Instanta de fond a retinut urmatoarele considerente:
Fata de disp. art. 3 din Decretul 167/1958, pretentiile reclamantului au fost analizate numai pentru perioada ulterioara datei de 30.10.2006, interval in care a avut calitatea de pensionar.
Prin cererea de chemare in judecata, reclamantul a invocat aspecte de tehnica legislativa care in opinia sa sunt nelegale si il prejudiciaza.
Din acest punct de vedere si pentru a face aplicabil principiul accesului la instanta, se constata ca exceptia lipsei calitatii procesuale pasive este in stransa legatura cu fondul cauzei.
Prin prerogativa legiferarii exercitata prin organele sale reprezentative, Parlamentul, respectiv Guvernul poate sa intervina asupra drepturilor de asigurari sociale care au ca parti personal platit din fonduri publice, poate decide categoriile care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei si respectiv care categorii de pensionari beneficiaza de aceste servicii cu conditia contributiei la fondul de asigurari sociale de sanatate.
Art.213 din Legea 95/2006 enumara persoanele care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei, iar potrivit art.257 (2^2) din aceeasi lege, pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor art. 259 alin. (2).
Reclamantul nu se incadreaza in categoria persoanelor care beneficiaza de asigurari de sanatate fara plata contributiei.
Potrivit art. 69 din Legea 571/2003, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a unei sume neimpozabile lunare de 1.000 lei si a contributiilor obligatorii calculate, retinute si suportate de persoana fizica.
Reclamantul considera ca aceste dispozitii echivaleaza cu o restrangere nejustificata a drepturilor sale de asigurari sociale.
Avand in vedere scopul legitim urmarit prin edictarea celor doua legi, asigurarea unor servicii medicale tuturor persoanelor, se constata ca este indeplinita conditia referitoare la proportionalitatea situatiei care a determinat restrangerea, exista o legatura de proportionalitate intre mijloacele utilizate si scopul legitim urmarit si exista un echilibru echitabil intre cerintele de interes general ale colectivitatii si protectia drepturilor fundamentale ale individului. Masura legislativa criticata este aplicabila in mod nediscriminatoriu, in sensul ca aceasta contributie se aplica tuturor categoriilor de pensionari aflati in situatii identice, iar legile criticate nu aduc atingere substantei dreptului, din moment ce conditiile prevazute de art. 53 din Constitutie sunt respectate.
Dreptul la asigurari sociale de sanatate nu trebuie interpretat ca fiind un drept absolut, iar in virtutea prerogativelor legislative exista posibilitatea si dreptul legiuitorului de a lua fata de personale pe care statul le sustine masuri de restrangere a acestui drept .
In cauza exista legi publice si accesibile, exista o motivatie rezonabila de restrangere a cuantumului pensiei (asigurarea unor servicii medicale tuturor), masura nu afecteaza substanta dreptului si s-a aplicat fata de toti pensionarii care au pensia peste plafonul stabilit de lege.
Curtea de Apel a retinut urmatoarele aspecte:
In cauza este vorba despre modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale, incepand cu 1 ianuarie 2011 conf. art.296 13 lit.d din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 117/2010.
Casa Judeteana de Pensii calculeaza, retine si plateste potrivit prevederilor legale contributiile sociale obligatorii,in numele asiguratului, pentru pensionarii care depasesc 740 lei conform art.296^3 lit.f pct.4 si 5 din Codul fiscal 2011. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta veniturile din pensii care depasesc 740 lei. Contributia lunara se datoreaza asupra acestor venituri, iar prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei.
Contributia datorata de pensionari ale caror venituri din pensii depasesc 740 de lei este de 5,5% aplicata acestor venituri si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi .
Nu este corecta interpretarea reclamantului, ca 5,5% cota se aplica doar la diferenta dintre pensia sa si pragul de 740 lei. Un argument in plus, in acest sens, fata de cele expuse mai sus, este si precizarea legiuitorului ca prin aplicarea cotei de contributie nu poate rezulta o pensie mai mica de 740 lei. Daca teza corecta ar fi cea propusa de reclamant atunci nu mai era necesara aceasta prevedere legala.
Pana la intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 se prevedea ca pentru pensionari contributia datorata de acestia se aplica numai la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi . Deci, contributia de asigurari sociale de sanatate se calcula numai asupra diferentei dintre cuantumul mai mare de 1000 lei si suma de 1000 lei limita supusa impozitului pe venit. Dupa intrarea in vigoare a OUG nr.107/2010 s-a modificat modul de calcul, CASS calculandu-se la intreaga pensie .
Prin urmare teza retinuta de instanta de fond este corecta.
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Conflict negativ de competenta intre sectiile civile ale aceluiasi tribunal Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 48 din 30 mai 2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Predare temporara in cazul in care predarea unei persoane in baza unui mandat european de arestare a fost amanata. Inoportunitatea predarii atunci cand persoana solicitata este arestata preventiv in cauza in care este judecata in Romania Pronuntaţă de: Incheierea din 18 ianuarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Revizuire. Inscrisurile descoperite in Arhivele Statului nu reprezinta �inscrisuri noi� Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 19/A din 02.02.2018 a Curtii de Apel Galati
Decizia nr. 30/2020 privind examinarea recursului in interesul legii privind cauza reala si serioasa a concedierii. Selectarea salariatilor ce ar urma a fi concediati Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Cerere de acordare a unor masuri reparatorii prin echivalent aferente unui imobil preluat abuziv in perioada comunista. Obligatia dovedirii calitatii de proprietar la momentul confiscarii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 708 din 10 februarie 2020
ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Pentru admiterea revizuirii faptele trebuie sa fie noi, iar nu mijloacele de proba in dovedirea unei fapte sau imprejurari cunoscute de instanta la solutionarea cauzei Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 40/A/2019
Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa) Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Modificarea unilaterala si temporara a locului si felului muncii in contextul pandemiei cu coronavirus Sursa: MCP Cabinet avocati
Consideratii asupra constitutionalitatii competentei Curtilor de Apel de a judeca infractiunile savarsite de magistratii ce functioneaza in cadrul acestora Sursa: Irina Maria Diculescu
Principiul controlului ierarhic al activitatii procurorului � masura benefica sau permisiva de abuz? Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea in timp a legii 165/2013 privind finalizarea procesului de restituire a imobilelor preluate in mod abuziv � aspecte de constitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice Sursa: Irina Maria Diculescu
Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante Sursa: Irina Maria Diculescu