Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Masuri de fier impotriva obtinerii de profituri din activitati infractionale

Masuri de fier impotriva obtinerii de profituri din activitati infractionale

  Publicat: 13 Mar 2012       1754 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Denumire data monedei unice europene.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
In fiecare an, in Europa, sute de miliarde de euro intra direct in buzunarele gruparilor de criminalitate organizata si ale mafiei.

Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Pierderea increderii in moneda unei tari sau in alte active financiare ale acesteia,
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Trafic de fiinte umane desemneaza recrutarea, transportul, transferul, cazarea sau primirea persoanelor, prin amenintarea cu ori prin utilizarea fortei sau a altor forme de constrangere, prin rapire,
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Denumire data monedei unice europene.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Masura de siguranta, prevazuta in cap. II, t. VI, art. 118, C. pen., partea generala,
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Este persoana fata de care se efecuteaza urmarirea penala, cat timp nu a fost pusa in miscare actiunea penala impotriva sa.
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Potrivit dispozitiilor procesual penale, invinuitul dau inculpatul nu este obligat sa probeze nevinovatia sa,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.

In pofida eforturilor depuse de catre autoritatile de aplicare a legii din Europa, o mare parte a profiturilor ilegale sunt controlate in continuare de infractori. Gruparile infractionale devin astfel mai puternice si priveaza cetatenii europeni de venituri fiscale care ar putea fi investite in domeniile sanatatii sau educatiei.

Comisia a propus norme noi pentru o confiscare mai eficace si mai extinsa a fondurilor si a altor bunuri provenite din savarsirea de infractiuni . Astfel, va fi consolidata capacitatea statelor membre de a confisca bunuri care au fost transferate unor parti terte, va fi facilitata confiscarea bunurilor provenite din savarsirea de infractiuni chiar si atunci cand persoana invinuita se sustrage urmaririi penale si vor fi asigurate mijloacele adecvate autoritatilor competente in vederea dispunerii masurilor de inghetare temporara a bunurilor care risca sa dispara daca nu se iau masurile necesare.

``Trebuie sa ii lovim pe infractori acolo unde ii doare mai tare, sa le luam banii si sa redirectionam profiturile acestora in economia licita, in special in aceasta perioada de criza . Autoritatile de aplicare a legii si autoritatile judiciare trebuie sa dispuna de instrumente mai bune pentru depistarea acestor bani . De asemenea, au nevoie de mijloace mai numeroase care sa le permita recuperarea unei proportii mai mari a bunurilor provenite din savarsirea de infractiuni``, a declarat Cecilia MalmstrA¶m, comisar pentru afaceri interne.

In prezent, sumele recuperate din activitatile de criminalitate organizata sunt modeste in raport cu veniturile enorme generate de activitatile ilegale, precum traficul de droguri, contrafacerea, traficul de fiinte umane si de arme de calibru mic.

Conform estimarilor ONU, in 2009, suma totala a produselor provenite din savarsirea de infractiuni ar fi fost de aproximativ 2,1 bilioane de dolari, echivalentul a 3,6% din PIB-ul global in anul respectiv. Majoritatea acestor fonduri ilicite sunt spalate si reinvestite in economia licita, sub 1% din bunurile provenite din savarsirea de infractiuni fiind inghetate si confiscate in prezent.

Profiturile obtinute din desfasurarea de activitati de criminalitate organizata in UE sunt considerabile. De exemplu, se estimeaza ca vanzarea de droguri ilicite genereaza in UE aproximativ 100 de miliarde de euro anual.

In Italia, bunurile provenite din savarsirea de infractiuni sunt estimate la 150 de miliarde de euro anual. In 2009, autoritatile italiene au inghetat temporar active provenite din savarsirea de infractiuni in valoare de aproximativ 800 de milioane de euro.

In Regatul Unit, in 2006, veniturile provenite din savarsirea de infractiuni au fost estimate la 15 miliarde GBP. In acelasi an, statul a recuperat 125 milioane GBP.

In 2009, in Germania, au fost confiscate 113 milioane EUR din veniturile generate de criminalitatea organizata. Aceste sume pot parea impresionante, insa reprezinta putin in raport cu profitul realizat de infractori, estimat in aceste cazuri la aproximativ 903 milioane EUR.

Inlesnirea confiscarii - o metoda de protejare a economiei

Veniturile gruparilor de criminalitate organizata sunt din ce in ce mai mult investite in afara tarii lor de origine, adesea in mai multe state membre, sau sunt transferate catre terti (adeseori rude sau intermediari) in scopul de a evita confiscarea . Investitiile in case, autovehicule, restaurante, mici intreprinderi si actiuni sunt doar cateva exemple care arata cum pot fi reinvestite profiturile ilicite in active sau activitati licite.

Facilitarea confiscarii activelor va impiedica desfasurarea de activitati infractionale si va descuraja criminalitatea prin transmiterea mesajului ca activitatile infractionale nu aduc venituri. De asemenea, va proteja economia impotriva infiltrarii gruparilor infractionale si impotriva coruptiei. Recuperarea mai multor active in favoarea statului va avea un impact semnificativ asupra victimelor criminalitatii, contribuabililor si asupra societatii, in ansamblu. Odata confiscate, bunurile provenite din savarsirea de infractiuni pot fi redirectionate in scopuri sociale sau pot constitui fonduri care sa fie reinvestite in activitati de aplicare a legii sau in cadrul initiativelor de prevenire a criminalitatii.

Propunerea va simplifica normele existente si va completa lacunele majore care sunt speculate de gruparile de criminalitate organizata. Aceasta va permite:



  • stabilirea unor norme mai clare si mai eficiente in vederea confiscarii bunurilor care nu au o legatura directa cu o anumita infractiune, dar care rezulta in mod evident din activitati infractionale similare in care a fost implicata persoana condamnata (confiscare extinsa);

  • consolidarea normelor privind confiscarea activelor care sunt transferate de la persoana invinuita catre o parte terta care ar fi trebuit sa aiba cunostinta despre faptul ca acestea provin din desfasurarea de activitati infractionale (confiscarea aplicata tertilor);

  • confiscarea activelor in cazurile in care condamnarea penala nu este posibila intrucat invinuitul a decedat, sufera de o boala cronica sau se sustrage urmaririi penale (confiscarea limitata care nu se bazeaza pe o hotarare de condamnare);

  • garantarea faptului ca procurorii pot dispune inghetarea temporara a activelor care risca sa dispara in cazul in care nu se adopta nicio masura, sub rezerva confirmarii deciziei de catre o instanta (inghetare provizorie);

  • asigurarea de catre statele membre a unei gestionari a activelor inghetate astfel incat sa nu-si piarda valoarea economica inainte de confiscarea finala (gestionarea activelor);

  • asigurarea unui echilibru intre masurile adoptate in vederea inghetarii si protejarea drepturilor fundamentale prin adoptarea de masuri ferme menite sa garanteze respectarea prezumtiei de nevinovatie si a dreptului de proprietate al persoanelor.



La 22 noiembrie 2010, Comisia a adoptat o comunicare - Strategia de securitate interna a UE in actiune (IP/10/1535 si MEMO/10/598). Confiscarea a fost considerata o prioritate strategica in UE si o modalitate de combatere a criminalitatii organizate.

Propunerea de astazi privind confiscarea se inscrie in cadrul unor masuri care urmaresc protejarea economiei licite de infiltrarea gruparilor de criminalitate organizata legate de Strategia UE 2020 si de Agenda privind cresterea economica. Acestea cuprind Pachetul UE de combatere a coruptiei (IP/11/678 si MEMO/11/376) si Strategia antifrauda a Comisiei.



Citeşte mai multe despre:    Criminalitate    Grupare organizata    Antifrauda

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Procurori eliberati din functie la data de 19 februarie 2020
20 Feb 2020 | 768

Decrete de eliberare din functia de procuror, semnate in data de 31 ianuarie 2020
31 Jan 2020 | 770

CSM a publicat detaliile privind organizarea concursului de admitere la INM in perioada septembrie 2019 – februarie 2020
17 Sep 2019 | 1105

Cazuistica Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism in materia infractiunilor de trafic de persoane, trafic de minori, pornografie infantila
18 Aug 2019 | 237

Ce vizeaza modificarile aduse legilor justitiei de O.U.G. 92/2018?
25 Oct 2018 | 921

RIL. Legile-cadru ale salarizarii nu instituie o procedura prealabila sesizarii instantelor din cadrul jurisdictiei muncii cu actiuni avand ca obiect obligarea angajatorilor la plata, in temeiul legii, a unor drepturi salariale
28 Sep 2018 | 1703



Articole Juridice

Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Restrangerea dreptului la viata privata, intima si de familie prin metodele speciale de supraveghere tehnica. Proportionalitatea actiunilor
Sursa: Liliana Gologan

Deciziile de stabilire a drepturilor salariale nu reprezinta acte administrative in sensul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ
Sursa:

Aplicabilitatea dispozitiilor Legii nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

Excluderea perioadei de disponibilitate din timpul lucrat. Conditiile restituirii platii nedatorate unor drepturi salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 153 din data de 17.06.2020

Perioada serviciului de permanenta al procurorilor fara prestarea activitatii nu constituie timp de lucru
Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea - Sentinta Civila nr. 867 din 24.09.2020.

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 3/2019 privind solutionarea sesizarilor formulate prin care se solicita pronuntarea unei hotarari prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie