din anul 2007, atuul tau de DREPT!
771 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Statele membre UE pot refuza, pe baza dreptului national, acordarea vizei umanitare persoanelor care doresc sa intre pe teritoriul lor

Statele membre UE pot refuza, pe baza dreptului national, acordarea vizei umanitare persoanelor care doresc sa intre pe teritoriul lor

  Publicat: 12 Mar 2017       3282 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Statele membre nu sunt obligate, in temeiul dreptului Uniunii, sa acorde o viza umanitara persoanelor care doresc sa intre pe teritoriul lor cu intentia de a solicita azil, dar raman libere sa faca acest lucru pe baza dreptului national

1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acordarea de catre un stat a dreptului de intrare si de sedere pe teritoriul sau a unei persoane straine, persecutate in tara sa pentru convingerile politice
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
Consiliul Uniunii Europene (Consiliul de Ministri sau Consiliul) este principalul organism decizional al UE. Asemenea Parlamentului European, el a fost creat prin tratatele fondatoare in cursul anilor '50 si este alcatuit din ministrii din statele membre, fiind astfel institutia Uniunii Europene in care guvernele statelor membre sunt reprezentate.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Timp calendaristic de-a lungul caruia obiectele muncii parcurg, intr-o veriga structurala, toate etapele procesului de productie, incepand cu momentul intrarii in veriga respectiva si pana in momentul iesirii acestuia in forma finita.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Persoana apartinand unui stat/teritoriu guvernat de un alt stat.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Document adoptat de catre Consiliul European la 9 decembrie 1989, prin care sunt fixate o serie de exigente minimale in planul dimensiunii sociale a Pietei Interne comunitare, pentru a corecta faptul ca aceasta era axata in principal pe dimensiunea economica a dezvoltarii.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Persoana apartinand unui stat/teritoriu guvernat de un alt stat.

Dreptul Uniunii stabileste numai procedurile si conditiile de eliberare a vizelor pentru tranzitul sau sederea preconizata pe teritoriul statelor membre cu o durata maxima de 90 de zile


La 12 octombrie 2016, un cuplu sirian si cei trei copii ai lor de varsta mica, din Alep (Siria), au introdus cereri de vize umanitare la Ambasada Belgiei din Beirut (Liban), dupa care au revenit in Siria, in ziua urmatoare. Cererile urmareau obtinerea unor vize cu valabilitate teritoriala limitata, pe baza Codului de vize al UE1, pentru a le permite sa paraseasca orasul asediat Alep cu scopul de a introduce o cerere de azil in Belgia. Unul dintre ei declara, printre altele, ca a fost rapit de un grup armat si ca a fost batut si torturat inainte de a fi, in cele din urma, eliberat dupa plata unei rascumparari. Acestia insista in special asupra inrautatirii situatiei de securitate in Siria in general si in Alep in special, precum si asupra faptului ca, fiind de confesiune crestina ortodoxa, risca sa fie persecutati pentru credintele lor religioase.


La 18 octombrie 2016, Office des A�trangers (Oficiul pentru Straini, Belgia) a respins aceste cereri. Acesta apreciaza ca, prin solicitarea unei vize cu valabilitate teritoriala limitata pentru a introduce o cerere de azil in Belgia, familia siriana in cauza avea in mod evident intentia de a ramane mai mult de 90 de zile in Belgia. In plus, Oficiul subliniaza ca autorizarea eliberarii unei vize de intrare acestei familii pentru ca ea sa poata introduce o cerere de azil in Belgia ar echivala cu a-i permite sa introduca o cerere de azil la o misiune diplomatica.


Familia siriana contesta decizia de refuz in fata Conseil du contentieux des A�trangers (Consiliul Contenciosului privind Strainii, Belgia). Aceasta sustine ca Carta drepturilor fundamentale a UE si Conventia europeana a drepturilor omului (CEDO) prevad obligatia pozitiva a statelor membre de a garanta dreptul la azil . Acordarea protectiei internationale ar reprezenta singurul mijloc de a evita riscul unei incalcari a interzicerii torturii si a pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante2.


In aceste conditii, Consiliul Contenciosului privind Strainii a decis, de urgenta, sa adreseze intrebari Curtii de Justitie. Acesta arata, printre altele, ca Codul de vize prevede, printre altele, ca o viza se elibereaza atunci cand un stat membru considera ca este necesar pentru a-si indeplini anumite obligatii internationale si se intreaba cat de mare este marja de apreciere lasata statelor membre in acest context.


In hotararea sa, Curtea arata mai intai ca Codul de vize a fost adoptat pe baza unei dispozitii a Tratatului CE3, in temeiul careia Consiliul Uniunii Europene adopta masuri privind vizele de sedere, acordate pentru o durata de maximum trei luni. In consecinta, Codul de vize stabileste procedurile si conditiile de eliberare a vizelor de tranzit sau de sedere pe teritoriul statelor membre pentru o perioada care sa nu depaseasca 90 de zile in cursul oricarei perioade de 180 de zile . Or, familia siriana a depus cereri de vize din motive de ordin umanitar cu intentia de a cere azil in Belgia si, prin urmare, un permis de sedere care nu se limiteaza la 90 de zile .


Rezulta ca, chiar daca, formal, aceste cereri au fost introduse in temeiul Codului de vize, ele nu intra in domeniul sau de aplicare.


Curtea precizeaza in plus ca pana in prezent niciun act nu a fost adoptat de legiuitorul Uniunii cu privire la eliberarea, de catre statele membre, a unor vize sau a unor permise de sedere de lunga durata unor resortisanti ai unor tari terte din motive de ordin umanitar. Prin urmare, cererile familiei siriene sunt guvernate exclusiv de dreptul national.


In consecinta, intrucat situatia in discutie nu este guvernata de dreptul Uniunii, dispozitiile Cartei nu sunt aplicabile.


Curtea mai precizeaza ca situatia familiei siriene nu este caracterizata de existenta unor indoieli cu privire la intentia sa de a parasi teritoriul statelor membre inainte de expirarea vizei, ci de o cerere care are un obiect diferit de cel al unei vize de scurta durata .


Potrivit Curtii, a permite unor resortisanti ai unor tari terte sa introduca cereri de viza pentru a obtine beneficiul unei protectii internationale in statul membru pe care il aleg ar aduce atingere economiei generale a sistemului instituit de Uniune pentru determinarea statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protectie internationala4.


Curtea concluzioneaza ca o cerere de viza cu valabilitate teritoriala limitata depusa de un resortisant al unei tari terte din motive de ordin umanitar, in temeiul Codului de vize, la reprezentanta statului membru de destinatie situata pe teritoriul unei tari terte, cu intentia de a introduce, la sosirea sa in acest stat membru, o cerere de protectie internationala si de a ramane, in consecinta, in statul membru mentionat mai mult de 90 de zile in cursul unei perioade de 180 de zile, nu intra in sfera de aplicare a codului, ci, in stadiul actual al dreptului Uniunii, numai in cea a dreptului national.


Hotararea in cauza C-638/16 PPU X si X/Etat belge


1 Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize) (JO 2009, L 243, p. 1), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 610/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 (JO 2013, L 182, p. 1).


2 Articolul 3 CEDO si articolul 4 din Carta .


3 Articolului 62 punctul 2 litera (a) si litera (b) punctul (ii) din Tratatul CE (devenit articolul 77 TFUE).


4 Regulamentul (UE) nr. 604/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor si mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protectie internationala prezentate intr-unul dintre statele membre de catre un resortisant al unei tari terte sau de catre un apatrid (JO 2013, L 180, p. 31).





Citeşte mai multe despre:    Viza umanitara    Viza de sedere

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

A fost modificat regimul strainilor in Romania
Sursa:

Viza de scurta/lunga sedere a strainilor in Romania
Sursa: Euroavocatura.ro