni luarea unei decizii in cunostinta de cauza.Competente de supraveghere consolidate si un cadru mai strict pentru pietele de instrumente financiare derivate pe marfuri: Masurile propuse vor intari rolul si prerogativele organismelor de reglementare. In coordonare cu Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si Piete (AEVMP) si in circumstante bine definite, autoritatile de supraveghere vor putea interzice produse, servicii sau practici specifice, in cazul existentei unor amenintari la adresa protectiei investitorilor, a stabilitatii financiare sau functionarii corespunzatoare a pietelor. Propunerile prevad, de asemenea, consolidarea supravegherii pietelor de instrumente financiare derivate pe marfuri . Directiva introduce o obligatie de raportare a pozitiei pentru fiecare categorie de trader. Aceasta va permite organismelor de reglementare si participantilor de pe piata sa evalueze mai bine rolul speculatiilor pe aceste piete. In plus, Comisia propune abilitarea organismelor de reglementare a pietelor financiare in ceea ce priveste monitorizarea si interventia in orice etapa a activitatii de tranzactionare cu toate instrumentele financiare derivate pe marfuri, inclusiv sub forma limitarii pozitiilor, in cazul in care exista suspiciuni cu privire la caracterul conjectural al pietei. Summit-ul G20 de la Cannes din 3 - 4 noiembrie va aborda, de asemenea, chestiunea instrumentelor financiare derivate pe marfuri .Protectie sporita a investitorilor: Intemeiata pe un set complet de norme deja existente, Directiva MiFID revizuita stabileste cerinte mai stricte pentru administrarea portofoliului, consultanta privind investitiile si oferta de produse financiare complexe, cum ar fi produsele structurate. Pentru a preveni conflicte potentiale de interese, consultantilor independenti si managerilor de portofoliu li se va interzice efectuarea sau primirea de plati din partea tertilor sau orice alt fel de castiguri monetare. In sfarsit, sunt introduse norme privind guvernanta corporativa si responsabilitatea administratorilor pentru toate societatile de investiti.Etapele urmatoare: Propunerile urmeaza sa fie prezentate Parlamentului European si Consiliului (statelor membre) pentru negociere si adoptare. Odata regulamentul adoptat, directiva si normele tehnice necesare pentru implementarea acesteia se vor aplica impreuna cu incepere de la aceeasi data .
Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic 12 Jul 2020 | 1353
[VIDEO MCP Cabinet avocati] Flexicuritate si digitalizare in contextul noilor tendinte din piata muncii din Romania 23 Jun 2020 | 1599
Senatul a adoptat proiectul de lege de anulare a amenzilor date in perioada starii de urgenta 17 Jun 2020 | 1894
Guvernul a eliminat doua conditionalitati din programul IMM Invest 28 May 2020 | 1015
[CUM A FOST] UpDate Work (IV): Reorganizarea activitatii angajatorilor impusa de criza CoVID-19 29 Apr 2020 | 1967
[CUM A FOST] UpDate Work (I): Carantina si forta majora. Impactul asupra relatiilor de munca 13 Apr 2020 | 2209
Dialogurile MCP (IX): Incetarea abuziva a contractului de munca in perioada de proba Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP (V) – Legea Kurzarbeit (a somajului tehnic). Avantaje si lipsuri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
OPINIE privind directiva europeana prin care se consolideaza drepturile lucratorilor detasati Sursa: EuroAvocatura.ro
Pierderea proprietatii. Despagubire integrala proprietar deposedat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 403 din data 12.04.2011
Majorarea pensiei de intretinere Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures - Decizie nr.463/R din data 15.06.2011
Contract de prestari servicii. Invocarea crizei economice ca forta majora Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 1781/c din data 06.12.2011