din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2146 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

  Publicat: 09 Dec 2023       10102 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, actualizata 2024, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 349 din data de 20 mai 2015

Principiu moral si juridic de importanta fundamentala, care impune egalitatea in drepturi si indatoriri a membrilor unei colectivitati umane,
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Operatiune de punere in circulatie a banilor si hartiilor de valoare de catre institutii specializate.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;
Perioada in care competitorii electorali desfasoara activitati de propaganda cu scopul de a-i determina pe alegatori sa isi exprime voturile in favoarea lor;

(2) Emisiunile informative se supun obligatiei de obiectivitate, echitate si de informare corecta a publicului.

(3) Candidatii care au deja functii publice pot aparea in emisiunile informative strict in probleme legate de exercitarea functiei lor.

(4) In cazul in care in emisiunile informative se prezinta fapte sau evenimente speciale de interes public, pe langa punctul de vedere al autoritatilor trebuie prezentat si un punct de vedere opus.

Art. 71

(1) Emisiunile si dezbaterile electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale in ceea ce priveste libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor si echidistanta.

(2) In cadrul emisiunilor electorale, candidatii au urmatoarele obligatii:

a) sa nu puna in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor;

b) sa nu faca afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane sau moralei publice;

c) sa probeze eventualele acuzatii cu incidenta penala sau morala aduse unui alt candidat;

d) sa nu incite la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala sau etnie.

Art. 72

Realizatorii si moderatorii emisiunilor si dezbaterilor electorale au urmatoarele obligatii:

a) sa fie impartiali;

b) sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui candidat participant la discutii posibilitatea de prezentare a opiniilor sale;

c) sa formuleze clar intrebarile, fara a fi tendentioase sau partinitoare;

d) sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera de interes a campaniei electorale si a tematicii stabilite;

e) sa intervina atunci cand, prin comportamente sau exprimari, invitatii incalca dispozitiile art. 71 alin. (2) ; in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului acestuia sau oprirea emisiunii, dupa caz.

Art. 73

(1) In cazul prezentarii de sondaje de opinie cu continut electoral, acestea trebuie insotite de urmatoarele informatii:

a) denumirea institutiei care a realizat sondajul;

b) data sau intervalul de timp in care a fost efectuat sondajul si metodologia utilizata;

c) dimensiunea esantionului si marja maxima de eroare;

d) cine a solicitat si cine a platit efectuarea sondajului.

(2) Televotul sau anchetele facute pe strada, in randul electoratului, nu trebuie sa fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publica sau pentru un anumit grup social ori etnic.

Art. 74

Cu 48 de ore inainte de ziua votarii sunt interzise:

a) prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorala;

b) invitarea sau prezentarea candidatilor in programe, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 76 alin. (4) ;

c) comentarii privind campania electorala.

Art. 75

(1) Pot efectua sondaje de opinie la iesirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societatile comerciale ori organizatiile neguvernamentale care au in obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie si care sunt acreditate de Biroul Electoral Central, prin hotarare, in acest sens. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, in baza acreditarii institutiei pentru care lucreaza, in zona prevazuta la art. 83 alin. (1) , fara a avea acces in interiorul localului de vot.

(2) In ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea de la urne, inainte de inchiderea votarii.

Art. 76

(1) Candidatii si partidele politice sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui program electoral a unor fapte neadevarate, beneficiaza de drept la replica.

(2) Candidatii si partidele politice sau organizatii ale minoritatilor nationale care participa la alegeri, ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui program electoral a unor informatii inexacte, beneficiaza de drept la rectificare.

(3) Radiodifuzorii au urmatoarele obligatii privind dreptul la replica si rectificare:

a) sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris; in situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii;

b) sa comunice solicitantului, in termenele prevazute la lit. a) , telefonic si/sau in scris, decizia luata; in cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie sa fie comunicate solicitantului si Consiliului National al Audiovizualului;

c) sa difuzeze, in cazul in care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii; in situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, rectificarea sau replica se difuzeaza in preziua votarii;

d) sa difuzeze, in cazul in care Consiliul National al Audiovizualului da castig de cauza solicitantului, replica sau rectificarea in termenul si in conditiile comunicate radiodifuzorului.

(4) In preziua votarii, radiodifuzorii trebuie sa prevada in program, imediat dupa emisiunea informativa de seara, un spatiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor si a replicilor ca urmare a sesizarilor care se refera la emisiunile difuzate in ultima zi de campanie .

Art. 77

(1) Radiodifuzorii trebuie sa asigure inregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale in conditiile stabilite de Consiliul National al Audiovizualului.

(2) Inregistrarile emisiunilor destinate campaniei electorale trebuie sa fie tinute la dispozitia Consiliului National al Audiovizualului, pe durata campaniei electorale si timp de 30 de zile dupa comunicarea oficiala a rezultatelor.

Art. 78

(1) Nerespectarea dispozitiilor art. 66-77 atrage aplicarea sanctiunilor prevazute de Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Faptele se constata si sanctiunile se aplica de Consiliul National al Audiovizualului, care se autosesizeaza sau poate fi sesizat de catre cei interesati.

Art. 79

(1) Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca, prin dispozitie, locuri speciale pentru afisaj electoral si sa asigure amplasarea de panouri electorale in cadrul acestora, tinand seama de numarul partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale care declara ca depun liste de candidati, candidaturi pentru functia de primar si de presedinte al consiliului judetean, precum si de candidatii independenti. Aceste locuri trebuie sa fie situate in zone frecventate de cetateni, fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective.

(2) Primarii sunt obligati sa monteze panouri pentru afisajul electoral in fiecare subdiviziune a unitatii administrativ-teritoriale.





Afişează Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 115/2015    Legea 115/2015 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.