d) strainii posesori ai unui permis de sedere valabil in state pentru ai caror cetateni nu exista obligativitatea vizei de intrare in statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau in statele parti la Acordul Schengen;
e) strainii care au aplicate in documentul de trecere a frontierei de stat vize ale statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European, ale statelor parti la Acordul Schengen sau ale statelor pentru ai caror cetateni nu exista obligativitatea vizei de intrare in aceste state. Viza romana nu poate depasi valabilitatea acestei vize;
NOTA De la data aplicarii in totalitate de catre Romania a dispozitiilor acquis-ului Schengen, in temeiul deciziei Consiliului emise in acest sens, la articolul 40 alineatul (2) , litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"e) strainii care au aplicate in documentul de trecere a frontierei de stat vize ale statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European, ale statelor parti la Acordul Schengen sau ale statelor pentru ai caror cetateni nu exista obligativitatea vizei de intrare in aceste state. "
(Din 31-iul-2011 Art. 40, alin. (2) , litera E. din capitolul III, sectiunea 5 modificat de Art. III, punctul 31. din Legea 157/2011)
f) strainii care urmeaza sa vina in Romania in scop de afaceri, la solicitarea autoritatilor administrative, precum si a societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt inscrise pe listele contribuabililor la bugetul de stat, stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, si care isi asuma, printr-o scrisoare de garantie adresata in original Centrului National de Vize, obligatia suportarii cheltuielilor privind asistenta materiala, medicala si a celor de executare a masurilor de indepartare;
(Din 28-nov-2014 Art. 40, alin. (2) , litera F. din capitolul III, sectiunea 5 modificat de Art. 41, punctul 34. din titlul II din Ordonanta 25/2014)
g) strainii care urmeaza sa vina in Romania in scop de vizita, la solicitarea misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare straine acreditate in Romania;
h) strainii pentru care s-a solicitat acordarea vizei, in scris, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare, din partea autoritatilor publice centrale ori a camerelor de comert straine;
i) persoanele pentru care s-a solicitat acordarea vizei la Centrul National de Vize din partea urmatoarelor institutii din Romania: Administratia Prezidentiala, Parlamentul, Guvernul si alte autoritati publice centrale si locale, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, precum si cele teritoriale si a prefecturilor, care isi asuma obligatia suportarii cheltuielilor privind asistenta materiala, medicala si a celor de executare a masurilor de indepartare, printr-o scrisoare de garantie transmisa in original;
(Din 28-nov-2014 Art. 40, alin. (2) , litera I. din capitolul III, sectiunea 5 modificat de Art. 41, punctul 34. din titlul II din Ordonanta 25/2014)
j) soferii de TIR;
k) personalitatile din diaspora romaneasca si descendentii acestora.
l) parintii elevilor sau studentilor straini, acceptati la studii in Romania, care sosesc in vederea primei instalari a acestora, sub rezerva prezentarii unui document apostilat sau, dupa caz, supralegalizat, eliberat de autoritatile din statul de origine care sa ateste legatura de rudenie.
(Din 31-iul-2011 Art. 40, alin. (2) , litera K. din capitolul III, sectiunea 5 completat de Art. I, punctul 53. din Legea 157/2011)
m) strainii care urmeaza sa vina in Romania la solicitarea unei persoane juridice de interes public, care functioneaza in mod legal si care isi asuma obligatia suportarii cheltuielilor privind asistenta materiala, medicala si a celor de executare a masurilor de indepartare, printr-o scrisoare de garantie adresata in original Centrului National de Vize.
(Din 28-nov-2014 Art. 40, alin. (2) , litera L. din capitolul III, sectiunea 5 completat de Art. 41, punctul 35. din titlul II din Ordonanta 25/2014)
NOTA De la data aplicarii in totalitate de catre Romania a dispozitiilor acquis-ului Schengen, in temeiul deciziei Consiliului emise in acest sens, la articolul 40, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) , cu urmatorul cuprins:
"(3) Vizele acordate de autoritatile romane strainilor prevazuti la alin. (2) lit. d) si e) nu pot depasi valabilitatea vizelor aplicate in documentele acestora sau valabilitatea permiselor de sedere ai caror titulari sunt. "
(Din 31-iul-2011 Art. 40, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 5 completat de Art. III, punctul 32. din Legea 157/2011)
SECTIUNEA 6: Conditii speciale de acordare a vizei de lunga sedere
Articolul 41: Viza de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati economice
(1) Viza de lunga sedere pentru activitati economice se acorda strainilor care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati economice organizate si reglementate prin legi speciale si care prezinta urmatoarele documente:
a) dovada indeplinirii conditiilor prevazute de legea speciala;
b) asigurare medicala pe perioada valabilitatii vizei;
c) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeasi valoare juridica.
(2) Strainilor li se aplica in mod corespunzator prevederile legislatiei speciale privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.
(Din 28-nov-2014 Art. 41 din capitolul III, sectiunea 6 modificat de Art. 41, punctul 36. din titlul II din Ordonanta 25/2014)
Articolul 42: Viza de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati profesionale
Viza de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati profesionale se acorda strainilor care urmeaza sa exercite pe teritoriul Romaniei profesii liberale reglementate prin legi speciale, cu prezentarea urmatoarelor documente:
a) dovada indeplinirii conditiilor legale de exercitare a profesiilor respective;
b) dovada faptului ca in tara de origine practica o profesie similara cu cea pe care intentioneaza sa o desfasoare in Romania;
c) asigurare medicala pe perioada valabilitatii vizei;
d) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeasi valoare juridica.
(Din 28-nov-2014 Art. 42 din capitolul III, sectiunea 6 modificat de Art. 41, punctul 37. din titlul II din Ordonanta 25/2014)
Articolul 43: Viza de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati comerciale
(1) Acest tip de viza se acorda, pe baza avizului Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine, strainilor care sunt actionari ori asociati, cu atributii de conducere sau de administrare, ai unor societati comerciale, persoane juridice romane, care urmeaza sa realizeze o investitie, in conditiile prezentului articol .
(2) Avizul Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine se acorda strainilor prevazuti la alin. (1) care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) prezinta un plan de afaceri care va cuprinde date referitoare la: identificarea firmei, obiectul de activitate al acesteia, obiectul si valoarea investitiei, numarul estimat de locuri noi de munca si etapele de creare a acestora, etapele derularii procesului de investitie si sumele aferente acestora, locatia investitiei, durata investitiei si amortizarii acesteia, proiectia activitatii financiare pe o perioada de minimum 3 ani;
b) fac dovada, printr-un singur extras de cont eliberat de o banca din Romania pe numele persoanei fizice cetatean strain, solicitant al avizului, ca dispun de fondurile necesare desfasurarii activitatii, in valoare de cel putin 100. 000 euro, pentru strainii asociati intr-o societate cu raspundere limitata si cel putin 150. 000 euro, pentru strainii actionari intr-o societate pe actiuni;
c) vor realiza, in maximum 12 luni de la data obtinerii permisului de sedere, o investitie potrivit planului de afaceri prevazut la lit. a) , aducand un aport de capital sau tehnologie in valoare de minimum 100. 000 euro pentru o societate cu raspundere limitata si de cel putin 150. 000 euro pentru o societate pe actiuni;
d) prin activitatea pe care o presupune investitia propusa, aceasta va crea, in maximum 12 luni de la data obtinerii permisului de sedere, cel putin 10 noi locuri de munca pentru o societate cu raspundere limitata si cel putin 15 noi locuri de munca pentru o societate pe actiuni .
(3) In cazul societatilor cu 2 sau mai multi asociati ori actionari, care solicita acordarea avizului, conditiile prevazute la alin. (2) vor trebui analizate pentru fiecare solicitant in mod separat, valoarea investitiei ce urmeaza a fi realizata si numarul locurilor de munca ce urmeaza a fi create majorandu-se in mod corespunzator, in functie de numarul solicitantilor de aviz .
(4) Strainii care au mai obtinut anterior un aviz din partea Agentiei Romane pentru Investitii Straine sau a Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine pot solicita eliberarea unui alt aviz, in conditiile prezentului articol, in urmatoarele situatii:
a) dovedesc imposibilitatea obiectiva de realizare a planului de afaceri anterior;
b) dovedesc ca au realizat planul de afaceri anterior.
Decizia C.C.R. nr. 41/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Regimul strainilor. Dreptul de sedere acordat in vederea desfasurarii de activitati comerciale Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, SENTINTA CIVILA NR. 1527/07. 04. 2009