Acte necesare si procedura in cazul schimbarii domiciliului
Cetatenii romani cu domiciliul in Romania au dreptul sa-si stabileasca sau sa-si schimbe domiciliul ori resedinta in orice localitate din tara, in conditiile legii.
Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre parinti la care el locuieste statornic.
Stabilirea domiciliului sau, dupa caz, inscrierea mentiunii de stabilire a resedintei in cartea de identitate se face la cererea persoanei fizice interesate, care declara pe propria raspundere adresa la care are locuinta asigurata.
Declaratia se da in scris si se semneaza in fata unei persoane autorizate din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
ACTE NECESARE
Persoana care isi schimba domiciliul este obligata ca, in termen de 15 zile de la data mutarii la noua adresa, sa se prezinte la serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor pentru eliberarea unei noi carti de identitate cu urmatoarele acte:
- actul de identitate (carte de identitate sau buletin de identitate in original si copie);
- certificatul de nastere (original si copie);
- certificatul de casatorie (original si copie);
- actul de spatiu (original si copie);
- taxa ce reprezinta contravaloarea cartii de identitate, si care include si valoarea fotografiei preluata cu ajutorul calculatorului;
- livret militar (daca exista in original si copie). In cazul persoanei care indeplineste conditiile satisfacerii stagiului militar insa, din diferite motive nu a fost incorporata (spre exemplu - persoana in cauza este student sau din motive de sanatate a amanat data incorporarii), se va adauga la actele necesare si o adeverinta de luare in evidenta de catre Centrul Militar Judetean sau, dupa caz, Centrul militar al sectorului unde persoana in cauza isi are domiciliul. Aceeasi procedura se aplica si persoanei care a fost clasata (cu revenire) in timpul satisfacerii stagiului militar;
- certificatul de nastere pentru copilul sub 14 ani, pentru ceilalti acte de identitate (original si copie);
- timbru fiscal.
Persoana care locuieste temporar mai mult de 45 de zile la alta adresa decat cea de domiciliu este obligata sa se prezinte la serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor pentru inscrierea, in cartea de identitate si in documentele de evidenta, a mentiunii de stabilire a resedintei.
Se excepteaza de la aceasta obligatie:
- persoana care locuieste o perioada mai mare decat cea de 45 zile, dar nu mai mult de 60 de zile, in interesul serviciului, la odihna sau tratament;
- elevul si studentul aflati in vacanta;
- persoana internata pentru ingrijirea sanatatii;
- cadrul militar activ care locuieste in interesul serviciului in alta localitate decat cea de domiciliu, indiferent de durata .
Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru perioada solicitata, dar nu mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat persoana locuieste la resedinta stabilita. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita inscrierea unei noi mentiuni de stabilire a resedintei.
In cazul in care se schimba denumirea localitatilor si a strazilor, cheltuielile pentru schimbarea cartii de identitate vor fi suportate de institutiile publice care au propus schimbarea denumirilor.

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
