Crearea spatiu de libera circulatie si sedere, in care cetatenii pot profita de posibilitatile din ce in ce mai numeroase de a calatori, a studia si a munci in alte tari decat in tara de resedinta, fapt ce determina eliminarea frontierelor interne si exercitarea din ce in ce mai frecventa a dreptului la liberacirculatie si sedere au determinat inevitabila cresterea numarului persoanelor ce devin victime ale unei infractiuni si sunt implicate in proceduri penale intr-un alt stat membru decat cel de resedintaAstfel, s-a simtit nevoia adoptarii unor masuri specifice pentru stabilirea unui standard minim comun pentru protectia victimelor infractionalitatii si a drepturilor acestora in cadrul procedurilor penale pe intregul teritoriu al Uniunii.Prin Directiva 2012/13/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 22 mai 2012 (privind dreptul la informare in cadrul procedurilor penale) se stabilesc normele minime relative la informatiile privind drepturile persoanelor suspectate sau acuzate. Acest lucru nu afecteaza informatiile furnizate cu privire la alte drepturi procedurale care deriva din Carta, din CEDO, din dreptul intern si din legislatia aplicabila a Uniunii, astfel cum a fost interpretata de instantele competente. Odata ce s-a furnizat o informare cu privire la un anumit drept, autoritatile competente nuL 142/2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 1.6.2012 RO) JO L 280, 26.10.2010, p. 1.ar trebui obligate sa o repete, cu exceptia situatiei in care circumstantele specifice ale cauzei sau normele specifice din dreptul intern necesita aceasta.De remarcat ca, referirile din aceasta directiva la persoane suspectate sau acuzate care sunt arestate sau retinute ar trebui intelese ca trimitand la orice situatie in care, in cursul procedurilor penale, persoanele suspectate sau acuzate sunt lipsite de libertate in sensul articolului 5 alineatul (1) litera (c) din CEDO, astfel cum este interpretat in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.Astfel, printer primele reguli ce se reliefeaza in directica este accea ca, persoanele suspectate sau acuzate, arestate sau retinute, trebuie sa fie informeze cu promptitudine, de catre autoritatile competente, cu privire la drepturile sale, asa cum se aplica ele conform dreptului intern, care sunt esentiale pentru garantarea caracterului echitabil al procedurilor, verbal sau in scris, astfel cum se prevede in prezenta directiva. Pentru a permite exercitarea practica si efectiva a acestor drepturi, informatiile ar trebui furnizate cat mai curand in cursul procedurilor si cel tarziu inainte de primul interogatoriu oficial al persoanei suspectate sau acuzate de catre politie sau de catre o alta autoritate competenta .In priviinta minimului de informati care trebuie furnizate persoanei aflata intr-o astfel de situatie, directive prevede, la art.3 ca, aceasta trebuie sa curpinde cel putin urmatoarele drepturi procedurale, astfel cum se aplica in dreptul intern, pentru a asigura posibilitatea exercitarii efective a drepturilor respective:(a) dreptul de a fi asistat de un avocat;(b) orice drept la consiliere juridica gratuita si conditiile pentru obtinerea unei astfel de consilieri;(c) dreptul de a fi informat cu privire la acuzare, in conformitate cu articolul 6;(d) dreptul la interpretare si traducere;(e) dreptul de a pastra tacerea.Aceste informatii trebuiesc puse pot fi furnizate oral sau in scris, intr-un limbaj simplu si accesibil, tinand seama de orice nevoie speciala a persoanelor suspectate vulnerabile sau acuzate vulnerabile.Totodata, potrivit art.4 din Directiva, persoanelor suspectate sau acuzate care sunt arestate sau retinute li se furnizeaza cu promptitudine o Nota scrisa privind drepturile . Persoanelor in cauzali se va oferi oportunitatea de a citi Nota privind drepturile si li se va permite sa pastreze aceasta nota pe toata perioada in care sunt private de libertate.Pe langa informatiile furnizate in conformitate cu articolul 3, Nota va cuprinde informatii cu privire la urmatoarele drepturi, astfel cum se aplica ele in conformitate cu dreptul intern:(a) dreptul de acces la materialele cauzei;(b) dreptul de a informa autoritatile consulare si o persoana;(c) dreptul de acces la asistenta medicala de urgenta; si(d) numarul maxim de ore sau de zile pentru care persoana suspectata sau acuzata poate fi privata de libertate inainte de a se ajunge in fata unei autoritati judiciare.(3) Nota privind drepturile cuprinde, de asemenea, informatii de baza cu privire la orice posibilitate, in temeiul dreptului intern, de a contesta legalitatea arestarii, de a obtine o revizuire a detentiei sau de a solicita eliberarea provizorie.(4) Nota privind drepturile se redacteaza intr-un limbaj simplu si accesibil. Un model orientativ de Nota privind drepA�turile este prevazut in anexa I la Directiva.In egala masura, statele membre se asigura ca persoanele suspectate sau acuzate primesc Nota privind drepturile scrisa in limba pe care o inteleg. In cazul in care Nota privind drepturile nu este disponibila in limba corespunzatoare, persoanele suspectate sau acuzate sunt informate pe cale verbala, intr-o limba pe care o inteleg, cu privire la drepturile de care beneficiaza. Ulterior, persoanele respective trebuie sa primeasca fara intarziere nejusA�tificata Nota privind drepturile, intr-o limba pe care o intelegNota mai trebui sa cuprinda informatiile de baza privind posiA�bilitatile de contestare a legalitatii arestarii, de obtinere a unei revizuiri a retinerii sau de solicitare a eliberarii provizorii, atunci cand si in masura in care exista astfel de drepturi in legislatia nationala. In cazul persoanelor ce fac obiectul unei procedurii privind mandatul european de arestare Nota privind drepturile corespunzatoare, trebuie sa cuprinda informatii despre drepturile lor in conformitate cu legislatia de punere in aplicare a Deciziei-cadru 2002/584/JAI in statul membru de executare .Aceasta Nota privind drepturile se redacteaza intr-un limbaj simplu si accesibil. Un model orientativ de Nota privind drepturile este prevazut in anexa II la Directiva.Dreptul la informare cu privire la acuzare, este in mod distinct reglementate de directive, unde, se prevede expres ca, persoanele suspectate sau acuzate primesc informatii cu privire la fapta penala de a carei comitere aceasta sunt suspectate sau acuzate. Informatiile respective se furnizeaza cu promptitudine si cu detaliile necesare pentru a se putea garanta caracterul echitabil al proceA�durilor si exercitarea efectiva a dreptului la aparare.Astfel ca, cel tarziu la prezentarea fondului acuzarii in instanta, autoritatile competente trebuie se ofera informatii detaliate cu privire la acuzare, inclusiv natura si incadrarea juridica a infractiunii, precum si forma de participare a persoanei acuzate.Dreptul de acces la materialele cauzei, este deasemeni reglementat distinct de Directiva, si se arata ca, atunci cand o persoana este arestata si retinuta in orice etapa a procesului penal, statele membre trebuie au obligatia de a prezenta persoanei aflata in aceasta situatie ori avocatului acesteia, documentele referitoare la cauza specifica, aflate in posesia autoriA�tatilor competente si care sunt esentiale pentru a contesta in mod efectiv, in conformitate cu dreptul intern, Asadar, Statele membre au obligatia pozitiva sa se asigure ca autoritatile competente acorda persoanelor suspectate sau invinuite sau avocatilor acestora accesul cel putin la toate mijloacele de proba aflate in posesia lor, indiferent daca sunt in apararea sau impotriva persoanelor suspectate sau acuzate, pentru a garanta caracterul echitabil al procedurilor si pentru a pregati apararea.Momentul procesual pana la care trebuie indeplinita obligatie, se arata in Directiva ca este,cel tarziu la prezentarea fondului acuzarii in instanta. In cazul in care alte mijloace de proba intra in posesia autoritatilor competente, acestea acorda accesul la ele in timp util pentru a putea fi luate in considerare.In mod exceptional, autoritatile judiciare pot refuza accesul la anumite materiale, cu conditia ca aceasta sa nu aduca prejudicii dreptului la un proces echitabil, accesul la anumite materiale poate fi refuzat, in cazul in care astfel de acces ar putea conduce la periclitarea grava a vietii sau a drepturilor fundamentale ale unei alte persoane sau dacarefuzul este strict necesar pentru apararea unui interes public important, ca de exemplu in cazurile in care accesul poate prejudicia o ancheta in curs sau poate afecta grav securitatea interna a statului membru in care se desfasoara procedurile penale. In plus, si cel ma important, decizia prin care se refuza accesul la anumite materiale in conformitate cu prezentul alineat este luata de o autoritate judiciara sau poate face, cel putin, obiectul controlului judiciar.In scopul asigurarii si garantarii efectivitatii acestor drepturi procesulae, Directiva, in art.8 intitulat marginal Verificare si remediere, impune Statele membre obligatia de a tine o evidenta a tuturor informatiilor puse la dispozitia persoanelor suspectate sau acuzate in conformitate cu articolele 3-6, in conformitate cu procedura de tinere a evidentelor mentionata in legislatia statului membru respectiv.In egala masura, Statele membre se asigura ca persoanele suspectate sau acuzate ori avocatii acestora au dreptul sa conteste, in conforA�mitate cu procedurile din dreptul intern, posibila incapacitate sau refuzul autoritatilor competente de a furniza informatii in conformitate cu prezenta directiva.De precizat ca, Directiva dezvolta drepturile prevazute in Carta, in special articolele 6, 47 si 48 din aceasta, prin intemeierea pe articolele 5 si 6 din CEDO, astfel cum au fost interpretate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului. Bunaoara, Conform articolului 5 alineatul (2) din Conventie, orice persoana arestata trebuie sa fie informata in termenul cel mai scurt si intr-o limba pe care o intelege, asupra motivelor arestarii sale si asupra oricarei acuzatii aduse impotriva sa, garantie ce se alatura dispzoitiilor din acaesat directiva. Av. Artin SARCHIZIANSocietatea Romana pentru Drepturile Omuluiwww.srdo.ro
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024! Sursa: EuroAvocatura.ro
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti