din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3420 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Cetatean strain. Masura de luare in custodie publica si de returnare. Acordarea tolerarii pe teritoriul Romaniei. Aplicabilitatea masurii returnarii l

Cetatean strain. Masura de luare in custodie publica si de returnare. Acordarea tolerarii pe teritoriul Romaniei. Aplicabilitatea masurii returnarii l

  Publicat: 12 Jun 2007       1113 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


O.U.G. nr. 194/2002, art. 4 alin. 4; art. 100 alin. 2 si 4

Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.
(Authorized shares) Numarul maxim de actiuni dintr-o anumita clasa pe care o companie il poate emite legal, conform prevederilor din statut.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Legatura de cauzalitate sau raportul cauzal, nereglementat expres in legea penala, unul din elementele laturii obiective ale infractiunii, care consta in legatura dintre fapta (actiune-inactiune)si rezultatul sau urmarea imediata (ex. la infractiunea de dare de mita, activitatea de promitere, oferire sau dare a creat rezultatul constand in starea de pericol).
Roman Cristian-Constantin - membru al Parlamentului Romaniei.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Faptul ca ulterior luarii sale in custodie, cetateanul strain a cerut protectia la Oficiul National pentru Refugiati, are efect cu privire la incetarea masurii de luare in custodie publica, si nu duce la anularea actului administrativ prin care s-a dispus returnarea cu interdictia de intrare in tara, legal emisa.
Pe de alta parte, masura tolerarii ramanerii pe teritoriul Romaniei nu anuleaza masura returnarii, care urmeaza sa fie pusa in executare la incetarea motivelor obiective care au dus la acordarea tolerarii.

Prin actiunea inregistrata la 19 martie 2003 reclamanta Z.X. cetateana chineza, a solicitat anularea masurii luarii sale in custodie publica dispusa la data de 18 martie 2003 si interzicerea masurii returnarii sale in tara de origine.
In motivarea actiunii, reclamanta arata ca a formulat cererea de acordare a statutului de refugiat, fiindu-i aplicabile prevederile art.89 alin.1 lit. �e-f� din O.U.G. nr.194/2002.
Curtea de Apel Bucuresti, sectia de contencios administrativ prin sentinta civila nr.381 din 24 martie 2003 a respins actiunea, apreciind ca, dispozitiile art.89 alin.1 din O.U.G. nr.194/2002 nu sunt aplicabile in speta, deoarece reclamanta a formulat cererea ulterior masurii de returnare si luare in custodie publica.
Impotriva acestei solutii a declarat recurs reclamanta Z.X., sustinand in esenta ca in mod gresit instanta a retinut ca, daca cererea de solicitare a statutului de refugiat este ulterioara datei la care au fost dispuse masurile de returnare si luare in custodie publica, nu mai sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr.102/2000, cu privire la statutul refugiatilor.
Ca instanta a incalcat prevederile imperative ale art.134 lit. a din O.U.G. nr.194/2002.
Recursul este nefondat.
Intimata reclamanta a intrat in Romania la data de 8 noiembrie 2000 cu viza de scurta sedere, acordata de Ambasada Romaniei la Bejing, in calitate de asociat la S.C. �Y.L.Z.� SRL, cu sediul in Bucuresti. I-a fost prelungit succesiv dreptul de sedere in tara pana la data de 14 septembrie 2002.
In urma unei actiuni organizate de lucratorii Autoritatii pentru straini in complexul Europa la data de 18 martie 2003, intimata reclamanta a fost depistata fara nici un document de calatorie si avand dreptul de sedere expirat din 14 septembrie 2002.
La data de 19 martie 2003, a doua zi dupa cazarea sa in Centrul pentru straini in vederea returnarii, intimata reclamanta a depus o cerere la Oficiul National pentru Refugiati, invocand persecutii care au determinat-o sa plece din tara sa. Cererea i-a fost respinsa definitiv si invocabil la data de 22 ianuarie 2004.
Prin decizia civila nr.79 din 22 octombrie 2004, Tribunalul Bucuresti retine: �temerea de persecutie invocata de petenta este lipsita de orice fundament�, �neexistand nici o legatura de cauzalitate intre parasirea tarii de origine si temerea invocata sau intre aceasta din urma si imprejurarea ca solicitanta de azil nu mai doreste sa se reintoarca in China�, deoarece aceasta a parasit in mod legal tara de origine, venind in Romania cu viza de afaceri, iar cererea de azil a formulat-o dupa ce autoritatile romane i-au aplicat viza de iesire din tara si nu dintr-o nevoie reala de protectie din partea statului roman .
Masura returnarii a fost dispusa in conformitate cu prevederile art.86 alin. (2) lit. b din O.U.G. nr.194/2002, intrucat reclamanta nu a solicitat prelungirea drepturilor de sedere in Romania.
In temeiul art.102 alin.1 lit. a din acelasi act normativ, s-a instituit interdictia de intrare in Romania pentru o perioada de 1 an, tinandu-se cont de durata sederii ilegale in Romania, care era de aproape 1 an.
Totodata, conform prevederilor art.93 alin. (2) si art.87 alin.3 din actul normativ mentionat, Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti a dispus, prin rezolutie, luarea in custodia publica a strainului, intrucat aceasta nu poseda document de calatorie valabil.
Art.4 alin.4 din O.U.G. nr.194/2002, republicata prevede ca: �straini aflati pe teritoriul Romaniei sunt obligati �. sa nu ramana pe teritoriul Romaniei peste perioada pentru care li s-a aprobat sederea, precum si sa depuna toate diligentele necesare pentru a iesi din Romania pana la expirarea acestei perioade�.
Din actele dosarului instantei de fond rezulta ca reclamanta in mod voit nu a parasit teritoriul Romaniei, neavand nici o justificare a perioadei de sedere ilegala.
Faptul ca ulterior luarii sale in custodie, reclamanta a cerut protectia la O.N.R., are efect cu privire la incetarea masurii de luare in custodie publica, si nu duce la anularea actului administrativ prin care s-a dispus returnarea cu interdictia de intrare in tara, legal emisa.
Invocarea de catre recurenta a faptului ca a fost tolerata pe teritoriul Romaniei, in baza sentintei civile nr.1913 din 30 septembrie 2004 a Curtii de Apel Bucuresti, irevocabila prin nerecurare nu poate fi retinuta.
Potrivit art.100 alin. (2) din O.U.G. nr.194/2002 �Tolerarea nu anuleaza obligatia strainilor de a parasi teritoriul statului roman la incetarea motivelor pentru care a fost acordata�.
Alin.4 al aceluiasi articol prevede ca: �La incetarea motivelor care au stat la baza acordarii tolerarii, strainul va fi indepartat imediat de pe teritoriul Romaniei, fara o notificare prealabila�.
Altfel spus, tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei nu anuleaza masura returnarii care urmeaza sa fie pusa in executare la incetarea motivelor obiective care au dus la acordarea tolerarii.
Recursul a fost respins ca nefondat.



Pronuntata de: Decizia nr.954 din 15 februarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...