Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Noi norme pentru sporirea eficientei, rezilientei si transparentei pietelor financiare in Europa

Noi norme pentru sporirea eficientei, rezilientei si transparentei pietelor financiare in Europa

  Publicat: 20 Oct 2011       1262 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In ultimii ani, pietele financiare au inregistrat schimbari enorme. Au aparut noi locuri de tranzactionare si noi produse, iar evolutiile tehnologice (cum ar fi tranzactiile cu frecventa ridicata) au modificat peisajul financiar.

Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Persoana asupra careia s-a emis o cambie pe care este obligata sa o onoreze la scadenta. In situatia in care trasul nu accepta la
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
Imprejurarea sau evenimentul conditie nu s-au realizat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Capacitatea unei intreprinderi de a face fata obligatiilor sale de plata pe termen scurt, prin transformarea unor active circulante in disponibilitati banesti care sa permita efectuarea platilor ce devin exigibile.
Rezultatele finale ale transformarii factorilor de productie, bunurile economice. Acestea se exprima in unitati fizice, unitati conventionale si in unitati valorice.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
In sensul Codului vamal sunt considerate marfuri romanesti:
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.

Pe baza concluziilor desprinse in urma crizei financiare din 2008, in cadrul summitului G20 de la Pittsburgh din 2009 s-a convenit asupra necesitatii de a asigura o mai mare transparenta si o supraveghere sporita pentru pietele mai putin reglementate - cum ar fi cele ale instrumentelor financiare derivate - si asupra abordarii problemei volatilitatii excesive a preturilor pe pietele instrumentelor financiare derivate pe marfuri . Ca reactie la aceasta stare de fapt, Comisia Europeana a prezentat astazi propuneri de revizuire a Directivei privind pietele instrumentelor financiare (MiFID). Aceste propuneri constau intr-o directiva si un regulament, ele avand ca obiectiv sporirea eficientei, rezilientei si transparentei pietelor financiare si intarirea protectiei investitorilor. Noul cadru va largi, de asemenea, competentele de supraveghere ale autoritatilor de reglementare si va oferi norme clare de operare pentru toate activitatile de tranzactionare. Discutii similare se desfasoara in prezent in Statele Unite si in alte mari centre financiare ale lumii.

Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: ``Pietele financiare trebuie sa deserveasca economia reala si nu invers. Pietele au suferit modificari pe parcursul anilor iar legislatia noastra trebuie sa tina pasul cu aceste modificari. Criza a tras un semnal grav de alarma in ceea ce priveste gradul de opacitate si de complexitate la care au ajuns astazi anumite activitati si produse financiare. Aceasta situatie trebuie sa se schimbe. Propunerile de astazi vor contribui la crearea unor piete financiare mai bune, mai sigure si cu o mai mare deschidere.``

Aflata in vigoare din noiembrie 2007, Directiva initiala privind pietele instrumentelor financiare (Directiva MiFID) reglementeaza atat furnizarea serviciilor de investitii in instrumente financiare (cum ar fi brokerajul, consilierea, tranzactionarea, gestionarea portofoliului, subscrierea etc.) de catre banci si societati de investitii, cat si functionarea burselor traditionale si a locurilor de tranzactionare alternative (asa-numitele sisteme multilaterale de tranzactionare). Cu toate ca MiFID a generat concurenta intre aceste servicii si a creat mai multe posibilitati de alegere si preturi mai mici pentru investitori, criza financiara a scos la iveala o serie de deficiente .

Elementele fundamentale ale propunerii:

Structuri de piata mai robuste si mai eficiente: MiFID formulase deja dispozitii privind sistemele multilaterale de tranzactionare si pietele reglementate, insa directiva revizuita va introduce un nou tip de loc de tranzactionare in acest cadru legislativ: sistemele organizate de tranzactionare (Organised Trading Facility - OTF). Acestea sunt platforme organizate, nereglementate in prezent, dar care joaca un rol din ce in ce mai important. De exemplu, contractele pe instrumente financiare derivate standardizate sunt din ce in ce mai frecvent tranzactionate pe aceste platforme. Noua propunere va umple acest gol. Directiva MiFID revizuita va permite in continuare existenta unor modele comerciale diferite, dar va garanta atat obligativitatea functionarii tuturor locurilor de tranzactionare conform acelorasi reguli de transparenta cat si atenuarea conflictelor de interese.

Pentru a facilita accesul mai liber al intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri) la pietele de capital, propunerile vor introduce, de asemenea, crearea unei etichete specifice pietelor IMM-urilor. Astfel, platformele care isi propun sa raspunda nevoilor IMM-urilor vor dispune de o eticheta de calitate .

Luarea in considerare a inovatiilor tehnologice: Directiva MiFID actualizata va introduce totodata noi masuri de salvgardare pentru activitatile de tranzactionare algoritmice si cele cu frecventa ridicata, care au condus la o crestere considerabila a vitezei de tranzactionare si care prezinta posibile riscuri sistemice. Aceste masuri de salvgardare includ cerinta ca toti traderii algoritmici sa faca obiectul unei reglementari adecvate, prevazand o lichiditate corespunzatoare si norme care sa-i impiedice pe acestia sa sporeasca volatilitatea prin intrari si iesiri repetate de pe piata . In sfarsit, propunerile vor imbunatati conditiile concurentiale in domeniul unor servicii posta€‘tranzactionare esentiale cum ar fi compensarea, care in stadiul lor actual ar putea afecta concurenta intre locurile de tranzactionare.

O transparenta sporita: Prin introducerea categoriei OTF-urilor, masurile propuse vor spori transparenta activitatilor de tranzactionare pe pietele de capital, inclusiv pe ``pietele opace`` (dark pools) (volume de tranzactionare sau lichiditati care nu sunt disponibile pe platformele publice). Derogarile vor fi permise doar in conditiile prevazute de lege. Se va introduce de asemenea un nou regim de transparenta a tranzactiilor pentru piete altele decat cele de capital (adica pietele obligatiunilor, ale produselor financiare structurate si ale instrumentelor financiare derivate). In plus, datorita cerintelor noua€‘introduse referitoare la reunirea tuturor datelor de piata intra€‘un singur loc, investitorii vor avea o imagine de ansamblu a tuturor tranzactiilor din UE, fapt ce le va inlesni luarea unei decizii in cunostinta de cauza.

Competente de supraveghere consolidate si un cadru mai strict pentru pietele de instrumente financiare derivate pe marfuri: Masurile propuse vor intari rolul si prerogativele organismelor de reglementare. In coordonare cu Autoritatea Europeana pentru Valori Mobiliare si Piete (AEVMP) si in circumstante bine definite, autoritatile de supraveghere vor putea interzice produse, servicii sau practici specifice, in cazul existentei unor amenintari la adresa protectiei investitorilor, a stabilitatii financiare sau functionarii corespunzatoare a pietelor. Propunerile prevad, de asemenea, consolidarea supravegherii pietelor de instrumente financiare derivate pe marfuri . Directiva introduce o obligatie de raportare a pozitiei pentru fiecare categorie de trader. Aceasta va permite organismelor de reglementare si participantilor de pe piata sa evalueze mai bine rolul speculatiilor pe aceste piete. In plus, Comisia propune abilitarea organismelor de reglementare a pietelor financiare in ceea ce priveste monitorizarea si interventia in orice etapa a activitatii de tranzactionare cu toate instrumentele financiare derivate pe marfuri, inclusiv sub forma limitarii pozitiilor, in cazul in care exista suspiciuni cu privire la caracterul conjectural al pietei. Summit-ul G20 de la Cannes din 3 - 4 noiembrie va aborda, de asemenea, chestiunea instrumentelor financiare derivate pe marfuri .

Protectie sporita a investitorilor: Intemeiata pe un set complet de norme deja existente, Directiva MiFID revizuita stabileste cerinte mai stricte pentru administrarea portofoliului, consultanta privind investitiile si oferta de produse financiare complexe, cum ar fi produsele structurate. Pentru a preveni conflicte potentiale de interese, consultantilor independenti si managerilor de portofoliu li se va interzice efectuarea sau primirea de plati din partea tertilor sau orice alt fel de castiguri monetare. In sfarsit, sunt introduse norme privind guvernanta corporativa si responsabilitatea administratorilor pentru toate societatile de investiti.

Etapele urmatoare: Propunerile urmeaza sa fie prezentate Parlamentului European si Consiliului (statelor membre) pentru negociere si adoptare. Odata regulamentul adoptat, directiva si normele tehnice necesare pentru implementarea acesteia se vor aplica impreuna cu incepere de la aceeasi data .



Citeşte mai multe despre:    Piete financiare    Criza    MiFID

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic
12 Jul 2020 | 993

[VIDEO MCP Cabinet avocati] Flexicuritate si digitalizare in contextul noilor tendinte din piata muncii din Romania
23 Jun 2020 | 1260

Senatul a adoptat proiectul de lege de anulare a amenzilor date in perioada starii de urgenta
17 Jun 2020 | 1535

Guvernul a eliminat doua conditionalitati din programul IMM Invest
28 May 2020 | 704

[CUM A FOST] UpDate Work (IV): Reorganizarea activitatii angajatorilor impusa de criza CoVID-19
29 Apr 2020 | 1570

[CUM A FOST] UpDate Work (I): Carantina si forta majora. Impactul asupra relatiilor de munca
13 Apr 2020 | 1841



Articole Juridice

Dialogurile MCP (IX): Incetarea abuziva a contractului de munca in perioada de proba
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (V) – Legea Kurzarbeit (a somajului tehnic). Avantaje si lipsuri
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

OPINIE privind directiva europeana prin care se consolideaza drepturile lucratorilor detasati
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Pierderea proprietatii. Despagubire integrala proprietar deposedat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 403 din data 12.04.2011

Majorarea pensiei de intretinere
Pronuntaţă de: Tribunalul Maramures - Decizie nr.463/R din data 15.06.2011

Contract de prestari servicii. Invocarea crizei economice ca forta majora
Pronuntaţă de: Tribunalul Brasov - Sentinta civila nr. 1781/c din data 06.12.2011