din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3726 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004

Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004

  Publicat: 12 Apr 2019       5145 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor, precum si a altor acte normative

1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Mod de organizare a vietii in comun a oamenilor,
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Cuprinde masurile luate pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a acestei categorii de persoane.
Cuprinde masurile luate pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a acestei categorii de persoane.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa

e) nediscriminarea - recunoasterea statutului de victima si asigurarea accesului la serviciile de sprijin si protectie se realizeaza fara discriminare pe baza criteriilor precum: rasa, nationalitatea, cetatenia, originea etnica sau sociala, limba, religia sau credinta, opiniile politice sau de oricare alta natura, bunurile de care dispune, dizabilitatea, varsta, sexul, orientarea sexuala, statutul acestora din punctul de vedere al resedintei sau sanatatea;
f) complementaritatea si abordarea integrata - pentru asigurarea unui raspuns rapid si eficient la nevoile speciale ale victimelor infractiunilor, masurile de informare, de sprijin si de protectie a victimelor infractiunilor trebuie corelate si abordate integrat cu alte masuri si servicii din domenii conexe: economic, de ocupare, educational, sanatate;
g) participarea in procesul de luare a deciziei - victimele sunt consultate cu privire la toate deciziile/masurile care le vizeaza, in toate etapele procedurilor de referire/furnizare a serviciilor de sprijin si protectie, conform prezentei legi;
h) interesul superior al copilului - in cazul in care victima este un copil, se asigura luarea in considerare in primul rand a interesului superior al acestuia, evaluat in mod individual, asa cum este acesta definit in Legea nr. 272/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) confidentialitatea - activitatea de informare, sprijin si protectie a victimelor se realizeaza cu pastrarea confidentialitatii asupra datelor personale si informatiilor referitoare la viata privata si situatia de dificultate in care se afla;
j) siguranta victimei - procedura de referire, precum si furnizarea serviciilor de informare, sprijin si protectie sunt realizate astfel incat sa se asigure securitatea personala a victimei si a membrilor familiei in situatiile in care se impune;
k) celeritatea - victimele infractiunilor au dreptul la asigurarea serviciilor de informare, sprijin si protectie conform prezentei legi in mod prompt, astfel incat efectele negative ale comiterii infractiunii sa nu se agraveze.
Articolul 34
In sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:

a) victima a infractiunilor - persoana fizica ce a suferit un prejudiciu, de orice natura, inclusiv o vatamare a integritatii sale fizice, mintale sau emotionale sau un prejudiciu economic, cauzate in mod direct de o infractiune, precum si membrii familiei unei persoane decedate ca urmare a unei infractiuni si care au suferit prejudicii in urma decesului persoanei respective;
b) membru de familie - sotul/sotia, persoana care convietuieste cu victima, si care se gospodareste impreuna cu aceasta de o maniera stabila si continua, rudele in linie directa, pana la gradul II inclusiv, fratii si surorile, precum si persoanele aflate in intretinerea victimei;
c) identificarea victimelor infractiunilor - procesul de constatare a faptului ca o persoana se declara/este victima a infractiunilor, in sensul prezentei legi;
d) referirea victimelor infractiunilor - procesul de directionare a victimelor catre serviciile de sprijin si protectie, in conformitate cu nevoile lor specifice;
e) victimizare secundara - trauma suferita de victima, care nu apare ca un rezultat direct al faptei penale, ci prin reactia fata de victima a institutiilor si a persoanelor cu care aceasta intra in contact.
Articolul 35
In cadrul activitatilor de raspuns la situatii de urgenta, in exercitarea atributiilor proprii, autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a asigura sprijinul victimelor infractiunilor, la solicitarea autoritatii care coordoneaza raspunsul la situatii Articolul 36
Autoritatile si institutiile publice colaboreaza prin realizarea de schimburi de date cu caracter personal, in scopul identificarii victimelor infractiunilor, in cadrul activitatilor de raspuns la situatii de urgenta, cu respectarea prevederilor legale privind protectia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal."
6. Dupa articolul 36 se introduce un nou capitol, capitolul I1 "Identificarea, referirea si evaluarea victimelor infractiunilor", cuprinzand articolele 37-312, cu urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL I1
Identificarea, referirea si evaluarea victimelor infractiunilor
Articolul 37
(1) Organele judiciare, precum si orice alte institutii ale statului care, in exercitarea atributiilor, intra in contact cu persoane care sunt potentiale victime ale infractiunilor le vor informa pe acestea cu privire la posibilitatea de a se adresa Serviciului pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentelor si furnizorilor de servicii sociale prevazuti la art. 31.
(2) Informarea prevazuta la alin. (1) se face atat verbal, cat si prin inmanarea sub semnatura a unui formular care cuprinde cel putin adresa Serviciului pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor din raza teritoriala a institutiei care face informarea si enumerarea atributiilor acestuia.
Articolul 38
In scopul acordarii masurilor de sprijin si protectie adecvate, Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31, realizeaza evaluarea fiecarei persoane care a fost identificata ca victima a unei infractiuni .
Articolul 39
(1) Evaluarea victimelor reprezinta procesul de identificare a nevoilor de asistenta si protectie, precum si a serviciilor de sprijin si protectie adecvate.
(2) Evaluarea se face pe baza urmatoarelor criterii:

a) tipul infractiunii si circumstantele comiterii acesteia in masura in care acestea sunt disponibile sau pot fi oferite de catre organele abilitate;
b) impactul fizic si psihic pe care comiterea infractiunii l-a avut asupra victimei;
c) caracteristicile personale ale victimei;
d) datele privind autorul infractiunii, in masura in care acestea sunt disponibile;
e) tipul de relatie sau starea de dependenta fata de autorul infractiunii;
f) eventualele dificultati de comunicare ale victimei;
g) istoricul infractional si, dupa caz, informatii privind apartenenta victimei la grupari infractionale;
h) orice alte aspecte relevante.
(3) Evaluarea victimelor se realizeaza de catre Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31, in vederea asigurarii accesului victimelor cat mai rapid la suport psihologic, medical, de asistenta sociala, consiliere juridica, in functie de nevoile individuale ale victimei.
(4) Atunci cand este necesar, pentru realizarea evaluarii se poate colabora cu furnizori de servicii medicale, in sistem de stat sau privat, in conditiile legii, cu acordul victimei.
(5) Evaluarea prevazuta la alin. (1) se poate realiza si de catre furnizorii privati de servicii sociale, in conditiile legii.
(6) Victima poate fi insotita pe durata evaluarii de catre o persoana pe care o considera de incredere, daca solicita acest lucru, cu exceptia cazului cand acest lucru contravine intereselor sale.
(7) In vederea evitarii victimizarii secundare, se asigura evaluarea victimei in cel mai scurt timp de la momentul identificarii, astfel incat numarul de declaratii, evaluari medicale/psihologice/sociale sa fie reduse la minimum.
(8) Directiile generale au obligatia crearii unui Registru special privind victimele infractiunilor referite serviciilor de sprijin si protectie, in care se vor consemna date privind victimele ce au beneficiat de masurile de sprijin si protectie furnizate de Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31.
(9) Registrul special privind victimele infractiunilor referite serviciilor de sprijin si protectie cuprinde, cel putin, date privind: identitatea victimei, cel mai recent domiciliu, CNP-ul, date de contact ale acesteia, data nasterii, cetatenia, genul, tipul infractiunii, serviciile catre care a fost referita, data referirii si modalitatea de referire, necesitatea instituirii unor masuri de protectie speciala .
(10) Stocarea datelor cuprinse in Registrul special privind victimele infractiunilor referite serviciilor de sprijin si protectie se face pentru o perioada de 1 an, in scopul folosirii acestora in activitatea de sprijinire si protectie a victimelor infractiunilor sau al furnizarii catre organele judiciare, la solicitarea acestora. La expirarea termenului de 1 an, datele stocate se sterg.
(11) Directiile generale transmit semestrial Ministerului Justitiei datele statistice cuprinse in Registrul special privind victimele infractiunilor referite serviciilor de sprijin si protectie . Datele statistice privind victimele traficului de persoane se transmit si Agentiei Nationale impotriva Traficului de Persoane .
(12) Agentia Nationala impotriva Traficului de Persoane pune la dispozitia Ministerului Justitiei semestrial date statistice privind masurile de asistenta si protectie acordate victimelor traficului de persoane la nivel national.
Articolul 310
(1) Rezultatele evaluarii se consemneaza intr-un referat de evaluare, care va contine:

a) datele de identificare a victimei;
b) tipul vatamarii suferite de victima prin comiterea faptei;





Afişează Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 24/2019    Legea 211/2004    Protectia victimelor infractiunilor    Directiva 2012/29/UE

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia nr. 109/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Cerere de compensatie financiara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.1229/R din data 26.05.2010