Premii permise de sistemul concurential roman
- premiile tip „gadget” introduse in cutiile cu detergent, imaginile colorate sau hologramele introduse in ambalajul unor dulciuri, micile jucarii din ouale de ciocolata etc.;
- premiile constand in obiecte a caror utilitate este legata de aceea a bunului vandut (transport gratuit, adeziv gratuit etc.);
Sunt, de asemenea permise premiile „platite", care se utilizeaza in doua variante:
a) „ cross-couponing" constand in oferirea cumpararii avantajoase a unui produs pentru cumparatorul altui produs. De exemplu, celui care cumpara o cutie cu detergent i se ofera totodata cumpararea, la un pret avantajos, a unui litru de ulei;
b) ,,cheque-ristourne” care consta in oferirea pentru cumparatorul unui produs a unei reduceri de pret pentru o alta cumparare ulterioara a aceluiasi produs.
Desigur ca in niciuna dintre aceste situatii vanzarea unuia dintre produse nu trebuie sa fie conditionata de cumpararea altui produs (interdictie prevazuta de art. 1 lit. c din Legea nr. 11/1990).
Nu cad sub incidenta sanctiunii prevazuta de art. 4 lit. e nici avantajele oferite consumatorilor prin intermediul sistemelor cumulative care se bazeaza pe fidelizarea clientelei: dupa un anumit numar de cumparaturi sau dupa atingerea cumulata a unei valori a cumparaturilor efectuate, cumparatorului i se ramburseaza un anumit procent din aceasta valoare predandu-i-se marfuri sau oferindu-i-se servicii neplatite.
Iata cateva exemple:
1) Sistemul COOP Strasbourg. Cumparatorului i se elibereaza un carnet cu paginile divizate in spatii rectangulare intr-un numar determinat. La fiecare cumparare, se predau la casierie consumatorului un numar de timbre valorice corespunzand unui anumit procent din pretul platit. Dupa ce toate spatiile au fost acoperite cu timbre, magazinul retine carnetul si consumatorul beneficiaza de produse neplatite corespunzator valorii globale a timbrelor. Inconvenientul acestui sistem consta in cheltuiala pentru timbre.
2) Sistemul utilizat de restaurantul "Cercle Suisse de Besancon". Consumatorului i se elibereaza un „carnet de fidelitate”, utilizabil timp de un an de la data primirii, avand forma si dimensiunile unei carti de vizita. Pe verso sunt 10 spatii rectangulare in care, la fiecare consumatie, se scrie de catre personalul restaurantului data si suma platita. Dupa ce s-au completat toate spatiile, se acorda consumatorului o reducere de pret egala cu 5% din totalul sumelor platite. Inconvenientul acestui sistem consta in aceea ca se bazeaza pe onestitatea personalului restaurantului, care poate favoriza anumiti consumatori.
3) Sistemul ,,Flamingo Hilton Hotel Casino, Reno, Nevada". Consumatorul primeste un cupon tiparit, pe care il poate utiliza, dupa ce a introdus in masina de joc cea de a 100-a piesa de 25 de centi, pentru a intra fara plata la spectacolul ,,American Superstars Show". Acelasi cupon ii ofera, ca alternativa, dupa ce a introdus cea de a 100-a fisa de un dolar in masina de joc, alegerea intre intrarea libera pentru doua persoane la spectacolul mentionat mai sus sau consumatia gratuita si nelimitata pentru doua persoane la bufetul casinoului. Inconvenientul sistemului: ofertantul isi rezerva facultatea de a anula aceasta actiune promotionala fara preaviz, in orice moment.
4) Sistemul „Clientul nostru fidel”. Consumatorului i se elibereaza un carnet, dupa ce a efectuat prima cumparare in acel magazin. Casierul capseaza originalul bonului pe prima (si ulterior pe proxima libera) intre cele 10 pozitii din carnet . Dupa ce toate pozitiile au fost completate, carnetul se prezinta casierului care controleaza, pe propria raspundere, fiecare bon si calculeaza premiul, scriind cifra pe coperta, in spatiul rezervat, dupa care semneaza si aplica parafa. Casierul retine carnetul pentru decontare. Clientul primeste marfa neplatita pana la concurenta unui procent (3-5%) din valoarea totala a cumparaturilor facute in acel magazin si atestate prin bonurile capsate pe acel carnet . Avantaje: nu se cheltuieste pentru timbre; nu se bazeaza pe onestitatea personalului.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
