Augustin Zegrean - presedinteAspazia Cojocaru - judecatorAcsinte Gaspar - judecatorPetre Lazaroiu - judecatorMircea Stefan Minea - judecatorIulia Antoanella Motoc - judecatorIon Predescu - judecatorPuskA�s Valentin Zoltan - judecatorTudorel Toader - judecatorIoana Marilena Chiorean - magistrat-asistentPe rol se afla cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei, formulata, in conformitate cu prevederile art. 44 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, de presedintele Senatului, domnul George-Crin Laurentiu Antonescu, care a condus lucrarile sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 6 iulie 2012, in care a fost adoptata hotararea de suspendare din functia de Presedinte al Romaniei a domnului Traian Basescu .La dosar a fost depusa de Sorin Gratianu o ``actiune in constatare`` pentru ca, prin hotararea ce o va pronunta, Curtea ``sa oblige cele doua Camere ale Parlamentului sa reia procedura votului viciat grav in sedinta din 6 iulie 2012, cand s-a decis o noua suspendare nelegala a Presedintelui Romaniei``.Cu privire la aceasta cerere, Curtea retine ca in cadrul procedurii de constatare a imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei potrivit art. 146 lit. g) din Constitutie nu se pot formula cereri sau contestatii.Asadar, Curtea constata ca cererea depusa la dosar este inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:Cu Adresa nr. 33HP din 6 iulie 2012, inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 4.699 la 6 iulie 2012, presedintele Senatului, domnul George-Crin Laurentiu Antonescu, care a condus lucrarile sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 6 iulie 2012, a comunicat Curtii Constitutionale faptul ca in acea sedinta s-a hotarat suspendarea din functia de Presedinte al Romaniei a domnului Traian Basescu, in care sens Parlamentul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 33/2012 privind suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei. Suspendarea s-a hotarat in temeiul dispozitiilor art. 95 din Constitutie si ale art. 66 si 67 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.Avand in vedere hotararea Parlamentului, presedintele Senatului solicita Curtii Constitutionale sa constate existenta imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei.La cerere au fost anexate urmatoarele documente: Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 33/2012 privind suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei; procesulverbal intocmit de birourile permanente ale celor doua Camere prin care s-a constatat rezultatul votului; scrisoarea prin care Presedintele Romaniei a fost invitat sa participe la sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 6 iulie 2012.La solicitarea Curtii Constitutionale au fost transmise, prin Adresa nr. 1/1.070/VZ din 9 iulie 2012: stenograma sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 6 iulie 2012; scrisoarea prin care Presedintele Romaniei a fost invitat sa participe la sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului din data de 5 iulie 2012.CURTEA,avand in vedere prevederile art. 146 lit. g) din Constitutie, precum si ale art. 44 si 45 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, este competenta sa constate existenta imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei.Propunerea de suspendare a domnului Traian Basescu din functia de Presedinte al Romaniei, formulata, in temeiul art. 95 din Constitutia Romaniei, de 154 de deputati si senatori, a fost prezentata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului la data de 5 iulie 2012. Astfel, cum rezulta din stenograma acestei sedinte, presedintele care a condus sedinta a consultat deputatii si senatorii in legatura cu necesitatea constituirii unei comisii de ancheta, in temeiul art. 67 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului. Supunandu-se la vot, aceasta propunere de constituire a unei comisii comune de ancheta a fost respinsa cu 216 voturi impotriva si 19 abtineri.Prin Adresa nr. 1/1.023/VZ din 5 iulie 2012, cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei au inaintat Curtii Constitutionale propunerea de suspendare din functia de Presedinte al Romaniei a domnului Traian Basescu, in vederea emiterii avizului consultativ.Adresa a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 4.617 din 5 iulie 2012, formand obiectul Dosarului nr. 1.200H/2012. Cele doua Camere ale Parlamentului au solicitat Curtii Constitutionale, in temeiul dispozitiilor art. 146 lit. h) din Constitutie si ale art. 42 si 43 din Legea nr. 47/1992, sa dea aviz consultativ cu privire la propunerea de suspendare a domnului Traian Basescu din functia de Presedinte al Romaniei.Luand in dezbatere propunerea de suspendare a domnului Traian Basescu din functia de Presedinte al Romaniei, Curtea Constitutionala a dat Avizul consultativ nr. 1 din 6 iulie 2012.In conformitate cu dispozitiile art. 43 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Avizul consultativ nr. 1 din 6 iulie 2012 a fost comunicat Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, cu Adresa nr. 4.690 din 6 iulie 2012, iar, potrivit stenogramei sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din 6 iulie 2012 si Adresei nr. 1/1.070/VZ din 9 iulie 2012, a fost difuzat, de indata, membrilor birourilor permanente, liderilor grupurilor parlamentare si celorlalti parlamentari. Totodata, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 456 din 6 iulie 2012.In temeiul dispozitiilor art. 95 din Constitutie si ale art. 66 si 67 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu, iitiata de 154 de deputati si senatori a fost prezentata in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului din 5 iulie 2012.Presedintelui Romaniei i s-a adus la cunostinta de catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului depunerea propunerii de suspendare din functie prin scrisoarea transmisa la data de 4 iulie 2012, prin care a fost instiintat asupra datei sedintei comune a celor doua Camere din 5 iulie 2012, ora 10,00 pe a carei ordine de zi a fost inscrisa cererea de suspendare.Propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu, a fost dezbatuta in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului din data de 6 iulie 2012. Prin Adresa nr. 1/1.035/VZ din 6 iulie 2012, in conformitate cu prevederile art. 95 din Constitutia Romaniei, domnul Traian Basescu a fost invitat sa participe la dezbatere. Dand curs acestor doua invitatii, Presedintele Romaniei a participat la sedintele celor doua Camere ale Parlamentului din 5 si 6 iulie 2012, dand explicatiile necesare cu privire la faptele ce i se imputa.Prin Hotararea nr. 33/2012 privind suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna din 6 iulie 2012, s-a hotarat:``Art. 1. - Domnul Traian Basescu se suspenda din functia de Presedinte al Romaniei.Art. 2. - Hotararea se comunica Curtii Constitutionale pentru a constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei.``Proiectul de hotarare privind suspendarea domnului Traian Basescu din functia de Presedinte al Romaniei a fost supus votului secret, exprimat prin bile.Din procesul-verbal referitor la rezultatul votului asupra proiectului de hotarare privind suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei, incheiat la data de 6 iulie 2012, rezulta urmatoarele:- numarul total al deputatilor si senatorilor: 432- numarul deputatilor si senatorilor prezenti: 374- numarul total de voturi exprimate: 372- numarul de voturi anulate: 2- numarul total de voturi valabil exprimate: 370, din care:- voturi pentru adoptarea proiectului de hotarare: 256- voturi contra proiectului de hotarare: 114In conformitate cu prevederile art. 95 alin. (1) din Constitutia Romaniei, propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei se adopta cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, ceea ce inseamna minimum 217 voturi.Ca urmare a faptului ca, din totalul de 432 de deputati si senatori, si-au exprimat votul valabil 370, din care 256 au votat pentru, iar contra 114, ceea ce reprezinta majoritatea voturilor deputatilor si senatorilor ceruta de Constitutie, Proiectul de hotarare privind suspendarea din functie a domnului Traian Basescu, presedintele Romaniei, a fost adoptat.Procesul-verbal din 6 iulie 2012 este semnat de membrii birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului.Avand in vedere dispozitiile art. 146 lit. h) si g) si ale art. 98 alin. (1) din Constitutie, precum si ale art. 11 alin. (1) lit. B.b), art. 44 si 45 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALAIn numele legiiHOTARASTE:
1. Constata ca procedura privind suspendarea din functia de Presedinte al Romaniei a domnului Traian Basescu a fostrespectata.2. Constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei.3. Constata ca, in conformitate cu dispozitiile art. 98 alin. (1) din Constitutie, interimatul functiei de Presedinte al Romaniei se asigura de presedintele Senatului, domnul George-Crin Laurentiu Antonescu .Hotararea este definitiva si general obligatorie.Prezenta hotarare se comunica Parlamentului si Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.Dezbaterea a avut loc la data de 9 iulie 2012 si la ea au participat: Augustin Zegrean, presedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lazaroiu, Mircea Stefan Minea, Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, PuskA�s Valentin ZoltA�n, Tudorel Toader, judecatori.
Presedintele Curtii Constitutionale,Augustin ZegreanMagistrat-asistent,Ioana Marilena Chiorean
CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective 30 Jun 2021 | 1085
CCR: Convertirea dreptului de folosinta in drept de proprietate in cazul cetatenilor straini si apatrizilor 17 Jun 2020 | 2071
[CUM A FOST] UpDate Work (IV): Reorganizarea activitatii angajatorilor impusa de criza CoVID-19 29 Apr 2020 | 2050
Un alt Cod administrativ al Romaniei a fost propus in Senat pentru dezbatere 02 Nov 2019 | 1496
CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala 19 Oct 2019 | 1049
CCR: dispozitiile art. 62 alin. (1) si (3) din Legea notarilor publici (in forma anterioara) sunt neconstitutionale 09 Oct 2019 | 1318
Nelegalitatea proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor aplicate conform O.U.G. nr. 129/2021 Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP � Oportunitatea reorganizarii angajatorului vs. Legalitarea concedierii salariatilor Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Instanta in fata careia se invoca exceptia de neconstitutionalitate nu are atributii de jurisdictie constitutionala Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 132/2019
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia Curtii Constitutionale nr. 800/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 274 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei