din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2539 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

  Publicat: 09 Dec 2023       16224 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, actualizata 2024, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 349 din data de 20 mai 2015

Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Mandatul de arestare european reprezinta o decizie juridica emisa de un stat membru pentru arestarea si predarea de catre un alt stat membru a unei persoane data in urmarire penala sau pentru executarea unei sanctiuni privative de libertate.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Situatie in cadrul desfasurarii alegerilor, in care doi sau mai multi candidati obtin un numar egal de voturi, determinand repetarea alegerilor
Situatie in cadrul desfasurarii alegerilor, in care doi sau mai multi candidati obtin un numar egal de voturi, determinand repetarea alegerilor
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.

(5) In situatia in care una sau mai multe organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale intrunesc atat pragul electoral, cat si conditia privind coeficientul electoral, vor participa la repartizarea mandatelor atat in etapa I, cat si in cea de-a doua etapa, in limita voturilor ramase neutilizate, ca orice partid politic. Candidatii independenti care au primit un numar de voturi valabil exprimate mai mic decat coeficientul electoral stabilit nu participa in etapa a II-a de repartizare a mandatelor de consilieri. Daca unui partid politic, aliante politice sau electorale i-au fost atribuite din prima etapa un numar de mandate egal cu numarul de candidaturi inscrise in lista, nu va mai participa la etapa a doua de repartizare a mandatelor chiar daca are voturi neutilizate.

(6) Se considera voturi neutilizate pentru fiecare lista de candidati a partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale voturile care au ramas dupa atribuirea mandatelor din prima etapa, precum si voturile valabil exprimate pentru partidele politice, aliantele politice sau electorale care, desi au intrunit pragul electoral, nu au participat la prima etapa de distribuire a mandatelor, deoarece numarul voturilor primite este inferior coeficientului electoral.

(7) In cazul in care niciuna dintre organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, alta decat cea maghiara, nu a obtinut cel putin un mandat, se atribuie un mandat de consilier, din cele ramase din prima etapa, organizatiei care a intrunit pragul electoral si a obtinut cel mai mare numar de voturi valabil exprimate dintre toate aceste organizatii.

(8) In etapa a II-a, biroul electoral repartizeaza, in primul rand, acolo unde este cazul, un mandat unei organizatii a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, alta decat cea maghiara, in cazul in care in prima etapa nicio organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale nu a obtinut cel putin un mandat .

(9) In cazul in care nicio organizatie a minoritatii maghiare nu a obtinut un mandat, prevederile alin. (8) se aplica in mod corespunzator si acesteia.

(10) In cazul in care exista doua sau mai multe organizatii care au acelasi numar de voturi valabil exprimate, selectia se va face prin tragere la sorti.

(11) Organizarea tragerii la sorti se va face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, imediat ce se constata imposibilitatea aplicarii criteriilor de departajare formulate la alin. (1) pentru inscrierea partidelor, aliantelor politice sau aliantelor electorale in lista, in prezenta majoritatii membrilor acestuia.

(12) Procedura va fi mentionata ca atare, in procesul-verbal intocmit de catre membrii biroului electoral de circumscriptie la pozitia "Expunerea, pe scurt, a intampinarilor si contestatiilor formulate si a hotararilor pronuntate de catre biroul electoral de circumscriptie care sunt definitive", cu indicarea in clar a formatiunii care a fost aleasa prin tragere la sorti.

(13) Dupa repartizarea mandatului acolo unde sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (8) , de catre organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, alta decat cea maghiara, biroul electoral repartizeaza cate un mandat partidelor, aliantelor politice si aliantelor electorale care au intrunit pragul electoral, in ordinea inscrierii acestora intr-un tabel ordonat descrescator, in functie de numarul voturilor neutilizate; daca nu se reuseste repartizarea tuturor mandatelor, operatiunea se repeta pana la epuizarea acestora.

(14) In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (8) si in care cel putin o organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, alta decat cea maghiara, din organizatiile care au intrunit pragul electoral, indeplineste si conditia de coeficient electoral, respectiv i-au fost atribuite mandate in prima etapa, participa si la repartizarea mandatelor in etapa a II-a, in limita voturilor ramase neutilizate. Celelalte organizatii apartinand cetatenilor minoritatilor nationale, care nu au intrunit conditia de coeficient electoral, si deci nu au primit in etapa I mandate, nu participa la redistribuirea din etapa a II-a.

(15) Daca un partid politic, alianta politica sau electorala, organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale in timpul repartizarii mandatelor din etapa a II-a isi completeaza numarul de mandate conform "listei de candidaturi" depuse, inaintea epuizarii tuturor mandatelor disponibile, acelei formatiuni nu i se vor mai repartiza mandate; repartizarea mandatelor ramase disponibile se va face continuand cu celelalte formatiuni inscrise in liste, pana la completa lor repartizare.

(16) Daca in cursul operatiunilor prevazute la alin. (13) si (14) se constata ca doua sau mai multe partide politice, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliante politice ori aliante electorale au acelasi numar de voturi neutilizate, inainte de atribuirea ultimului mandat ramas de repartizat, acesta este repartizat partidului, aliantei politice, organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale sau aliantei electorale care a obtinut numarul cel mai mare de voturi valabil exprimate.

(17) Daca numarul de voturi valabil exprimate este egal, repartizarea mandatului se face prin tragere la sorti; organizarea tragerii la sorti se va face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, imediat ce se constata imposibilitatea aplicarii criteriilor de departajare formulate la alin. (7) pentru inscrierea partidelor, aliantelor politice sau electorale in lista, in prezenta majoritatii membrilor acestuia.

(18) Procedura va fi mentionata ca atare in procesul-verbal intocmit de catre membrii biroului electoral de circumscriptie, la pozitia "Expunerea, pe scurt, a intampinarilor si contestatiilor formulate si a hotararilor pronuntate de catre biroul electoral de circumscriptie, care sunt definitive", cu indicarea in clar a formatiunii care a fost aleasa prin tragere la sorti.

(19) Daca in cursul operatiunilor prevazute la alin. (4) se constata ca doua sau mai multe partide politice, aliante politice sau aliante electorale au acelasi numar de voturi neutilizate, inainte de atribuirea ultimului mandat ramas de repartizat, acesta este repartizat partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale care a obtinut numarul cel mai mare de voturi valabil exprimate; daca numarul de voturi valabil exprimate este egal, repartizarea mandatului se face prin tragere la sorti.

(20) Organizarea tragerii la sorti se va face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, imediat ce se constata imposibilitatea aplicarii criteriilor de departajare pentru inscrierea partidelor, aliantelor politice sau electorale in lista, in prezenta majoritatii membrilor acestuia.

(21) Procedura va fi mentionata ca atare in procesul-verbal intocmit de catre membrii biroului electoral de circumscriptie, la pozitia "Expunerea, pe scurt, a intampinarilor si contestatiilor formulate si a hotararilor pronuntate de catre biroul electoral de circumscriptie, care sunt definitive", cu indicarea in clar a formatiunii care a fost aleasa prin tragere la sorti.

(22) Atribuirea mandatelor se face de catre biroul electoral de circumscriptie in ordinea inscrierii candidatilor in lista si incepe cu lista de candidati pentru care au fost exprimate cele mai multe voturi.

(23) Daca unui partid politic, aliante politice sau aliante electorale i se cuvin mai multe mandate decat candidatii inscrisi in lista, mandatele ramase se atribuie celorlalte liste de candidati sau candidatilor independenti, potrivit prevederilor alin. (4) .

(24) In cazul in care in urma etapei I de repartizare nu au fost repartizate toate mandatele, iar pentru etapa a II-a exista partide, aliante politice ori aliante electorale care au primit cel putin un mandat in prima etapa si nu au voturi neutilizate, acestia vor fi inscrisi in lista formatiunilor politice ce intra in etapa a doua de repartizare, cu 0 voturi neutilizate.

(25) Daca doua sau mai multe partide, aliante politice ori electorale au numar de voturi neutilizate 0, inscrierea lor in lista se va face in functie de numarul voturilor valabil exprimate obtinute.

(26) Daca departajarea partidelor, aliantelor politice sau electorale nu este posibila nici dupa criteriul enuntat la alin. (3) , inscrierea lor in liste se va face prin tragere la sorti.

(27) Organizarea tragerii la sorti se va face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, in prezenta majoritatii membrilor acestuia, imediat ce se constata imposibilitatea aplicarii criteriilor de departajare formulate la alin. (25) pentru inscrierea partidelor, aliantelor politice sau electorale in lista .

(28) Procedura va fi mentionata ca atare in procesul-verbal intocmit de catre membrii biroului electoral de circumscriptie, la pozitia "Expunerea, pe scurt, a intampinarilor si contestatiilor formulate si a hotararilor pronuntate de catre biroul electoral de circumscriptie, care sunt definitive", cu indicarea in clar a formatiunii care a fost aleasa prin tragere la sorti.

(29) In situatia in care niciun partid politic, nicio alianta politica sau alianta electorala nu realizeaza pragul electoral, iar numarul candidatilor independenti care au realizat coeficientul electoral este mai mic decat numarul mandatelor de consilier din circumscriptia respectiva, diferenta de mandate este repartizata primelor 3 partide politice, aliante politice sau aliante electorale, in ordinea descrescatoare a numarului de voturi valabil exprimate pentru fiecare. Fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice sau aliante electorale i se repartizeaza cate un mandat . Operatiunea se repeta pana la epuizarea tuturor mandatelor. Daca doua sau mai multe partide, aliante politice ori aliante electorale astfel selectate au acelasi numar de voturi valabil exprimate, neputandu-se astfel departaja primele 3, departajarea se va face prin tragere la sorti.

(30) Organizarea tragerii la sorti se va face de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, imediat ce se constata imposibilitatea aplicarii criteriilor de departajare formulate la alin. (29) pentru inscrierea partidelor, aliantelor politice ori electorale in lista, in prezenta majoritatii membrilor acestuia.

(31) Procedura va fi mentionata ca atare in procesul-verbal intocmit de catre membrii biroului electoral de circumscriptie, la pozitia "Expunerea, pe scurt, a intampinarilor si contestatiilor formulate si a hotararilor pronuntate de catre biroul electoral de circumscriptie, care sunt definitive", cu indicarea in clar a formatiunii care a fost aleasa prin tragere la sorti.

(32) Se vor aplica prevederile alin. (29) si in conditiile in care niciuna dintre formatiunile politice sau niciunul dintre candidatii independenti din buletinul de vot nu intruneste coeficientul electoral.

(33) Candidatii inscrisi in liste, care nu au fost alesi, sunt declarati supleanti in listele respective. In caz de vacanta a mandatelor de consilieri alesi pe liste de candidati, supleantii vor ocupa locurile devenite vacante, in ordinea in care sunt inscrisi in liste daca, pana la data validarii mandatului pentru ocuparea locului vacant, partidele politice sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din partea carora au candidat supleantii confirma in scris, sub semnatura conducerilor judetene ale partidelor politice sau ale organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, ca supleantii fac parte din partidul politic respectiv sau din organizatia cetatenilor apartinand minoritatilor nationale.

Art. 101

(1) Pentru functia de primar, centralizarea voturilor se face de biroul electoral de circumscriptie .

(2) Este declarat ales primar candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate.

(3) In caz de balotaj se va organiza un nou tur de scrutin la doua saptamani de la primul tur, la care vor participa doar candidatii care se afla in aceasta situatie.

Art. 1011

(1) Pentru functia de presedinte al consiliului judetean, centralizarea voturilor se face de biroul electoral de circumscriptie judeteana.

(2) Este declarat ales presedinte al consiliului judetean candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate.

(3) In caz de egalitate se va organiza un nou tur de scrutin la doua saptamani de la primul tur, la care vor participa numai candidatii care se afla in aceasta situatie.

Art. 102

In cazul in care situatia de balotaj intervine intre 2 candidati la functia de primar sau de presedinte al consiliului judetean, intre care urmeaza sa se desfasoare turul al doilea de scrutin, iar unul dintre acestia decedeaza, renunta sau nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi ales, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral de circumscriptie declarandu-l primar sau, dupa caz, presedinte al consiliului judetean pe celalalt candidat.

Art. 103

(1) Biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala, de sector al municipiului Bucuresti si de circumscriptie judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti incheie separat cate un proces-verbal pentru consiliul local, pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti ori pentru consiliul judetean, dupa caz, respectiv pentru primar, pentru primarul general al municipiului Bucuresti ori pentru presedintele consiliului judetean, dupa caz, privind toate operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor.

(2) Procesul-verbal cuprinde:

a) numarul total al alegatorilor prevazuti in listele electorale din circumscriptia electorala (pct. a = pct. a1 + pct. a2 + pct. a3 + pct. a4) ,

din care:

1.a1) numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale permanente (pct. a1 > = pct. b1) ;

2.a2) numarul total al alegatorilor potrivit copiilor de pe listele electorale complementare (pct. a2 > = pct. b2) ;

3.a3) numarul total al alegatorilor potrivit listelor electorale suplimentare (pct. a3 > = pct. b3) ;

4.a4) numarul total al alegatorilor in cazul carora s-a folosit urna speciala (pct. a4 > = pct. b4) ;

b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne, inscrisi in listele electorale din circumscriptia electorala (pct. b = pct. b1 + pct. b2 + pct. b3 + pct. b4) ,

din care:





Afişează Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 115/2015    Legea 115/2015 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.