din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2733 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004

Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004

  Publicat: 12 Apr 2019       5144 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor, precum si a altor acte normative

1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Una din formele importante prin care se manifesta dreptul de aparare,
Una din formele importante prin care se manifesta dreptul de aparare,
A fost promulgat la 11.09.1865
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Inlaturarea obstacolelor care impiedica miscarea libera in mediul ambiant si accesibilizarea diverselor zone ale societatii cum ar fi:
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.

c) starea fizica si psihica a acesteia;
d) nevoile de protectie specifice ale victimei;
e) tipurile de servicii de sprijin si protectie de care victima poate beneficia si durata acestora. Durata poate fi prelungita, atunci cand este necesar;
f) decizia de referire a victimei catre alte servicii specializate, atunci cand este cazul .
(2) Stocarea datelor de identificare prevazute la alin. (1) se face pentru o perioada de 1 an, in scopul folosirii acestora in activitatea de sprijinire si protectie a victimelor infractiunilor sau al furnizarii catre organele judiciare, la solicitarea acestora. La expirarea termenului de 1 an, datele stocate vor fi sterse.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in cazurile in care victima beneficiaza de masuri de sprijin si protectie conform prezentei legi, datele de identificare prevazute la alin. (1) vor fi pastrate pe toata perioada acordarii respectivelor masuri si 3 luni dupa incheierea acestora.
Articolul 311
(1) Institutia care a efectuat referatul de evaluare are obligatia de a-l pune la dispozitia organelor judiciare, la cererea acestora, in copie, in conditiile legii, atunci cand victima participa la procesul penal in calitate de martor, persoana vatamata sau parte civila.
(2) Organele judiciare pot solicita efectuarea unui nou referat de evaluare atunci cand cel intocmit initial nu mai este relevant pentru starea actuala a victimei sau a fost distrus datorita implinirii termenului pentru stocarea datelor de identificare, conform art. 310 alin. (2) si (3).
Articolul 312
Dispozitiile prezentului capitol se aplica victimelor infractiunilor, daca infractiunea a fost savarsita pe teritoriul Romaniei sau daca infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului Romaniei si victima este cetatean roman sau strain care locuieste legal in Romania."
7. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
a) tipul de sprijin pe care victimele il pot primi si din partea cui, inclusiv, in cazul in care este relevant, informatii de baza privind accesul la asistenta medicala, orice tip de asistenta specializata, inclusiv asistenta psihologica si cazare alternativa;".
8. La articolul 4 alineatul (1), dupa litera j) se introduce o noua litera, litera k), cu urmatorul cuprins:
"k) in cazul in care victima isi are resedinta sau locuinta permanenta pe teritoriul unui alt stat membru UE, informatii privind posibilitatea de depunere a plangerii penale sau a cererii de acordare a compensatiei financiare din partea statului pe teritoriul statului respectiv, precum si faptul ca exista posibilitatea, conform legislatiei privind cooperarea judiciara internationala, ca aceasta sa fie audiata de autoritatile judiciare romane fara a fi prezenta pe teritoriul Romaniei."
9. La articolul 4, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Informatiile prevazute la alin. (1) sunt aduse la cunostinta victimei de catre primul organ judiciar la care aceasta se prezinta, intr-un limbaj simplu si accesibil acesteia."
10. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu urmatorul cuprins:
" Articolul 41
(1) Daca victima nu a sesizat fapta organelor de urmarire penala, Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infractiunilor, respectiv compartimentele si furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 31 ii vor comunica acesteia, la primul contact, drepturile prevazute la art. 4.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) sunt aduse la cunostinta victimei intr-un limbaj simplu si accesibil acesteia."
11. Titlul capitolului III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Servicii de sprijin si protectie acordate victimelor infractiunilor"
12. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 7
(1) Serviciile de sprijin si protectie acordate victimei infractiunii ori membrilor familiei acesteia se asigura de catre directiile generale, gratuit, la solicitarea victimei ori membrilor familiei acesteia, putand fi furnizate si de serviciile publice de asistenta sociala de la nivelul oraselor, municipiilor, comunelor, precum si de furnizorii de servicii sociale privati, in conditiile prevazute la art. 31.
(2) Solicitarea pentru acordarea de servicii de sprijin si protectie se adreseaza directiei generale, dar poate fi adresata si direct unui furnizor privat ori public de servicii sociale, situatie in care furnizorul are obligatia de a informa, in scris, directia generala pe a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta beneficiarul serviciului respectiv.
(3) Victimele pot fi referite, in functie de nevoile identificate, si catre servicii sociale, educationale, medicale sau catre alte servicii de interes general, existente in proximitate, acordate in conditiile legii.
(4) Serviciile de sprijin si protectie acordate atat victimelor infractiunilor, cat si membrilor familiei acestora pot fi:
a) informare privind drepturile victimei;
b) consiliere psihologica, consiliere cu privire la riscurile de victimizare secundara si repetata sau de intimidare si razbunare;
c) consiliere privind aspectele financiare si practice subsecvente infractiunii;

d) servicii de insertie/reinsertie sociala;
e) sprijin emotional si social in scopul reintegrarii sociale;
f) informatii si consiliere cu privire la rolul victimei in cadrul procedurilor penale, inclusiv pregatirea pentru participarea la proces. Aceste servicii de informatii si consiliere nu includ asistenta juridica gratuita a victimelor unor infractiuni prevazuta la art. 14-20 ori asistenta juridica a persoanei vatamate prevazuta in Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) indrumarea victimei catre alte servicii specializate, atunci cand este cazul: servicii sociale, serviciile medicale, servicii de ocupare, de educatie sau alte servicii de interes general acordate in conditiile legii."
13. Articolul 8 se abroga.
14. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 9
(1) Serviciile de sprijin si protectie pot fi acordate in:
a) centre de zi care asigura in principal informare, consiliere, sprijin emotional si social in scopul reintegrarii sociale, consiliere psihologica, consiliere juridica, consiliere privind aspectele financiare, serviciile de insertie/reinsertie sociala etc.;
b) centrele rezidentiale cu gazduire pe perioada determinata care ofera cazare provizorie adecvata pentru victimele care au nevoie de un loc sigur din cauza unui risc iminent de victimizare secundara si repetata sau de intimidare si razbunare.
(2) Procesul de acordare a serviciilor de sprijin si protectie parcurge etapele prevazute de Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Serviciile se acorda in sistem integrat cu alte masuri de protectie prevazute de legislatie si sunt gratuite.
(4) Serviciile se acorda in regim special cu eligibilitate si accesibilitate extinsa, in regim de birocratie redusa, accesate doar in conditiile pastrarii anonimatului, fara a incheia contract cu beneficiarii.
(5) Serviciile mentionate la alin. (1) se supun prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale, cu modificarile si completarile ulterioare."
15. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Articolul 10





Afişează Ordonanta de urgenta nr. 24/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 24/2019    Legea 211/2004    Protectia victimelor infractiunilor    Directiva 2012/29/UE

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia nr. 109/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Cerere de compensatie financiara
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.1229/R din data 26.05.2010