Decizia-cadru1 privind mandatul european de arestare urmareste sa simplifice si sa accelereze procedurile de predare intre statele membre, inlaturand complexitatea si riscurile de intarziere inerente procedurilor politice si administrative de extradare prin instituirea unui sistem de libera circulatie a deciziilor judiciare intemeiat pe principiul recunoasterii reciproce. Mecanismul mandatului european de arestare se bazeaza pe un grad ridicat de incredere intre statele membre. Punerea in aplicare a acestuia nu poate fi suspendata decat in caz de incalcare grava si persistenta de catre unul dintre statele membre a principiilor enuntate de Carta drepturilor fundamentale. Pe de alta parte, autoritatea judiciara a statului membru de executare a mandatului de arestare refuza executarea acestuia atunci cand din informatiile aflate la dispozitia sa rezulta ca persoana cautata a fost judecata definitiv intr-un stat membru pentru aceleasi fapte . In plus, in cazul in care autoritatea judiciara de executare considera ca informatiile comunicate de statul membru emitent sunt insuficiente pentru a-i permite sa decida predarea, aceasta solicita informatii suplimentare autoritatii care a emis mandatul.Domnul Gaetano Mantello a fost condamnat in 2005 de Tribunale di Catania (Tribunalul din Catania, Italia) pentru posesie ilegala de cocaina destinata revanzarii. Ulterior, acesta a executat efectiv 10 luni si 20 de zile de detentie .In 2008, acelasi tribunal a emis un mandat european de arestare impotriva sa pentru fapta de a fi participat a�� intre 2004 si 2005 a�� la un trafic de stupefiante in grup organizat in mai multe orase italiene, precum si in Germania.La sfarsitul anului 2008, luand cunostinta de mandatul de arestare prin intermediul Sistemului de Informatii Schengen (SIS), autoritatile germane au dispus arestarea domnului Mantello. Tribunale di Catania a�� in calitatea sa de autoritate judiciara emitenta a mandatului a�� a informat Oberlandesgericht (curte de apel regionala) din Stuttgart ca hotararea pronuntata in 2005 nu se opunea executarii mandatului.Oberlandesgericht s-a adresat totusi Curtii de Justitie, solicitand sa se stabileasca daca se poate opune executarii acestui mandat de arestare in temeiul principiului ne bis in idem, in masura in care, in opinia sa, la momentul anchetei care a condus la condamnarea domnului Mantello pentru detinere de cocaina, organele de ancheta italiene dispuneau de probe suficiente pentru a incepe urmarirea pentru trafic de stupefiante in banda organizata. In interesul anchetei, acestea din urma nu ar fi comunicat informatiile si probele care se aflau in posesia lor judecatorului de instructie si nici nu ar fi solicitat la acea data urmarirea penala pentru aceste fapte .Sesizata in primul rand cu privire la interpretarea notiunii a��aceleasi faptea��, Curtea constata ca interpretarea retinuta in jurisprudenta referitoare la Conventia de punere in aplicare a Acordului Schengen2 este valabila si in contextul deciziei-cadru. Cu toate acestea, Curtea considera ca, in realitate, incertitudinile instantei de trimitere privesc mai degraba notiunea de a��hotarare definitivaa��. Astfel, prezenta cauza ridica problema daca imprejurarea ca organele de ancheta dispuneau, in momentul pronuntarii hotararii asupra posesiei de stupefiante (in 2005), de elemente de proba referitoare la participarea inculpatului la organizatia criminala, insa nu le-au supus aprecierii Tribunale di Catania pentru a nu afecta buna desfasurare a anchetei, ar permite sa se considere ca exista deja o decizie care poate fi asimilata unei hotarari definitive pentru faptele expuse in acest mandat de arestare .Curtea arata ca o persoana cautata este considerata ca a fost judecata definitiv pentru aceleasi fapte in cazul in care, in urma unei proceduri penale, actiunea publica s-a stins in mod definitiv sau persoana este achitata definitiv. Acest caracter a��definitiva�� al unei hotarari depinde de dreptul statului membru in care a fost pronuntata hotararea respectiva. In consecinta, o decizie care, potrivit dreptului statului membru care a initiat urmarirea penala, nu stinge definitiv actiunea publica la nivel national pentru anumite fapte nu constituie, in principiu, un impediment procedural in calea inceperii sau a continuarii urmaririi penale, pentru aceleasi fapte, in unul dintre statele membre ale Uniunii.In cazul in care, ca raspuns la o solicitare de informatii formulata de autoritatea judiciara de executare, autoritatea care a emis mandatul de arestare a constatat in mod expres, in temeiul dreptului sau national, ca hotararea precedenta pronuntata in ordinea sa juridica nu este o hotarare definitiva care sa se refere la faptele vizate in mandatul sau, autoritatea judiciara de executare nu poate, in principiu, sa refuze executarea mandatului european de arestare.
MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
1 Decizia-cadru 2002/584/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 privind mandatul european de arestare si procedurile de predare intre statele membre (JO L 190, p. 1, Editie speciala, 19/vol. 6, p. 3).
Noi reglementari europene ref. dreptul la informare in cadrul procedurilor penale. Directiva 2012/13/UE Sursa: EuroAvocatura.ro
Asociatiile de consumatori au dreptul de a fi audiate, in cadrul procedurii administrative a Comisiei de examinare a unei concentrari, sub rezerva indeplinirii a doua conditii Sursa: EuroAvocatura.ro